Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 8827 ggr
fearless
2015-03-15 10:13

Hovar. sko eller ej?

Föreställ dig att du har en häst med följande hovar: Mjuka Lätt för att få hålväggar Lätt för att få hovbölder vid barfotagång Ömmar på grus. (2 vita & 2 svarta hovar) Skulle du låta sko den här hästen? Hjälper det eller stjälper det ang. hovböld & hålväggsproblemen? Hur hade ni gjort om inte skott?

Annons:
YlvaD
2015-03-15 10:49
#1

Jag skulle skott då det låter som denna häst inte har förutsättningarna för att kunna gå barfota utan smärta.  Kan en häst gå barfota utan att ömma på de flesta underlag så tycker jag de ska få vara barfota men när den där ömmar på grus så tycker jag du ska sko. Har du grushage så ömmar den ju där också och det går inte att ha på boots hela tiden. Kolla razershoes om du vill behålla hela hovens funktion :)

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

fearless
2015-03-15 19:39
#2

Tack för ditt svar! Absolut. Den delen håller jag med dig om, men tror du att det kommer förebygga mot hålväggar och bölder? Kommer det att funka att sko en häst med den hovkvalitén, tror du?

bell
2015-05-23 01:14
#3

Hade skott hästen.

YlvaD
2015-05-29 01:06
#4

Med rätt skötsel så tror jag du kan förebygga! Se till att hålla rent hovarna och att de inte får komma in smuts. Min förra hade problem med hålväggar och fick använda mycket desinficerande på hans hovar (använde virkon faktiskt) och med ganska täta skointervaller så han aldrig fick chansen att tappa skorna och regelbunden tvätt löste det nästan helt faktiskt! :) Och som sagt, håll koll på underlaget i hagen så det inte får bli lera+bajs = som gjort för bakterier 
Lycka till!

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

StuteriSolo
2015-06-17 19:51
#5

Mitt ena sto får hovbölder om hon går utan skor, så hon är alltid skodd, hon har även sluppit hålväggar,  barfotahästarna har drabbats av det regniga höstar hos oss. Så mitt råd är att sko!

Vixxen
2015-06-25 18:51
#6

Skoning!

Annons:
Talidass
2015-11-08 12:27
#7

Ser att det är en gammal tråd, men jag hade hållt den barfota och köpt boots till ridningen eller annan aktivitet där hästen kan ömma. 
Sen hade jag sett över kosten så det inte blir för mycket socker. 
Vad jag läst så är det en myt att vita hovar är skörare än svarta, anledningen tros vara att man lättare ser blåmärken i deras hovar än om de är svarta.

Upp till toppen
Annons: