Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 3208 ggr
gummish
2013-09-10 21:38

Lös avföring och uppblåst mage

Det är så att min 19åriga arabvalack är kass i magen igen…han var det ett tag i våras och när han åkte på bete blev han helt normal i magen men nu efter en månad hemma så har han lös avföring, inte diarre men är spruttig och det rinner ur rumpan och benen är helt missfärgade av vätskan. Magen ser väldigt uppblåst och stor ut.

Känns som jag prövat allt men inget hjälper, han har fått yea-sacc, foderjäst, bakjäst, hippo selection elektrolyt men inget hjälper.

han blir lätt stressad men han står i ett litet lugnt stall med mycket utevistelse och samma rutiner varje dag. Han får loppfrö varje dag också. 

Har ni något tips? vad kan jag göra för min lille pålle för att hjälpa? han är i övrigt pigg och som vanligt, dricker normalt och äter, har ingen feber.

Annons:
YlvaD
2013-09-18 20:06
#1

Min var superdålig i magen i våras när hon gick på för blött silage. Även när hon gick på bete var hon dålig då det är för vattnig mat gör henne. Köpte Mag/tarm från kraft. En liten hink som man ger ett mått av om dagen (måttet följer med) . Dyrt men det funkade super på min häst iaf!! :)

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

Upp till toppen
Annons: