Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1956 ggr
mille09
2011-03-08 21:07

svara gärna

kan en häst gå/röra på benen om den brutit nacken?

<3 ferrets is the life <3

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
cina65
2011-03-10 20:35
#2

Har sjölv aldrig varit med om detta men tror inte att en häst med bruten nacke kan gå. De olyckor jag läst om där hästen brutit nacken har alltid slutat med avlivning tyvärr, som tur är så händer inte sånt så ofta men får nog säga att jag tror att det är det bästa man kan göra i ett sånt läge och med tanke på att många hästar blir avlivade pga vanliga benbrott så tror jag inte man kan göra något åt en bruten nacke, men säker är jag inte. Någon annan som vet här kanske? Finns det någon häst som blivit okey igen efter en sådan olycka?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

mille09
2011-03-11 09:48
#3

Min kompis häst hoppade över hagen och fastnade i repet och ramlade framåt men han kunde gå men lade sig ner efter ett tag. han gick ca 200-500 meter. när veterinären kom så sa hon bara "bara att avliva" utan att undersöka, känna, titta eller nånting. han var 8 månader!!!!

Det är sjukt att hon inte undersökte honom. och om hon har avlivat en häst som bara stuckat nacken eller nånting tänker jag anmäla henne. HOn har blivit anmäld flera gånger här på gotland men hon var den ända vi fick tag på när olyckan hänt.

<3 ferrets is the life <3

kaka1234567
2011-03-11 21:01
#4

Har själv inte varigt med om de. Men kanske de skulle kunna gå och fixa vem vet men de skulle kosta mycket dock i så fall.

De är ju fruktansvärt när sådant händer och tycker han borde under kökt . Rip lillen =(

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
2011-03-28 23:37
#5

Har de brutit nacken så tippar jag på att de precis som oss människor måste ha nacken absolut stilla under en längre tid = flera månader, vilket är båda praktiskt och etiskt omöjligt på en häst.

Att hästen kunde gå till en början för att sedan falla ihop och inte kunna resa sig (använda benen) beror nog på att vid en fraktur så svullnar orådena upp kring frakturen vilket kan leda till klämmskador, samt att om kotorna spruckit eller bara ligger fel så blir ryggmärgen skadad.

Så även om vi nu skulle säga att man tagit in hästen i hängmatta med djurambulans så hade nog nerverna varit för skadade för att kunna användas normalt igen.

Själv har jag också olyckligtvis nog haft ett för som fick skallen spräckt, och troligen nacken bruten. Han dog omedelbart.

Att skara ryg/halskotorna har ganska så dålig diagnos för oss mäniskor även om vi ligger blick stilla nästan från olyckstillfället och med månaders eller års ev. sjukgymnastik om man inte blir lam.

Så nej, för en häst finns inget annat att göra än att bara avliva dem efter som att det inte går att gippsa hela deras hals och säga åt dem att stå stilla i 6 månader.

Nu vet jag inget om veterinären ifråga, men jag skulle tro att det inte var särskillt mycket att undersöka. Så pass uppenbara skador behöver ingen närmare undersökning, det fins bara en utväg oavsett och det är att göra lidandet så kort som möjligt. Och om har blivit anmäld vet jag givetis inget om, men man ska vara oerhört försiktig med att anmäla folk vad det gäller djur. Ett enkelt missförstånd kan ställa till med oerhört rabalder och problem även i framtiden för den anmälde.

Hakuna matata!

cina65
2011-03-29 20:57
#6

#5 Håller med dej fullt ut och tack för den fina förklaringen i denna saken. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
supernova
2011-04-02 14:05
#7

Jag vet en arab som bröt nacken där ägaren valde att inte avliva. Tycker själv att det är fullständigt galet då hästen inte kan höja halsen över mankhöjds höjd efter detta. Vet flera som tycker att det är helt fantastiskt att den lever och tycker att det är en solskenshistoria, men jag kan inte se något direkt värde i livet hästen lever.

Vet inte hur behandlingen av hästen gick till.

Ägaren till hästen är sedan många många år uppfödare av araber samt utbildad hovslagare.

cina65
2011-04-03 22:56
#8

Ojdå, då finns det ju trots allt räddning om en sån sak händer, men i mitt fall hade jag dock valt att ta bort hästen om det inte kan gatanteras ett bra hästliv efter en behandling. Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: