Annons:
Etikettinridning
Läst 1738 ggr
AnneN
6/5/09, 2:27 AM

Har du ridit in någon häst?

Har du ridit in någon häst? Hur gick du då till väga?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Skruv
6/5/09, 2:21 PM
#1

Hej! Jag  har ridit in 2 hästar, båda araber. Den första, ett sto hade jag haft hand om i 1 år när jag red in henne som 5 åring. Vi var som ler och långhalm, kunde gå promenader med henne lös och hon följde mig som en hund. Satt upp på henne barbacka med grimma och grimskaft första gången, hon svarade med att resa sig rakt upp och lät mig glida av så jag landade på marken bakom henne. Sen tittade hon bara på mig med en anklagande blick. Gjorde om det några gånger med samma resultat tills hon tillslut bara suckade och började skritta med mig på. Efter den dagen var hon inriden, gick som en klocka! Häst nr 2 är hingsten jag har hand om idag, honom har jag haft sen han var 12 timmar gammal och älskar honom över allt annat! Vi har gjort massor ihop, både galna och mindre  galna saker. Satt upp på honom första gången när han var tre och han reagerade som om det var den mest naturliga sak i världen. Blev lite irriterad när jag la till skänklarna, han är lite kittlig!Jag har ramlat av en gång, då la han mulen på en eltråd och fick en jäkla fart, satt och skrittade på lång tygel… Idag är han sex och världens n sällaste att rida.

Min erfarenhet är alltså att det lättaste är att bygga upp en bra relation med sin häst, särskilt araber. Om du har vunnit en arabs förtroende litar den på dig i alla situationer och inridningen blir inget problem!

Mvh Alex

Caspianowner
6/5/09, 4:10 PM
#2

Det har blivit några stycken. varav dem varit 5 araber rena, Två av dem är mina 19 och 20 år gamla idag.

sen några korsning arab med annat. Utöver dem ett några antal av andra raser.

Finns det någon ras som lär sig snabbt så är det Araben. Tyvärr så måste jag även ta med den lilla anfadern till araben in i samma mall.  Då menat den lilla Caspiska hästen. Vill nästan påstå att den Caspiska hästen är / kan vara betydligt något vassare i sin snabbhet, när det gäller lära/ skola in.

botakt
6/5/09, 5:09 PM
#3

Jag har ridit in en häst. Dock ingen Arab.. Men hon var den mest underbara häst jag suttit på. Nordsvensk/tinker är hon. Började när hon va 3 och vi trodde nu flyger vi i backen. Men så fel vi hade!  Man satt upp på henne första gången och hon gick som om hon varit inriden hela livet Glad  3-4 gången behövde man inte ens sadel på den skruttan man red förbi långtradare och motorcyklar. inte brydde hon sig om det.  Idag är hon 6 år och står i ett annat stall då ägaren inte kunde ha kvar henne.  Barbacka red man henne mest. Hon älskade det och gick försiktigt så man inte skulle åka av henneGlad

imsuchadiva
6/8/09, 3:29 PM
#4

Jag har inte ridit in någon häst själv. Men har hjälpt till med grunderna på ett travarsto och hjälpt till lite med Sparven ( flippas avkomma )

cina65
8/10/09, 8:52 PM
#5

Min första häst var bara sutten på när jag fick han så japp jag får nog påstå att jag gjort det till viss del.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

PillanN
8/11/09, 2:15 AM
#6

Både ridit in,tränat hantering och tillridning.Det är ju det jag sysslar med Glad

Annons:
CoralReefs
8/11/09, 6:42 PM
#7

Jag har ridit in en hög=) men i arabväg har jag ridit in min arabkorsning som jag köpte när han var ca 2 år och så min arab som jag red in i somras dvs nyligen och han köpte jag osutten strax innan han fyllde tre.

Senaste inridningen hade jag en person som höll min häst när jag hoppade upp på han första gången och tur var väl det eftersom han fick för sig att dra och bocka vilket han gjorde i cirkel då han var fast=) Efter det har det gått kanonfint!

dundeer
8/12/09, 12:24 AM
#8

Har faktist hunnit rida in en hel del med tanke på vilka tillgångar jag har haft till ung hästar förr :p

De är Främst våra ponnysar på Gården som jag har fått sätta mig upp på och de har gått jäte bra. Just nu Håller vi på med en Liten skit som är en riktigt begåvad ponny :) men men Mer kommer ;)

cina65
8/12/09, 1:57 AM
#9

#8 Det är ju en början på din karriär.Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Yuuuhanna
8/17/09, 1:55 AM
#10

Jag håller på med min första :) En islandshäst.


cina65
8/17/09, 1:57 AM
#11

#10 Lycka till.Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Yuuuhanna
8/17/09, 1:58 AM
#12

#11 Tack tack :) Hitills går det jätte bra. Vi får se om det blir något bakslag xD


cina65
8/17/09, 2:02 AM
#13

Jodå bakslag blir det säkert, du vet ett steg fram, två tillbaka haha.

Det viktigaste att tänka på är ju att ha viloperioderna längs vägen och inte gå för fort fram, bättre att skynda långsamt. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
AnneN
8/17/09, 2:03 AM
#14

Carina skrev nyligen en mycket bra artikel om hur man kan gå tillväga med inridningen.

Länk till artikeln.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elshira
8/17/09, 5:42 PM
#15

Har ridit in 2 av våra fd arabhingstar, och 2 av våra nuvarande ponnyer.

Ponnyerna har varit så otroligt coola (och jag har känt dem så bra ända sedan de föddes och skött all hantering) i all hantering att jag endast lade på sadeln satte mig upp och red ut i skogen. Till ungstoet hade jag en som ledde med extra grimmskaft då hon ändå är lite "nervigare".

Unghingsten jag numera har som min ridponny skulle ev. ha blivit avlivat pga unghingstbetendet och att han inte hade någon respekt för min mamma (som inte gjorde annat än ledde honom in och ut). Hon vart så arg på honom för att han inte kunde stå still utan att röra sig ut fläcken~när han skulle slöppas i hagen och skulle småbitas lite. Jag fick "order" om att jag inte fick röra hästen och att han skulle bli nödslaktad dagen därpå. Då slängde jag på honom sadel och träns (han var van vid träns sedan förr) och red ut i skogen och sedan på grusgången framför huset och visade att ha är en otroligt medgörlig hingst om an vet hur de ska hanters.

= Från noll till 100, upp på honom och ut i skogen.

Hade någon av dessa visat obehag eller varit trampiga/tyckt det varit konstigt med mig på ryggen etc. Hade jag självklart inte gjort det… Men nu är det så att dessa ponnyer varit så otroligt snälla.

De 2 arabhingstarna har ridits in genom principen att så fort de är sadelvana och inte är rädd för ryttare på ryggen så får de ledas ut i skogen, dvs de får annat än ryttaren att tänka på och inridnigen går av bara"farten" =)

Hakuna matata!

sussi-l
8/27/09, 4:28 PM
#16

Har ridit in ca ett tiotal nu, 4 av dem har varit araber, använder mig mycket av NH träning, och en del western grunder i ridningen till en börgan, annars är jag mest dressyr inriktad.

jen
8/28/09, 11:56 AM
#17

jag har ridit in 3 hästar förut.  2 när jag var tonåring och 1 för ett par år sen.

Nu håller jag på att rida in min nya häst.

Först marktränar jag med mina hästar. Seven games ute i skogen,på vägen och andra olika platser.

leker med bollar och plastpåsar o andra grejer.

DET gör jag tills vi har fått ett samarbete och förtroende för varann.

Sen gör jag det med sadeln på, och just nu "rider" jag min häst från marken. med enbart hjälp av mitt kroppspråk har hon lärt sig att stanna,backa öka och sakta in när jag går bredvid henne.

på så sätt tycker jag det är enklare när jag sen ska rida. då har hon redan lärt sig allt Skrattande

Veero
8/29/09, 3:59 PM
#18

När jag praoade på travet så hade dom en 6 åring som bara var inkörd. och jag är så liten så fick hänga över hästryggen så gick vi några varv runt stallet, sedan fick jag sitta upp och så ledde hon runt mig några varv. Några dagar senare provade vi på med sadeln och jag fick rida ut.. red då bakom ägaren som körde framför mig med en häst så hon inte skulle sticka iväg. Så vi travade och skrittade ute i skogen. Kan säga att det var mycket jobbigare än jag trott.  Hon ville bara sticka iväg oc man fick så ont i händerna efteråt. Men ngåot nytt :)

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Upp till toppen
Annons: