Annons:
Etikettinridning
Läst 2006 ggr
PillanN
2009-08-11 13:20

Problemhästar-Hästproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hästarna är lika som alla andra,varje individ har sin egen personlighet. De har olika starka viljor samtididigt som aveln kan ha en del i temperamentet och sen finns de en liten del som har mentala problem.

Jag har under många år ägnat mig åt dessa som kallas problemhästar och gör fortfarande då det är det jag brinner för.

De allra flesta är inte problemhästar,de är en missförstådd individ som i de flesta fall inte förstår vad människan vill. De som jag kallar problemhästar är de som har grava mentala problem så som aggressivitet som funnits med från födseln,de är ett väldigt litet antal.

Då det är människan som formar hästen till det område vi vill ha den till,är det ett måste att göra rätt från början. A och O är en bra hantering av hästen där vi tar utbildningen i rätt takt. I många fall är det vi som går för fort fram med de olika stegen i utbildningen och tom hoppar över vissa delar. Resultatet blir en häst som inte förstår vad den ska göra och protesterar på olika sätt.

Vet man att hästen inte har ont någonstans kan man lämna den biten och backa några steg.Vad är det JAG gör som får hästen att bete sig på ett oönskat sätt? Man blir aldrig fullärd och vi kan alla olika saker.En bra hästägare ber om hjälp när man själv inte finner lösningen på problemet.Det finns alltid någon annan som har annan erfarenhet och kan ha svaret på problemet.

Man kan lätt lämna iväg sin häst för tillridning eller annan problemlösning,men problemen finns alltid kvar så länge vi själva inte är en del av utbildningen.

Mitt område är hantering och grundutbildning.Viktigt är att sitta på en ödmjukhet mot häst och ägare,se dina begränsningar och var ärlig. Vägen till målet är lång,når häst och ägare dit tillsammans är man båda vinnare.

/Pernilla

Annons:
cina65
2009-08-11 14:27
#1

Mycket bra skrivet! Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: