Annons:
Etikettinridning
Läst 4781 ggr
iita
2009-08-01 00:29

Rida i backar på unghäst?

Enligt vissa ska/bör man inte rida i backar på unghäst. Det jag undrar är alltså om det är så att man bör undvika detta? Och när kan man sånna fall börja med det? Nu har vi endast ridvägar med rätt mkt backar, och för att undvika dessa så får man alltid vända, vilket varken jag el hästen tycker är jättespänande att alltid få rida samma vägar fram och tillbaka.

Annons:
AnneN
2009-08-01 00:39
#1

Jag är ingen expert, men det är kanske ungefär samma som med hundvalpar och trappor?

Om det är ungefär samma så brukar de flesta experter säga att det är ingen fara om man bara tar det lite försiktigt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

iita
2009-08-01 00:54
#2

Jo man ska juh alltid ta det lugnt med unghästar ovasätt. Antar att det inte är nån fara med nån gång i bland, Rider ca 1-3 gr i veckan på honom, och vi har vägar man kan rida runt och som är jättebra, men är ganska mkt backar dom vägarna, vill juh inte göra nåt som inte är bra, vill att allt ska bli rätt från början. Men samtidigt får jag bråka gärnet med honom när vi ska vända för att han inte vill, inte heller kul.

cina65
2009-08-01 02:11
#3

Att skritta lungt på en väg med backe på en väg det är bara bra träning men man skall inte klättra med dom när dom är för unga och har byggt upp kroppen lite. Men helt klart ska man ta det lungt.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

iita
2009-08-01 20:42
#4

Ok, dom flästa backarna är långa och inte så branta, men sen finns det sånna som är riktigt branta, men dom får man kanske ta och hoppa av och gå i då. Så får jag lite träning oxå=)  Tack för svar.

cina65
2009-08-02 00:28
#5

#4 Ja det kan vara ide att leda hästen i backarna om dom e lite tröga att ta sej uppför, backar är bra då dom bygger upp bra med muskler då.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

iita
2009-08-02 00:46
#6

Trög är han absolut inte, om man inte vänder hemåt då:p han fortsätter hellre en går hem. Vill derimot inte överanstränga, han är min första unghäst och känner ibland att man inte riktigt har koll på hur mkt man kan kräva. Han visar inte nån trötthet och pinnar på för fullt. Men har hört att backar absolut inte är bra att rida i för unghästar, men får ta o promenera i dom långa o branta då, många är det, men roligare för honom att slippa vända varje gång o rida samma väg jämt.

Annons:
cina65
2009-08-02 00:54
#7

#6 Okey det har jag aldrig i hela mitt liv hört, att man inte bör rida unghästar i backar.

Jag har fått lära mej och kör efter den principen med att man känner ju vad ens häst orkar och klarar av men att man inte ska pressa till det yttersta, men man skall givetvis ta det lungt sen beror det ju på hästen och dess kondition med.

Hur gammal är din unghäst?

Hur ofta rider du och hur länge?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

iita
2009-08-02 01:04
#8

Han är 3 år. Rider mellan 1-3 gr i veckan ca 30-50 min beroende på om vi bara skrittar el rider i lite mer fart.

cina65
2009-08-02 01:05
#9

Hur länge har han varit inriden och är han bra musklad?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

iita
2009-08-02 01:20
#10

vi börja inridningen i april, nej mkt muskler har han inte, det jobbar vi på, vi tömkör en gång vecka ca när jag får hjälp av en ducktig tjej, sen rider el går vi promenader, nu har han haft lite sommarvila o vi har pecis påbörjat igen.

cina65
2009-08-02 01:33
#11

Okey ja då skulle jag nog ta det lungt med han.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

exitingsvillemo
2009-08-02 01:59
#12

Låt honom bestämma tempo själv i backarna.

Direkt klättring ska du kanske undvika i början men backar ska inte vara några problem, det är ju så en unghäst ska bygga muskler, genom att gå i varierad terräng.

Skritt och galopp är jobbigast för hästen i uppförsbacke, så vill han sänka huvudet och trava lite, så låt honom göra det.

Tänk också på din egen sits och din hand.

Långa tyglar så han kan balansera upp sig ordentligt samt lätt sits så han får ryggen fri.

Skulle kanske rida varannan dag eller ngt sådant och inga längre turer, men visst kan han gå i backar om det är vanliga backar och inga "stup" vi pratar om ;)

Tänk också på att det är jätteviktigt för unghästar med lååånga vilor då och då. Sätt upp delmål för din ridning.

När du nått målet så tar ni en vila på 3-4 veckor, för att sedan ta upp träningen där ni slutade.

Unghästar behöver vila mentalt för att fungera ordentligt.

Lycka till med din unghäst =)

Haley
2011-10-07 20:09
#13

Rida i backar måste vara det bästa man kan göra med unghästar. Utan att överdriva längden eller sluttningen då.. Men det är ju så de bygger muskler!

Sen skulle jag inte rida riktigt så länge som du gör. Man brukar säga att hästen ska ridas högst så länge som den är gammal i början.

Alltså 3 år = 30 min

4 år = 40 min osv, fram tills det att hästen är 5-6 år.

Sen brors det väl på, ska man tävla distens så brukar man väl öka på längden men istället då endast skritta.

Och som ngn annan nämnde, glöm inte den viktiga långvilan :)

Annons:
ccv_sr
2011-10-09 00:07
#14

Jag tycker at du ska rida barbaka det skadar ju inte det är bara bättre, men bara ifall det är en lungn unghäst

EwaAngantyr
2011-10-13 23:52
#15

Jag tror inte det är skadligt för hästen så länge han inte stressar (för tungt/brant) eller går i för hög form. När hästen går uppför vill man att han ska sänka nacken och ta i med bakbenen.
Är det för brant; hoppa av och gå!  Jag tror du känner när han inte är bekväm med backen!

Upp till toppen
Annons: