Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 1714 ggr
Dior
10/2/09, 9:56 AM

Hullet på era hästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På våran gård bor för tillfället 18 shetland, 3 araber och 1 travare. Vi tränar inte våra inridna aktivt och regelbundet, håller dem alltså inte full träningskondition. Utan har dem mest som skogsmullar mellan föl.

Innan de skall ut på bete försöker vi däremot få ner dem lite i vikt så de inte skall skjuta iväg och bli ohälsosamma tunnor.

Men så här inför vintern är jag tacksam över att de är runda och goa.

Hur resonerar ni kring detta med att hålla hästarnas hull med "perfekta" kilon (så vida det inte beror på ev. fd benskada som får onödig belastning/fång o dyl.)

Nu menar jag inte att de ska flåsa fram i skritt ute i hagen, inte orka ridas osv. utan bara några extra kilon, utan att det blir ohälsosamt.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Annons:
cina65
10/3/09, 12:03 AM
#1

Jag tycker inte det är fel om hästarna har lite hull inför vintern, tyvärr har jag inte haft något bete till mina hästar iår men det blir bättre nästa sommar. Istället har jag fått hugga gräs hos min sambos mamma och pappa där vi även hugger hö.

Har ihop med det huggna gräset gett dom hö och kraftfoder för att dom skall hålla vikten, mitt ena sto gick ner lite men jag tror att det beror på att hon var lite jagad av hingsten ett tag och sen är hon ju inte purung längre heller.

Men jag tycker absolut inte att det gör något med lite extra hull på djuren. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

PillanN
10/4/09, 11:56 AM
#2

Ser gärna att mina med har lite extra hull inför vintern då de inte tränas för tävling osv.Det är bara bra att de har lite att "ta av" vid ex.sjukdom och så blir de inte lika frusna som de slanka pållarna.Har jag däremot någon som tränas dagligen får denne gärna vara i "perfekt" hull.

Elshira
10/4/09, 4:48 PM
#3

Har en häst svårt att hålla hullet över vintern så är det ju en klar fördel om man kan få dem att gå upp lite inför vintern. Men annars anser jag att hästar precis som vi mäniskor inte mår bra av att "jojo" banta, dvs gå upp och ner i vikt hela tiden. Lagom är bäst oavsett årstid =)

Hakuna matata!

Julia-Sirocco
11/20/09, 6:17 PM
#4

Jag tycker också att det är lite mysigt när hästarna har lite hull på sig. Min lilla älskling börjar bli lite på äldre dagar så han rids inte lika mycket som när han var på tävling. Men han måste ha väldigt bra "baskondition" eller vad man nu ska säga för han kan hålla på ganska länge med lite högre farter som trav och ändå behålla pulsen och andningen.

kaka1234567
11/20/09, 8:27 PM
#5

MIn bebeb har hul året runt i masor. Hehe fetto Flört

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

GranoStall
11/20/09, 9:15 PM
#6

Vill helst inte ha för mycket hull på hästarna om dem inte är dräktiga. Men hellre lite överhull än att de är magra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: