Körning

Martingal vid tömkörning?

2009-10-18 16:10 #0 av: Fiona

Jag har en liten fundering, när man tömkör kan man använda martingal då? Dodde har en förmåga att gå med huvudet väldigt högt och martingalen hindrar ju det lite, samtidigt som den väl är en skonsam hjälptygel? För det måste väl funka att sätta den i tömmarna och bukgjorden iställe för i tyglar & sadelgjord?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-10-18 18:26 #1 av: GranoStall

Borde funka att tömköra med martingal. På en del travhästar som höjer huvudet har man martingal.

//Olivia

Anmäl
2009-10-18 22:56 #2 av: imsuchadiva

Ja klart det borde gå.

Men bättre att du spänner in hästen eller sätter tömmarna så att den jobbar rätt.

Anmäl
2009-10-19 20:12 #4 av: Fiona

Tack för svar!

#2 Problemet är att jag inte har några inspänningstyglar eller för den delen vet hur dem ska sitta Obestämd Hur menar du sätta tömmarna så att hästen jobbar rätt?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anmäl
2009-10-19 22:21 #5 av: imsuchadiva

Innertömmen sätter du genom bettringen ( utifrån o in) till longergjorden.
Kan inte förklara så bra. Kan ta kort någon gång i veckan om du inte förstod hur jag menade :)

Prova att sätt tömmarna längre ner än du brukar.

En gummisnodd är ju inte så dyr o köpa :)

Anmäl
2009-10-20 11:52 #6 av: Elshira

Ja du kan sätten den tömmen som kommer vara mot dig (insidan) från ringarna på ryggen som de annars löper igenom, men istället för att fästa den i bettet som amn annars kör så låter de den utifrån och in (igenom ringen) löpa tillbaka till gjorden där du fäster den i en annan ring som sitter lite längre ner (brukar sitta någon ring även på de billigare varianterna lite mitt på magen).

Inspännings tyglar kan du göra egna jätte billigt och mycket bättre för hästen än alla andra på marken. Låna ett par elastiska bensnören (de som är runda, inte platta) från ett täcke om det finns någon i passande storlek, annars går du ner till granngården eller liknande och köper ett par för några tior! =) Dessa sätter du då från bettringen till en ring som sitter lite på sidan, längre ner beroende på hur svårt hästen har att arbeta i form, men sätt inte längre ner än att den är vågrät när hästehn går i form.

det är bara att knyta eller fippla lite (jag brukar dra från en ring till en annan och tillbaka igen eller så) så att de blir lagom långa. Den som är på yttersidan ska även vara lite längre om hästen går på böjt spår. Lycka till! ^^

Anmäl
2009-10-20 16:54 #7 av: Fiona

#5 Tack jag förstår =)

#6 ooh tack för tipsen, jätte bra! jag har för mig att de snörena är väldigt korta men det är väl svanssnören jag har sett då! Ska kika på sådana när jag åker ner till uallared =)

Jenny

Anmäl
2009-10-21 18:20 #8 av: Elshira

Ja bensnörena brukar vara runt 50-100 cm. ^^ Men köp ehllre för långa och "trixa" lite, eller mät på din egen häst hemma hur långt som verkar bra ^^

Anmäl
2010-07-01 02:10 #9 av: EwaAngantyr

Inspänningar av alla slag är av ondo!!  Omhästen höjer huvudet så beror det på någononting!!!   

Börja träna hästen så den förstår vad du vill i stället! 

Anmäl
2010-07-01 02:15 #10 av: cina65

#9 Jag har bara testat inspänningstyglar en gång och hästen fick fullkomligt panik, sen dess har jag inte ens såna i mitt stall.

Att sätta det på en körhäst skulle jag inte göra, jag ser då paniken hos hästen och vad som kan hända om den dessutom har kärra efter sej.

Håller med ovanstående, bättre utan.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-07-01 02:19 #11 av: EwaAngantyr

Låter klokt... 

Anmäl
2010-07-01 02:24 #12 av: cina65

Ja jag har testat det och har sett vilken effekt det kan ha.

Hade ett sto som det gick jättebra att ha det på, men skulle i dagsläget inte sätta det på någon av mina efter den gången. Skäms

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.