OT - Off Topic

Hur gör ni?

2009-11-27 01:46 #0 av: cina65

Hur får ni era skimmlar att se ut som just skimmlar istället för en gulbrunt fläckad skimmel? Förvånad

Jag har ju alltid önskat mej just skimmel och nu har jag det men han är en riktig skitgris. Har tillbringat hela eftermiddagen med att försöka få han ren och snygg igen men ikke nix, lika gulbrun fläckvis ändå.

Han skall ju tävlas i jul och då kan han ju inte se ut så här och det är ju inte tal om att spola han i denna kylan.

Tacksam för råd. Skrattande

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-11-27 08:05 #1 av: Dior

Jag använder ju HocksusPockus, som du läst. Har talat med henne som tar in och igentligen skulle hon inte ta in mer förrän till våren, men hon skall kolla på det i alla fall, nu när det är några stycken som vill ha.

Det jobbiga med skimlar är förstås när de har vinterpäls, tycker jag. Idag ser Leka ut som ett virvelmarsvin. Hon sätter alltid väldigt mycket vinterpäls och ser alltid gråguldassig ut.

Plannja, däremot sätter knappt päls alls och är alltid ren, trots att hon kan rulla in sig i leran, så släpper det lättare, bortsätt från manen.

Har upptäckt att spånet får dem att hålla sig renare från kissefläckar, i gämnförelse med halm. Benen brukar jag spola av då och då på dem, men sen är det HP som gäller.

Pälsen skall då helst vara torr innan man sprayar på. När sprayen har torkat så har den även luckrat upp kiss och lera som bara är att borsta bort. Superenkelt. Går att spraya på blöt päls också, men krävs då ofta att man sprayar och väntar på tork 2 ggr. Alltså tar det lika lång tid.

Framförallt tycker jag den är så bra till man och svans som har fått lite flätor eller tovor, inlindat i lera. Spraya, skaka ur leran och pilla upp tovorna med mindre slitage. Sen har jag alltid i Final Mist innan jag reder ut man och svans ordentligt.

Anmäl
2009-11-27 12:03 #2 av: imsuchadiva

Ha täcke på hästen?
Mycket strö brukar också hjälpa.
Finns ju även olika torrschampon som man kan använda. ANnars så brukar en fuktig svamp göra susen :)

Anmäl
2009-11-27 12:58 #3 av: GranoStall

Har täcke på mina två vuxna skimlar men inte för att de ska hålla sig rena.

Har de fått en kissfläck brukar jag ta bort det värsta med en ryktsten och sedan gnugga med en fuktig svamp. Brukar räcka på mina, men de har inte så lång vinterpäls vet inte om det är svårare när de har tjockare päls.

Anmäl
2009-11-27 20:21 #4 av: Dior

Täckar också mina ston, så det är ju igentligen bara ben och hals som behöver skrubbas.

Ett annat effektivt knep på torr häst, men super mot kissefläckarna är vanlig grillkol. Skrubba som med ryktsten och sen borsta bort.

Anmäl
2009-11-27 22:54 #5 av: cina65

#4 Jo jag väntar spänt på det där Hokus Pokus för det vill jag minsann ha i mitt stall, köpte ett annat idag för att få han ren till på Söndag. Du milde vad man fick gnugga Jag blev helt slut i armarna.

Men ren blev (någorlunda i alla fall). Täcke har jag på han både ute och inne men det är gamla fläckar som nog suttit ett tag och jag tycker det ser så tråkigt ut när han är gulfläckig överallt.

Mvh Carina

Anmäl
2009-11-30 12:23 #6 av: Elshira

Ha ett tunnt innetäcke på, ha ordentligt med strö. Sedan är det bara att använda ryktsten/borste och ev svampa av lite lätt om det är jätte skitigt xD

Jag tycker det känns onödigt att göra "kliniskt rent" på de hästar här hemma som lägger sig i piss varenda dag och rullar sig i leran ute... Ska jag inte bort i ridhus bland annat folk utan bara rida ute i skogen/själv någon stans så är jag itne så jätte petig. Jag gör så gott jag kan utan att lägga ner pengar på det, och om jag ska bort tar jag bara som sagt ljummet vatten och ev lite tvål om det behövs.

Men det med grillkol ska jag absolut pröva någon gång =)

Anmäl
2009-11-30 19:30 #7 av: kaka1234567

Har du provat den här de tar inte bort hästens fett i pälsen utan bara tvättar rent skit mm.Och den här den måste man inte heller tväta ut anntar jag.Eller de är vad min kompis säger.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-12-03 20:20 #8 av: Dior

Fick inte tag på personen jag köpt genom, men titta vad jag hittadeSkrattande

http://www.enasco.com/product/C19001HV?ref=rel_item

Anmäl
2009-12-03 20:55 #9 av: cina65

Men gud va bra. Men då skall man nog vara en del som beställer för frakten kan nog bli rätt dyr annars eller?

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-03 21:56 #10 av: Dior

#9 Ja, jag tror det. Om man får in den, hur som helst. Osäker. Men det är nog frakten som är det dyra, om jag förstått det rätt.

Några fler här kanske vill vara med?

Får man ihop ett gäng, så är det ju biff. Fyll gärna på, alla som är intreserade av att köpa.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.