Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 2847 ggr
Dior
11/5/09, 10:37 PM

Strålröta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte ikväll att Leka hade början på strålröta på två hovar. Tvättade därför alla fyra benen grundligt. Den pyttepyttelilla muggskorpan smordes med (min käraFlört)AloeVera, och sen stod jag i valet och kvalet om jag skulle spruta ner strålen med Trust Bost, eller vad det nu heter (liten vit flaska med lila vätska…) "Strålrent" kallar jag det för.

MEN den är tydligen ohyggligt canserframkallande. Fick strikta order om att undvika att få det på mina egna händer t.ex.

Men Leka, som redan har canser (malignt melanom) hur gör jag med henne? Hoppas på att daglig tvätt hjälper och att rötan inte bryter ut, eller sprutar på nåt som riskerar att cansern kan förvärras? Kan den förvärras?

Använda något mildare? Kan Jodopax fungera? "Blåspray" eller kanske t.om min (snart ut-tjatade) Aloe Vera??

Tips och råd, efterlyses

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Annons:
cina65
11/6/09, 12:01 AM
#1

Har du prövat fodertran? Har inte gjort det sjäkv men hört av andra att det var bra.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
11/6/09, 9:03 AM
#2

#1 Nej, det har jag inte provat. Det kan ju vara en ide.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

cina65
11/6/09, 12:53 PM
#3

#2 Ja jag vet inget om det men vet andra som provat det och dom fick även bukt på mugg med hjälp av detta.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
11/6/09, 8:15 PM
#4

Hade ute hovslagaren idag för annan häst och bad honom titta på Leka samtidigt. När han gjort det fick jag ett litet snett leende och sen tyckte han jag hade överdrivit liteSkäms

Rötan var så ytterst lite att det gick å skrapa bort… MEN, som jag sa, hade inte det gjorts så hade det garanterat blivit värre. Det kunde han inte säga emot, men tycker inte om att bli sedd som någon som överdriver i onödan.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

cina65
11/6/09, 11:25 PM
#5

#4 Nej jag tycker det är bättre att kanske överdriva lite och bli glad om det inte är så farligt, hade varit värre om man tog alltför lätt på saker och ting och sen det blir riktigt allvarligt pga att man tyckt att det inte var så farligt.

Jag är nog väldigt daltig med mina hästar och minsta lilla skall genast kollas upp.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
11/8/09, 9:55 PM
#6

#5 Precis. Inte tusan väntar man onödigt länge i alla fall. Nu skulle han dessutom hit. Det går så oerhört fort tills det blir riktigt illa också om man inte behandlar och tar rätt på det i tid. Fick erfara detta för ett par år sen, med travaren, och jag säger ALDRIG mer.

Yrsch…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Annons:
Upp till toppen
Annons: