Annons:
Etikettinridning
Läst 3977 ggr
cina65
2009-11-08 01:13

Inridning av hästen.

Jag är väldigt noga med att gå långsamt fram och arbeta korta pass med mycket vila mellan gångerna så dom får tänka igenom vad som hänt.

Men hur gör ni när ni börjar rida in era unghästar?

Rider ni in dom själv eller tar hjälp

Hur mycket sitter du i sadeln vid tex trav och galopp på en unghäst?

Hur långa ridpass har ni med en unghäst?

Skulle gärna vilja veta hur ni tycker och vad ni anser ha varit det bästa sättet för att få er häst inriden och utbildad.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
CoralReefs
2009-11-08 02:59
#1

Jag rider in själv=)

Tycker det är så individuellt från häst till häst. Det viktiga är att lyssan till hästen och se hur mycket den reagerar på olika saker. Tycker den det är bäkvämt, roligt eller surar den?

Börjar alltid med att bara sitta upp givetvis. Går allt fint där kan jag även ta några skrittsteg. Sen går jag sakta fram och skrittar korta rundor för att bygga muskelaturen. Går hästen rätt och bygger bra muskler kan man ge sig på lite trav. När den är säker i traven så testar jag gloppen.

Viktigaste för mig är mycket skogsridnng på långa tyglar och över stock och sten för att bygga muskler och hitta balansen.

poppysmarsvin
2010-02-18 15:35
#2

Tråden är lite "gammal" kanske, men det börjar ju bli aktuellt igen nu (när bara snön försvinner…).

Jag har ridit in flera hästar och har gått tillväga på samma sätt;

* longering där kommandon "skritt, trav, galopp" lärs in samtidigt som hästen får börja sätta lite muskler i ffa ryggen och där jag sedan successivt introducerar sadel och "bankande" stigbyglar.

* Uppsittning i sadel (hänga i sadeln och successivt sätta sig mm mm) där hästen under lugna former får lära sig att hålla balansen med ryttare på ryggen.

* Ridning inom inhägnat område där hästen får sätta ihop kommandon "skritt, trav, galopp" med hjälperna från ryttaren. Det tar inte många gånger…!

* Sedan är det ute i skogen som gäller för mig! Det är superviktigt att hästen har en naturlig framåtbjudning eftersom inga av de unghästar jag har ridit in själva har sett meningen med att "harva runt" i en padock/ridhus som helt nyinridna.

* Jag tycker att det är viktigt att hästen redan från början får lära sig att vara uppmärksam på ryttaren, så därför rider jag i alla gångarter från början - men jag rider aldrig längre stunder än max 30 min.

* Ganska snart vill jag gärna introducera bommar/nerfällda träd osv att kliva över. Dels stärker detta förtroendet och dels får hästen ytterligare chans att träna på sin balans.

* Jag håller på ganska intensivt i drygt en månad och låter sedan unghästen få en lite längre vila och smälta alla intryck. Det brukar bli ganska lagom till betesperioden. Någon liten skogstur i veckan blir det dock, men då mer i syfte att hålla hästen igång en smula.

* Jag tycker dessutom att det är viktigt att redan från början lära hästen att gå med ett mjukt stöd i handen och på så sätt acceptera bettet och hitta en mjuk och funktionell kommunikation.

Det riktigt roliga börjar ju på höstkanten sedan Glad.

cina65
2010-02-18 18:51
#3

Jo, nu börjar alvaret närma sej.

Daimler rids in nu i vår och detta ska bli en upplevelse.

Idagsläget har vi kommit så pass långt att hantering av han går bra förutom ena bakbenet som kan ta mellan 10 min till 45 min innan vi kan få upp det från golvet Foten i munnen men skam den som ger sej, löshoppning är på gång med samt lastträning så vi kan ta till ridhuset lite mer regelbundet utan att behöva bry oss på väder och att det sk bli kolmörkt ute.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

[HippieAngel]
2010-11-12 21:16
#4

Gud vad roligt att läsa era olika inridningsmetoder! JJag skulle så gärna vilja lära mig att rida in hästar så att jag kan göra det åt folk, möjligen som yrke senare i livet :D

cina65
2010-11-13 00:44
#5

#4 Det är jättekul samt väldigt lärorikt, nu har min kille blivit inriden och allt går framåt här, jag tog hjälp av en toppenkille som tog det värsta till mej och nu är det bara själva utbildningen kvar vilket jag gör så gott jag kan själv nu men får hjälp av min tränare Sanna som även rider han själv med jämna mellanrum.

Tråkigt att hösten kommit bara och att man inte kan rida hemma mer, så nu blir det bara att lasta och köra till ridhuset med dom alla 3.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

[HippieAngel]
2010-11-13 02:16
#6

#5 Oj, har du tre araber? Tävlar du något? :)

Annons:
kaka1234567
2010-11-14 00:03
#7

Hon har 3 snygga araber =) <3

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cina65
2010-11-15 00:24
#8

#6 Nja det har jag inte, har två araber och ett quartersto.

Tävlar inte själv ännu men håller på att jobba på att kunna tävla western med dom till våren och sommaren. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

[HippieAngel]
2010-11-15 02:09
#9

Åh gud, vilken dröm :O

EwaAngantyr
2010-11-25 10:47
#10

Jag rider in mina hästar själv.

Förberedelser är A och O.
**Ta den tid det tar innan du sitter upp så tar det mindre tid sedan!!

**Jag börjar med att lära dem "de sju lekarna" på marken för att få en bra kommunikation och ledarskap. Grund för alla hästar!
Jag tränar mycket på att hoppa bredvid hästen. Stå på saker så att jag kommer upp bredvid, bakom och bredvid på andra sidan. Då ska jag kunna svinga ett rep, en pinne eller nått annat utan att hästen bryr sig. Jag hoppas upp på hästen och ligger på den från båda håll.
När jag sedan sitter på den så sitter jag upp och av massor med gånger och i flera dagar innan jag ber hästen att gå framåt. Eftersom jag vill att den ska bli känslig för mina kroppshjälper (vikt, vridning av överlivet, blick osv) så ger jag signaler med kroppen först hela tiden. Sedan går jag upp i fas om det skulle behövas.
Jag lär nu in att svänga, stanna och gå igång med mina kroppshjälper. Använder aldrig bett i början utan en vanlig repgrimma och reptyglar.
Att hästen ska ha stöd i munnen i detta läge är för mig helt fel. Hästen ska hitta sin balans och gå helt utan "stöd". Den behöver sin hals lång och låg för balansen och när vi börjar hålla dem i munnen så stör vi deras balans. Bettet kommer till användning när hela grunden är befäst dvs han kan gå i alla tre gångarterna, stanna, vända och påbörja sidvärtsrörelser osv.
Jag använder ridbanan de första dagarna sedan är det ut i skogen som detta lärs in.

Neywaz
2010-12-01 16:01
#11

#9 Dröm? Jag har sex araber och en shettis. Jag skulle vara glad om jag hade 3 haha! Är alldeles för sjåpig när det kommer till att sälja häst, mina hästar är födda och uppväxta på lösdrift så om jag ska sälja vill jag att de ska fortsätta gå på lösdrift och det är det tyvärr inte så många som kan erbjuda…

[HippieAngel]
2010-12-15 22:38
#12

Jo, visst blir det mycket jobb, men vad underbart att få äga såna underbara djur! :O

Upp till toppen
Annons: