Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 3939 ggr
Tess-W
1/30/10, 9:06 PM

Älskade skimmlar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vart drar ni gränsen?

85% av de skimmlar som föds fram riskeras att utveckla malignt melanom. Skimmeln avgör en stor procent av världens alla fullblodsaraber.

Ändå, måste jag fråga:

Skulle DU välja att avla på ett sto med godartad malignt melanom? Hur tänker du med ditt svar?

Skulle du sålla mer bland hingstarna? Hur tänker du då?

Om du fått reda på att ditt sto fått diagnosen, hur skulle du tänka om det?

Har du haft en häst med detta?

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Annons:
Diizkmedel
1/31/10, 12:45 AM
#1

Vad är malignt melanom? Skäms

That that don't kill you can only make you stonger

Tess-W
1/31/10, 8:33 AM
#2

#1 Canser

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Diizkmedel
1/31/10, 11:07 AM
#3

#2 Vad hämskt! Drabbar det bara skimmlar? Och hur märker man det? (Min fd medryttar häst är arab skimmel, brukar alltid hälsa på hos honom)

That that don't kill you can only make you stonger

cina65
1/31/10, 10:49 PM
#4

Det beror på ifall det är ärftligt eller om det är något som dykt upp pga tex för mycket sol eller andra faktorer.

Jag skulle absolut inte avla om det var ärftligt dels för att jag inte skulle kunna stå ut med mej själv om fölet fick detta med.

Men jag förstår ändå om folk tar ett föl efter sitt älskade sto för egen del, sen vet jag inte hur det är med hästar, man kanske kan få friska föl ändå om hingsten är frisk då kanske man kan få friska föl ändå.

Jag är inte alls insatt i detta och detta var nog mest pladder men kan tycka att man borde kunna avla bort det sjuka genom att ta in friskt blod, eller?? Oskyldig

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Elshira
2/1/10, 9:41 AM
#5

#2 Det är inte cancer, det är en tumör (dvs den är mycket sällan aggresiv som cancer är, utan växer sig oftast bara större på den platts det sitter på).

Jag har haft det på 4 hästar de senare åren, tre araber (under svansen som små druvor) och en Welsh mountain (under magen). 2 av dem var fuxar 2 skimmlar.

Jag kan inte påstå att jag tycker det är något bra att avla vidare på (egentligen) men om man skulle utesluta alla som har anlagen för detta så skulle inte många hästar bli kvar…

Sedan är detta något som ofta kommer på äldre dar (15 års åldern) vilket gör det ganska så svårt att veta utan att gentesta om de bär på anlaget eller inte när man väl använder sina hästar i aveln.

Men då melanom i allra största del är godartad (har aldrig träffat på/hört om någon som spridit sig och blivit cancer i.af) och växer mycket sakta (i.af. den vanligaste varianten med druvor vid rumpan) så går det oftast bra att ta bort dessa om de skulle komma ivägen. De kan komma tillbaka, men som sagt växer oftast sakta och sprider sig sällan.

Med andra ord - som det ser ut i dag utan att kolla generna på samtliga stambokförda araber så skulle jag inte anse att man ska utesluta alal som har (synligt) melanom då nästan alla bär på anlagen i.af.

Hakuna matata!

cina65
2/1/10, 11:50 AM
#6

#5 Vilken bra information. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Elshira
2/1/10, 12:10 PM
#7

Kan ju för övrigt säga att det är ungefär samma sak med eksem-hästar och andra "poppulära" sjukdommar. Det ligger dolt i generna och man kan därför inte veta huruvida någon bär på anlagen mer än just om de får sjukdommen eller genom att titta på generna.

Därför tycker jag det är lite "synd" att utesluta vissa sjukdommar helt från avel när troligtvis majoriteten av de som inte visar symprom ändå är bärare av av anlagen.

Sedan kom jag på en liten "funderare" nu… vad det gäller araber är jag medveten om att det är vädigt vanligt med melanom och framför allt på skimmlar. Men bland Welshar (som jag numera föder upp) så är över 80% av Sek. A skimmlar, men ändå väldigt få med melanom.

Hakuna matata!

Tess-W
2/1/10, 2:22 PM
#8

#7 Tack för nyttig info. Visst har jag hört att det är vid högre ålder som de kan träda fram, och oftast ofarliga. Men har du, eller någon du känner behövt ta bort någon pga av detta? Och hur utvecklades de i såna fall?

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Elshira
2/1/10, 3:16 PM
#9

#8 Min Welsh Mountain hingst (som var fux) fick en ink under magen och växte som en stor "svamp", denna trädde fram under loppet av en sommar och blev då stor som en knytnäve. Den fick vi givetvis operera bort och den har inte kommit tillbaka.

Cancer får metastacer som sprider sig hela tiden medan inken som är en tumör endast har djupa rötter och sprider sig inte men kan däremot komma tillbaka på samma ställe om man inte fick med alla rötter.

Alla andra jag haft utom en har haft små "pluppar" och det har kanske kommit någon ärtstor ny/år eller mindre. Ett sto har haft dessa invändigt i halva sitt liv men har inget problem med avföringen och har haft 2 föl med ett tredje på G också det utan problem.

Jag har bara sett en Welsh Mountain hingst för länge sedan som hade ganska så mycket i rumpan, och då opererar man när de börjar bli i vägen helt enkelt. Men växer det väldigt sakta och inte är ivägen finns ingen direkt anledning att operera (om man jämför risken att de går med dem och risken att bli opererad så är ju operation att undvika). Är man orolig för att det skulle vara något på insidan kan man alltid ta ut en veterinär som kan känna inuti om det finns något.

Det som jag vet är antingen mina egna observationer eller läkarnas ord då jag fick veta mera när våran hingst opererades. Men givetvis finns det ju som med allt annat extrema och undantagsfall i allt.

Hoppas ni blivit like klokare! :D

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: