Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 2271 ggr
CoralReefs
2010-02-11 22:02

Varför så sur?

Var ute i stallet och borstade på min arabkille. Han brukar inte bry sig så mycket men senaste dagarna har han surat när jag borstat han i virvlarna som sitter på höftbenen. Jag har kännt igneom honom men ingen reaktion både när ajg gjort det löst och även tryckt till så har han inte visat något men så fort jag borstar slänger han med huvudet drar öroenen bakåt och blänger på mig.

Idag hade jag en riktigt mjuk dammborste som jag borstade med och då blev han så pass sur att han slängde upp med huvudet och sparakde bakut samtidigt som han bockade till lite….

Kan han vara kittlig? det har han inte varit innan… och han reagerar mest på den ena sidan…

Några förslag?

Annons:
Tess-W
2010-02-11 22:28
#1

#0 Mitt ena arabsto, samt vår ridtravare gör samma sak just nu. Vad jag kan tänka mig som orsak är att det är päls-fällnings-dax, och ja, att de är kittliga eller rent av hårömma. Jag ger alltid b-vitaminer vid pälsfällning/pälssättning, men dessa två verkar vara lite extra känsliga.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

CoralReefs
2010-02-11 22:35
#2

Jag ger också extra b vitaminer.

Tack! Då finns det i alla fall en vettig förklaring=)

Elshira
2010-02-11 23:11
#3

Ja kittlig kan de defenitivt vara =) Och sedan kan det säkert vara mer eller mindre beroende på pällsfällning osv osv. Men i virveln där är det många som rycket till om man inte lägger på borsten sakta och trycker lite hårdare (så det inte kittlas) när man borstar dem. =)

Hakuna matata!

CoralReefs
2010-02-11 23:27
#4

Men han har inte varit kittlig innan, inte ens reagerat ..kan han bli kittlig nu menar du ? och i så fall för alltid eller bara tillfälligt i samband med pälsfällning?

Elshira
2010-02-11 23:45
#5

#4 Det kan vara i samband med pällsfällning självklart. Men annars tänker jag ju på mig själv: Jag är egentligen inte kittlig, folk kan stå förgäves under fötterna osv. Men vissa dagar kan jag inte ens nära hålla mig för skratt, för att sedan gå tillbaka till mitt "okittliga" jag. ;)

Lägg handen på först och "kom efter" med borsten, se om han ändå skakar då? Skakar han så är det troligtvis av pälsfällningen och då är det bara att ta det försiktigt helt enkelt. Fungerar det med handen så är det bara att använda en grövre borste (typ rotviska) och "klia" honom istället =)

Hakuna matata!

CoralReefs
2010-02-12 21:12
#6

Ja, en grövre borste verkade an tåla lite bättre faktiskt=)

Annons:
Elshira
2010-02-12 21:26
#7

Så bra! Då verkar han inte ha ont i.af ^^

Hakuna matata!

CoralReefs
2010-02-12 22:08
#8

Nej ont har han inte då jag kännt igenom honom och då reagerar han inte alld, bara när man borstar. Mindre reaktion ju grövre borste verkar det som

Elshira
2010-02-12 22:39
#9

#8 Jag tänkte mer på öm av pällsfällningen, Hoppas det går bra och att han vänjer sig så småning om =)

Hakuna matata!

Liiniz
2010-02-13 12:44
#10

Har du testat att ta lite med en gummiskrapa??

Många hästar brukar älska att bli borstade med gummiskrapa, framförallt när de fäller =) Jag hade hand om en riktig surgubbe i för ett tag sedan, han var sur när det gällde allt nästan (men jag tyckte om honom ändå =P) Speciellt när man borstade honom på samma ställen som din häst reagerar på. Jag testade att använda gummiskrapa då det kan hjälpa till med att få bort mkt lös päls typ, han absolut älskade det. Så det råder jag dig att testa =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

CoralReefs
2010-02-13 20:26
#11

Det skall jag testa=) Men min fäller inte päls..inget som märks i alla fall…

Liiniz
2010-02-13 20:37
#12

Jaha oki xD Men många hästar brukar tycka om det annars också =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

CoralReefs
2010-02-13 21:36
#13

du menar  en sån gummiskrapa? och skrapa med själva gummidelen? eller menar du en sådan lång i metall med piggar på?

Annons:
Liiniz
2010-02-13 23:55
#14

Precis en sådan som man skrapar (elr trycker lite och gör cirkelrörelser =P) med gummidelen, elr den är oftast helt i gummi =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

CoralReefs
2010-02-14 12:36
#15

hmmm jag tänker mest på en sån fönsterskrapsliknande… har du ingen bild att visa eller länkt till en bild?

Elshira
2010-02-14 20:24
#16

Om man ska borsta med gummi tycker jag man ska använda gummiborstarna (ni vet typ runda saker som en borste men med korta gummi "tänder"). Det brukar uppskattas av vissa.

Skrapor (typ fönsterskrapa varianten) kan jag inte tänka mig är särskilt skön att bli "borstad" med :P

Hakuna matata!

Liiniz
2010-02-14 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Det är en sådan jag menade, gummiskrapa med gummi"tänder" ;) Här har du en bild på en sådan också =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

CoralReefs
2010-02-14 21:31
#18

ok tack=) har nog en sådan..en sån rund massagegrej har jag sett på charles. Kanske skall ta mig en tur dit=)

Liiniz
2010-02-14 21:33
#19

Gör du rätt i , de flesta hästar brukar tycka om det =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

kaka1234567
2010-06-21 20:35
#20

Låter absolut som pälsfälning så blir de hästarna är gätte känsliga .och har hört att de är bättre att tan en hårdare än en mjuck för de är enu obehagligare. Och vissa hästar riagerar extra mycket när de är pälls fälning

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: