Annons:
Etikettinridning
Läst 3992 ggr
cina65
2010-03-23 00:35

Tid för inridning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ca 2 veckor startar vi inridningen av Daimler, har hittat en jätteduktig kille som skall rida in han till mej.

Ska bli väldigt roligt att se eftersom han sitter upp första gången utan sadel……SkrikandesGuld i munSkrattande Kommer bli världens rodeoritt detta och nu håller jag på att jaga videokamera för glatta livet, jag måste ju bara filma detta. För jag kan lova att det kommer bli en upplevelse att se.

Utbildningen av han fixar vi själv här hemma sen, men tänkte att någon annan kan få lyckan av att bli avkastad Flört.

Sen har jag fixat nytt släp med fronturlastning med, så nu börjar jobbet på riktigt, släpet hämtar jag på Onsdag och i helgen skall vi träna lastning om vädret tillåter det vill säga, jag vill ju inte ha det lerigt så han halkar och skadar sej nu lagom till inridningen.

Herregud vad jag längtar efter att få hoppa upp i sadeln på denna underbara kille, har bara fått drömma om hur det kommer kännas att trava han, för med hans steg kommer detta säkert bli en dröm. Oskyldig

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Tess-W
2010-03-23 09:07
#1

Åh, vad kul. Ser fram emot att se videoklipp på dettaFlört

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Elshira
2010-03-23 09:59
#2

Jag har ridit in 2 arabhinsgtar, 1 welshmountain hingst och flera welsh mountain ston… Och jag kan säga jag aldrig blivit avkastad eller haft problem med att hästen försöker "bli av" med mig.

Ändå är jag inte en sådan som utbildar dem ett halvår från marken först, från det att jag påbörjar inridningen till att jag kan sitta upp själv och ev. i skogen tar det 1-2 veckor med vilodagar.

Jag säger inte att alla ska sätta sig upp och rida in sina egna hästar, men jag tycker många har en nästintill överdriven uppfattning om att oinridna hästar ska vara så galet tokiga Oskyldig Även om de varit riktiga sprattelhönor annars så behöver de absolut inte vara det när man kommer upp på ryggen :) Hade en ponny som sparkade bak ut när man lade handen på ryggen om man gick… Men sadel och ryttare, det var inga problem xD

Lycka till med inridningen så hoppas vi på att få se mer av er två tillsammans ^^

Hakuna matata!

cina65
2010-03-23 11:34
#3

Ja se mer av oss båda lär ni säkert göra och förhoppningsvis kommer han sen att göra bra ifrån sej på tävlingsbanorna. Flört

Jag kan hålla med dej om att det inte brukar vara några problem att rida in sina hästar men denna killen har inte riktig tilltro till mänskligheten och låter enast familjen komma nära.

# 1 Jag lovar sätta in videon här så fort det går och om jag hittar en videokamera.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Elshira
2010-03-23 11:50
#4

#3 Men om endast familjen får komma nära, borde det inte vara bättre att du red in honom själv men med hjälp av någon som är kunnig? =)

Hakuna matata!

Tess-W
2010-03-23 12:21
#5

#3 Förhoppningsvis kan det gå lugnare till för honom om du bara är där och visar dig. Då kanske han kan känna större förtroende för den som skall upp på honom också.

Lycka till!

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
2010-03-23 15:46
#6

#4 Nej jag klarar inte det, har blivit opererad i ryggen och vill inte ta risken att åka av och riva upp det igen nu när jag är så gott som återställd, annars hade jag inte tvekat en sekund.

#3 Jag kommer vara med hela tiden och hjälpa till, och så fort han visar att han inte kastar av så är jag den första i sadeln och fortsätter själv Glad. Jag kommer stå vid sian hela tiden och även hjälpa till med allt som jag kan.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
kaka1234567
2010-03-26 21:47
#7

vad kul hoppas han blir en finn dressyr häst älskar dressyr araber(halvblod) dem är så vackra i dressyren.Enligt mig är araben den vakraste dressyr hästen.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cina65
2010-03-26 23:18
#8

#7 Jo jag tror säkert han kommer göra bra ifrån sej i dressyren. Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-03-28 00:07
#9

Nu börjar det verkligen närma sej, denna veckan ska hovslagaren ut och verka killen så han är redo för inridningen och om allt går bra så startar vi den veckan därpå, beroende på väder och inridarens tid.

Detta ska bli helt underbart och jag bara längtar till jag kan hoppa upp på denna underbara pojke. Tungan ute

Blir mycket på samma gång nu, inridning och fölning som följer varandra…..

Sen fick vi besked av bonden som har marken runt om, (vi har redan köpt mer mark av han) att om vi ville fick vi köpa mer mark.

Om vi vill??? Det tog inte många minuter att bestämma sej på den punkten så denna veckan bjuder tydligen på bara trevligheter, fast okey helt trevligt har det inte varit då jag har fått vaka på jullan sen tillråga på allt körde jag på en stackars hare igårkväll och slog sönder bilen undertill.

Men inget gott utan något ont med, det är väl bara tur att gubben är bilmekaniker i grunden och kan fixa detta själv.

Fick även köpt nytt släp med fronturlastning i onsdags så nu ska vi kunna få ut Daimler ur transporten när vi väl fått in han. Skrattande

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-04-22 01:36
#10

Ja nu bär det av, på Fredag kommer inridaren på besök för att pyssla med Daimler och lära känna honom. Jag längtar så till fredag, man känner sej som en liten unge inför julafton. Tungan ute

Moreno som han heter har i mina ögon ett väldigt sunt sätt att rida in och arbeta med hästar och tar sej även an problemhästar och har sysslat mest med araber och PRE osv.

Ja så fredag 14.30 kommer han hit och sen sätter han väl igång med själva inridningen nästa vecka.

Skall ta foto och försöka filma allt som jag då kommer att lägga ut här.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Tess-W
2010-04-22 09:04
#11

#10 Spännande! Skall tänka på er klockan 14.30, och sen väntar jag på bilderFlört

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
2010-04-22 15:15
#12

#11 Tack, har idag varit iväg och köpt nytt träns till hans nya sadel och nu skall jag bara köpa ett dressyrschabrak med men vet inte riktigt vilken färg jag skall ta, vitt är ju snyggt men blir smutsigt på en gång. Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-04-23 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Japp så var vi igång på allvar.

Moreno kommer hit 14.30 och går helt sonika in till Daimler och sätter på han en repgrimma, går ut med han och börjar känna på han och se hans reaktioner över detta, hästen bryr sej inte nämnvärt utan följer snällt med, de går ut i hagen och där känner han över hästen och börjar att hänga på han så smått.

Innan jag ens hinner med att förstå vad som hänt så hänger killen helt över ryggen på Daimler som tar detta med ro, han glider ner igen och sen hoppar han upp igen och hänger sej igen, ingen reaktion nu heller, då lutar han sej fram och låter ena benet sakta glida över så han sitter grensle på hästen, jag håller andan och väntar på en explosion som uteblir nu med.

Med andra ord så är Daimler insutten nu. Vi avbryter där för att fortsätta på måndag och Daimler får tänka på detta över helgen.

Helt otroligt vad det gick bra idag, jag är så paff att jag har nog inte smält detta riktigt än. GladFörvånadSkrattande

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Tess-W
2010-04-23 23:21
#14

Vad kul att det gick så bra. Hoppas det gör det i fortsättningen också. Trots det beteendet du beskrivit att han hade, och har lite kvar av, så verkar han vara ganska trygg i dag. Tack vare dig. Bara att grattulera till resultatet av arbetet du haft, och lycka till med fortsättningen.

Kommer gå strålande, tror jag! Glad

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Elshira
2010-04-23 23:47
#15

Skulle detta skrivas på ridsport iFokus skulle man få skäll om att man går för snabbt fram… Men jag kan säga att jag har gjort precis likadant med samtliga inridna hästar och ponnyer.

Jag håller inte på i två veckor med att klappa, hänga och klänga. Tycker de att det är lite läskigt när man väl sätter sig upp så kommer de nog tycka det oavsett… Man ser på hästen och känner av hur de känner och handlar efter det. Är de oroliga så får man ju givetvis lugna sig.

Det är som att komma ut i skogen och rida förbi en gigantisk sten. Driv på och låtsas som om det inte är något konstigt istället för att visa dem "det här är läskigt!"

Men kan bara säga gud vad kul att det går så bra! Det värsta är ju avklarat så att säga ;) Det dröjer nog inte länge innan du kommer ut på små skogsturer själv!

Hakuna matata!

cina65
2010-04-24 00:14
#16

#14 Ja jag är så himla glad över att det gått så här bra och hoppas jag med att det går lika bra nästa gång det är tid. han kommer säkert att ifrågasätta oss någon gång under resan här, men det tar den tid det tar så blir det nog bra.

#15 Ja det tror jag med, då hade man nog fått stå ut med en del skäll, men det bryr jag mej inte om alls, jag ser ju själv vad min häst klarar av och det gör killen som rider in han med, det var inte meningen att han skulle sitta upp idag men Daimler tillät detta och han verkade rätt nöjd efteråt.

Ni skall veta att hästen stod i boxen sen och såg så stolt och glad ut att man kunde tro att han vunnit en rullebör med morötter. CoolSkrattande

Och jag är jättestolt över vårt arbete med han och att vi trots att jag var osäker själv, tydligen har lyckats med det vi satt oss för och att vi fått Daimlers fulla förtroende.

GUD vad jag bara älskar den hästen. Kyss

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-04-26 00:28
#17

I morgon fortsätter äventyret och om allt går som det är tänkt skall han lägga på sadel på onsdag, jag längtar så tills detta är klart och man får hoppa upp själv……Tungan ute

I väntan på detta så rider jag Dynamo så gott som dagligen men tyvärr har han fått stå några dagar nu då jag gick och drog på mej en kraftig förkylning mitt i allt, igår började det kännas bättre och denna var inte sen utan for ut och sadlade för att ta en liten stund i hagen, men han var inte alls på min linje utan gick bara och drog benen efter sej och snubblade hela tiden.

Hm okey tänkte jag vi tar en liten runda på grusvägen då och gissa vem som blev 5 år igen Tyst Dynamo blev helt stollig och skulle bara dra iväg hela tiden och se nu var det inte tal om att dra benen efter sej eller snubbla. Skrattande

När vi väl kom in i hagen igen efter en runda på 45 min där han var jättepigg så säckade han ihopa igen, jag kom fram till att denna killen tycker inte det är kul att harva runt på bana eller så utan vill vara ute i det fria och då är det fart i han.Kyss

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-04-26 22:16
#18

Tyvärr blv det ingn fortsättning idag då killens bil gick sönder så vi hoppas på fortsättning på onsdag istället. Nu håller jag tummarna för att han får bilen lagad innan dess. Flört

Uppdatering kommer under resans gång….

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Liiniz
2010-04-27 15:08
#19

#18 Men va synd =( Håller tummarna för att bilen blir lagad innan onsdag så att ni kan fortsätta resan =D Lycka till! =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Neywaz
2010-04-27 16:42
#20

Första gångerna brukar gå bra, det är när hästen fattat att det är nåt som sitter däruppe och den ska röra sig med ryttare som de brukar börja krångla lite ;) Inte alla gör det, jag tycker mig främst se "krångelbeteendet" hos hingstar :p

Annons:
cina65
2010-04-28 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Idag gick allt bra med inridningen, samma procedur som i fredags och Daimler accepterade allt och det gick lite lättare att hoppa upp på han idag, delvis för att Moreno nu hade träffat Daimler tidigare samt att han sett lite hur han reagerade på en del saker.

Vi tog han ute på åkern idag så nu var de helt i det fria och lite mer på hästens vilkor, dvs han var inte instängd i inhägnad eller ridhus. Jag måste bara berömma Moreno och hans arbetsätt med araberna som han har arbetat en hel del med och lärt känna, på något sätt kändes det nästan som om han pratade med hästen för hästen vet hela tiden vad han vill och följer detta klockrent, har aldrig träffat nån som får med sej hästen på detta viset på en gång.

På fredag höjer vi ribban lite och går vidare i utbildningen.

Bild från dagen bifogas. Cool

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Tess-W
2010-04-28 22:34
#22

Åhh, så härligt! Verkar vara en duktig kille du hittat ocksåGlad (Menar den 2-benta, denna gångenFlört)

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
2010-04-28 23:59
#23

#22 Ja han är verkligen duktig och vet vad han sysslar med. Jag tyckte det gick snabbt detta men det verkade inte han tycka utan det verkade mer som om detta var en vanlig tidsplan i hans ögon.

Inte nog med att han rider in Daimler utan han utbildar även mej på vägen, han berättar hela tiden vad han gör och varför, kommer med tips och råd hela tiden och visar oss hur vi skall lösa problemen.

Den sista tiden har Daimler fått för sej att han skall rusa genom grindhålet till hagen vilket medför att vi antingen blir nersprugna eller får släppa han med en gång, detta problemet är idag helt borta med hjälp av Morenos två besök här, han har visat oss hur vi skulle göra och med hjälp av detta så är snart ett problem till av världen.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

yadhayezibas
2010-04-29 00:08
#24

Gud vad häftigt att det går så bra! Hur mkt har du jobbat med Daimler innan? Skulle vara intressant att veta. Skrattande

cina65
2010-04-29 00:43
#25

#24 Ja du dt är n hel del, när jag fick hm han fick jag börja om från början, dt gick inte att borsta han llr något, det jag har gjort är, med hjälp av familj och en tjej som är här och hjälper till så fort hon kan och har tid, är helt och hållet hantering i stall och ute, bara att kunna gå med han till och från hage var jobbigt.

Hade en tjej här som skulle rida in han förra sommaren och henne trampade han ner och allt detta för att han ej gick att hantera i det läget, men med tålamod och en massa kärlek och vanlig skötsel så har vi kommit dit vi befinner oss idag och han litar blint på mej och de andra som hanterar han dagligen, visst kommer det en del frågesättningar från hans sida men med tillrättavisningar och en massa gull så går det bra. Kyss Han är bara mitt liv denna hästen.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Liiniz
2010-04-29 03:04
#26

Vad kul att höra att det går så bra =D Jag är övertygad om att det kommer gå bra i fortsättningen och att du kommer vara den som är uppe på ryggen på nolltid =D Toppen att du har hittat någon som är så bra som kan hjälpa dig med att rida in honom och ge råd om hur man löser lite andra beskymmer =D Kul att höra om vilken kontakt ni har och hur mycket jobb du har/är villig att lägga ner på honom av kärlek (tyvärr är inte alla lika villiga) =D Lycka till i fortsättningen =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

yadhayezibas
2010-04-29 11:04
#27

#25 ok. Jag undrar för jag köpte själv en ohanterad häst i slutet på januari. Och jag har fått kämpa för att bara få henne att fungera i vardagen. Alltså då bli borstad, ledas, stå i stall och ja allt. Men jag tycker att det har gått jättebra framåt. Jag kan göra allt detta med henne nu plus att hon går att lasta oxå. Hovslagaren var tillomed och verkade hennes framhovar i måndags. Glad Ibland blir det en dag när hon verkligen inte vill men då låter jag henne vara. Jag ser ju på henne redan innan jag går in i hagen vilket humör hon är på. Då blir det lite mys o gos istället. Jag har haft sadel på henne och det gick kanonbra, hon brydde sig inte ens. Men så funderar jag på om jag går för fort fram med henne? Jag hade bestämt mig för att rida in henne i höst men det känns som att det kan gå tidigare.

Därför blev jag så nyfiken på hur långt du kommit innan den här killen hoppa upp på din Daimler. Glad

Annons:
cina65
2010-04-29 12:42
#28

#Tror inte du går för fort fram, jag är fortfarande inte klar med hanteringen av daimler för vi får ta hit vetrinär och sedera var gång hovslagaren skall komma, men det kommer med tiden.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Elshira
2010-04-29 12:46
#29

#27 Det är bara att pröva med att ha sadeln, longera och släppa lös med den, hänga och klänga lite och se vad reaktionen är. Försöker de krypa ur skinnet så är det ju bara att vänta lite till, och annars att fortsätta som vanligt med lite extra observation på hur hon reagerar.

Hakuna matata!

cina65
2010-04-29 12:46
#30

#27 Vi hade inte kommit så långt med Daimler, han går inte att lasta alls än, men det kommer väl.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-05-01 00:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Yehaaaa!!!!!

Nu är han riden med sadel och allt gick jättebra. Började med att longera med sadel på så han fick bocka av sej innan sen blev det en liten stund på ryggen och Daimler tog allt med ro idag med.

Ridturen gick i både skritt och trav (mest trav Skrattande) och varade i kanske 15 minuter sen fick han gå i till de andra hästarna och fundera över dagen.

På Söndag blir nästa gång vi jobbar med han sen har vi bestämt på måndag och onsdag, sen blir det 4 dagars vila innan vi fortsätter det hela.

Åhhh gud vad jag är sugen på att hoppa upp själv!!!!!Tungan ute

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-05-01 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

En bild med ryttare. Cool

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Tess-W
2010-05-01 01:31
#33

SkrattandeSkrattande

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
2010-05-01 01:33
#34

#33 Visst e han duktig? Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Liiniz
2010-05-01 21:57
#35

Vad duktig han är =D Rktig stjärna ju =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

cina65
2010-05-02 01:05
#36

Ja Gudarna skall veta att jag älskar min häst över allt annat. Tyst Kanske inte ska skriva det här så barn och gubbe kan läsa det, Flört.

Idag har jag jobbat med han själv lite i stallet, mest med själva borstning( men det har gått bra ett tag nu) sen blv det lite hovvård och det är inte så poppis i normala fall, men nu finner han sej i det mesta, nu hoppas jag på fint väder i morgon när vi skall fortsätta inridningen.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-05-02 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Inridningen idag gick som vanligt problemfritt, han är så duktig min lilla pålle. Kyss Började med longering och sedan skritt, trav och tillslut galopp så nu har han blivit riden i alla tre gångarterna och allt gick bara bra, men gud va svettig han var när vi var klara.

När vi kom in kom nästa överaskning för hans del då han skulle sköljas av med svamp och vatten för första gången i sitt liv Guld i mun men det gick bra fast det var lite otäckt.

har fått in ett par filmer på datan nu och ska försöka lägga in dessa här.

I morgon går vi vidare i utbildningen av gossen och sen blir det en dags vila innan vi fortsätter.

Tyvärr klarar jag inte av att lägga in filmen här, ska se om jag kan lägga in den på you tube. Det fick bli en bild från idag istället.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Tess-W
2010-05-03 10:30
#38

Härligt!

Är det för tidigt att säga ännu, eller planerar du att själv sitta upp inom det närmaste?

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
2010-05-03 12:14
#39

#38 Ja det dröjer nog inte länge till det ska jag säga, jag kan stå och studera hästen och bara känna för att hoppa upp, men bäst att låta bli så jag inte fördärvar något nu när det går så bra.

Idag skall han börja lära han start och stanna samt en del skänklar osv, får se hur det går idag. Tungan ute

Men inom två veckor ska jag vara uppe på han.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

yadhayezibas
2010-05-03 15:46
#40

Oj vad bra det går för Daimler. Vad duktig han är.  Glad (hästen alltså)Glad

cina65
2010-05-03 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#40 Ja han är jätteduktig och killen som rider in han vat verkligen vad han gör och dt gör inte saken sämre. Skrattande

Idag gick allt jättebra, Han gjorde galoppombyten i bägge varven vänster gick jättebra, men höger var lite jobbigt och behöver tränas lite till.

Med tanke på hur lättlärd Daimler är så (beronde på hur det går framåt?) så siktar vi nog på Arab-EM nästa år. Tungan ute

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Elshira
2010-05-03 19:28
#42

#41 galoppombyten? Förvånad Jag hoppas du menar galoppskänkel, annars har du då en begåvad häst! Skrattande

Hakuna matata!

cina65
2010-05-03 20:19
#43

#42 Nej jag menar galoppombyten, du ska tro att vi inte heller trodde våra ögon och han som rider in blev säkert jättestolt Skrattande Han bytte klockrent i vänster men i höger blev det lite problem sen testade han igen i vänster och det funkade denna gången med, annars kan man misstänka att dt var ett misstag från hästen och att det bara blev så, men inte 2 gånger i följd och just när han blir bedd att göra det.

Har filmat det och ska försöka lägga i det på you tube ikväll då det inte gick att sätta in här.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Elshira
2010-05-03 20:26
#44

#43 Ja då är det verkligen EM nästa år! Cool

Hakuna matata!

Tess-W
2010-05-03 20:28
#45

Whoaoo, vilken kille du har! Förstår att du måste vara stolt som en tupp nu (skulle jag varit)Glad

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
2010-05-03 20:29
#46

Japp det skall gudarna veta att det blir. Hoppas bara detta håller i sej och att det inte blir problem senare i utbildningen, men efter någon månad skall han få vila ett bra tag innan vi fortsätter utbildningen av han.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Neywaz
2010-05-04 14:53
#47

#42 Det är egentligen vi människor som gör en stor sak av galoppombyten ;) De unghästar brukar ha relativt lätt att göra det, även äldre. Det är en sak att byta i serier men enkla byten klarar till och med mina treåringar =)

Ut och testa så får du se! ;)

Carina - vad roligt att du satsar på EM, klart ni ska dit! Det behövs fler araber i sporten :) Kan du inte lägga ut en film på när han rider Daimler, skulle vara roligt att se!

cina65
2010-05-04 23:59
#48

#47 jag har försökt men det vill inte fungera, om jag orkar ikväll ska jag försöka få in film på you tube.

#45 Ja du det kan du tro att jag är, jag går runt här på gården och får inte gjort något annat just nu utan allt handlar om Daimler och inridningen av han. man går liksom och dansar runt på små rosa moln här. Oskyldig

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
cina65
2010-05-05 02:28
#49

Så nu har jag lagt ut en av filmerna (sista) på youtube ni kan hitta filmen om ni söker på 65cina där så kommer den upp, klarade inte av att länka in den, om någon annan är duktig på att länka får ni gärna lägga in länken här. Skäms

Fler filmer kommer och i morgon Onsdag jobbar vi vidare.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Liiniz
2010-05-05 02:49
#50

Här kommer länken =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Liiniz
2010-05-05 02:53
#51

Men oj vad duktig han är, otroligt duktigSkrattande Jag är van vid att en del kan vara mkt vingligare  och bråkiga xD Förstår att du verkligen är stolt, hade jag också varit Skrattande Ska bli kul att få se och höra om när du sitter och rider på din fina killeSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Tess-W
2010-05-05 08:57
#52

Jag är verkligen imponerad!!Skrattande

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

yadhayezibas
2010-05-05 10:01
#53

Jag är mäkta impad över hur hästen orkar. Rider han så mkt i galopp och runt runt varje gång? Sånt sliter ju en del. Jag tycker man ser hur trött Daimler är. Men som sagt din häst är verkligen otrolig och gör sitt absolut bästa.  Glad

cina65
2010-05-05 12:42
#54

#50 tack Lina. Skrattande

Ja jag är verkligen stolt över min kille. Vi är lite förvånade själv över att han inte är vingligare men han har nog jättebra balans den hästen.

Det ni ser på filmen är allt han galopperar och på denna snutten red han runt bara för han skulle visa galoppombytena. Han rids inte runt så här hela tiden utan han rider på hela åkern men det var lite svårt att filma när han var långt borta.

Han skrittas och travas först innan han får galoppera och ja jag kan hålla med om att han ser trött ut och det är han säkert med, detta passet blev lite för bra för han fick inte vila en dag mellan här utan reds på söndagen och på måndagen( denna är filmad på måndagen) så i fortsättningen blir det bara varannan dag så han får vila mellan.

Men han är stark och vill väldigt mycket och man ser att han tycker detta är kul, öronen framåt hela tiden och han har full konsentration på ryttaren och vill mer än gärna vara till lags.

Han står inne när Moreno kommer hit och jag lovar han hör hans röst så fort han går av bilen och då vill han bara ut från boxen och möta han, han är jätteglad för sin inridare och jag är så glad att jag hittat någon som han.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Liiniz
2010-05-05 13:30
#55

#54 Det var så lite så =D Klart att han blir trött men tanke på att han inte blivit riden så mycket och att han hade blivit riden två dagar i rad nu =) Du har helt rätt, han ser glad och nöjd ut, en riktig kämpe =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
cina65
2010-05-05 14:25
#56

Japp kommer fler bilder och film ikväll då vi ska jobba kl 14.30 idag.

Åhhh vad jag längtar till det blir min tur….Tungan ute

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-05-06 00:14
#57

Idag tog vi det extra lungt och höll mest på med att träna svängningar samt öka och sänka farten, öka till trav, sen till galopp för att gå över till trav och sen skritt. Mycket skritt blev det idag och nu har vi lagt in en vila på han till den 24/5 då vi tar nya tag.

Under denna tiden jobbar vi själv med longering och promenader med han.

Fick idag höra att min pålle var väldigt lättlärd och helt underbar att rida, gissa om man blir varm i sitt hjärta då.

Daimler visar tydligt att han tycker detta är kul och han har en ofantlig arbetsvilja samt att han tillhör den hästen som man använder rösten på väldigt mycket, minsta lilla wooow så varvar han ner och slappnar av totalt.

Idag blev han inte alls så svettig och han var inte så spänd som han varit i början de andra gångerna, om någon gång till skall vi rida ut en runda så han slipper se bara åkrarna här, ska bli jättekul.

Jag har lagt in en filmsnutt från dagen nu på you tube under namnet 65cina så kan ni se en del av dagen där.

Skrattande

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Aviendha
2010-05-06 01:50
#58

Vad kul att följa med i inridningen! Tom. jag som är rödbeta på hästar är imponerad av framstegen han gjort. Kul!

cina65
2010-05-06 01:54
#59

#58 Ja han är verkligen duktig min lilla kille. Kyss

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

yadhayezibas
2010-05-21 22:23
#60

Hur har det gått här då???? Man är ju nyfiken… Glad

cina65
2010-05-22 00:50
#61

Det går framåt med allt, men tyvärr har det blivit ett litet uppehåll då han som rider in pga annat arbete inte kan komma igen förrän om 2 veckor till, så Daimler får vila nu i sammanlagt 3 veckor.

Om detta är bra eller dåligt får vi se när han kommer igen men lite vila mitt i arbetet behövs ju så hästen hinner tänka efter lite.

Jag fortsätter med markarbete som longering osv med sadel på och det går bättre och bättre för varje gång, sen är vi ute och går promenader med full ridutrustning på han och det accepterar han utan att blinka.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

kaka1234567
2010-05-22 00:54
#62

Bra att höra att de går framot måste va kul.

men just som du säger måste man ha villa  när en unghäst rids in

t till 3 veckor effter varje ny grej =)

Hoppas han blir  bra

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
cina65
2010-05-22 00:57
#63

Nu följde jag inte med riktigt här, manade du att man skulle låta hästen vila 3 veckor efter var grej man lär den?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

kaka1234567
2010-05-22 01:07
#64

ja jag har för mi att de va något sådant jag hört ca 3 veckor

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cina65
2010-05-22 01:37
#65

Jo vila ska de göra men inte har jag hört något om just tre veckor och inte mellan varje sak de lär sej, de måste däremot när de kommit en bit in i utbildningen vila men det beror ju säkert på hur hästen är, en del hästar behöver längre tid på sej än andra och där lägger man säkert in lite fler och längre vilor mellan de olika utbildnings nivåerna.

Daimler har nu kommit en bra bit i sin inridning och då kändes det inte helt fel att han fick ha lite vila nu och så hinner han tänka lite på vad som hänt. Samtidigt fortsätter jag arbetet från marken och försöker bibehålla lite av det vi gjort tills nu. Skrattande

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Diizkmedel
2010-05-23 14:33
#66

Gud vad söt häst =D

That that don't kill you can only make you stonger

cina65
2010-05-24 02:05
#67

#66 Ja han är min lilla goding helt klart. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

poppysmarsvin
2010-05-26 18:58
#68

Jag vet flera som ägnar sig lite mer proffessionellt åt att rida in (kanske mer traditionell inridning då kanske…) unghästar som gärna börjar tidigt på våren för att sedan låta hästarna komma ut på lite rejält sommarbete. Frampå sensommaren sedan så har hästarna mognat och fått "bearbeta" utbildningen och är mer redo att fortsätta med nya utmaningar. Så ett "tankeavbrott" tror jag många använder sig av, men det gäller ju att tajma det rätt… En ambitiös och samarbetsvilllig häst är ju annars lätt att gå lite väl fort fram på, och din Daimler verkar ju höra till den kategorin :-)! Så det kanske till och med är ganska lägligt att lägga in en "tankepaus" nu.

kaka1234567
2010-05-26 23:57
#69

Gud vad duktig harn är läste igenom hela tråden nu riktigt bra

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
cina65
2010-05-27 01:00
#70

#68 Ja nu har han haft rätt långt uppehåll och det blir 1 1/2 vecka till så sammanlagt får han en månads vila innan vi jobbar vidare.

#69 Ja han är jätteduktig och jag är så glad att jag hittade denna killen som rider in han för han är helt suveränt duktig på det han gör.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

kaka1234567
2010-05-27 01:02
#71

de är skönt att höra de är svårt att hitta mäniskor som vet vad man ska göra . Tur för dig och lycka till. Uppdatera mer senare =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cina65
2010-05-27 01:05
#72

Jadå det kommer fler bilder och även fler filmer som jag sätter in på Youtube där det redan finns två med han.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

kaka1234567
2010-05-27 01:27
#73

Vad kul kan du länka så kan jag se ?? =) Vad roligt =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cina65
2010-05-27 02:06
#74

Gå in på youtube och sök på 65cina så kommer dom upp.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

kaka1234567
2010-05-27 18:08
#75

Ok tack =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
2010-05-27 18:20
#76

har titat på dem gud vad duktig gubben och hästen. ser riktigt bra ut =)

De fick lite fort i galoppen men han såg ut och ha kul =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
cina65
2010-05-28 00:38
#77

#76 Ja det är ingen samlad galopp men det kan man inte begära heller i det läget för han är bara reden 4 och 5 gånger på de filmerna.Glad

Men ja han älskar det och har verkligen kul under tiden.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-06-07 23:37
#78

Så då var vi igång igen, Daimler ifrågasatte väl lite om att killen skulle komma och bestämma vad han skulle göra men fann sej väldigt snabbt.

Idag blev det lite skritt, trav och galopp, men han fick även prova på att backa samt att gå i vattenpölar, backa var väl inga problem men gå i vatten ville han då rakt inte i början men till slut lyckades det med.

Kommer fler bilder så fort jag fått gubben att föra över fårn sin mobil då det var han som var hemma och fotade idag då jag var tvungen att jobba. Rynkar på näsan

Förhoppningsvis kan han ändra på tiden på Onsdag så jag kn få vara med på det hela.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-06-11 02:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Nu börjar vi närma oss början av vår eget arbete med Daimlers utbildning. Vi har ett par gånger kvar av inridningen sen tar vi själv över och utbildar han hemma i lugn och ro.

Onsdagen bjöd på en del ifrågasättningar som sagt men han lugnade ner sej efter en stund och då gick allt bra igen. Lite nya bilder från inridningen. Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-06-11 02:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

*

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-06-11 02:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

x

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

kaka1234567
2010-06-11 02:08
#82

Vad härligt lillen börjar bli stor och riktigt duktig GRATTIS blir så glad av att se honnom utväklas

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cina65
2010-06-12 01:20
#83

Idag blev det en ridtur med bett, vi har tidigare enbart ridit med sidepull och det verkar som om detta är det bästa för honom då han inte trivdes alls med bett, han accepterade det ganska bra men man såg att han gärna ville ha bort det.

Efter ca tio minuters jobb red de ut en runda, vilket var den första sk riktiga uteritt för Daimler. Detta gick jättebra fast alla vattenpölar var hemska i början, nu tror han att han kan gå på vatten Skrattande.

När vi kom till stallet igen var det att svampa av han vilket inte var så poppis men som sagt var, han fick foga sej även där, och detta har han trots allt gått igenom varje gång han ridits så man tycker han borde vänja sej snart.

Snart kan nog hovslagaren komma utan att vi tar ut vet samtidigt, hovarna lyfts och knackas på varje gång och idag gick även detta över förväntan.

Alltså bara framgångar här i dagsläget. Glad

ÅHHH vad jag älskar mina hästar. Kyss

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Liiniz
2010-06-12 01:25
#84

Men oj va kul att höra om att det går så braSkrattande Vad han är duktigSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

imsuchadiva
2010-06-12 01:26
#85

Duktigt häst du har.
Om jag får säga min egna åsikt så verkar inte inridaren så värst seriös, han bär inte ens hjälm! eller väst för den delen..
Linan från grimman ligger riskabelt vid hästens ben, ingen som leder.. Känns dessutom som han har gått vääldigt fort fram.
15 min ridning, andra gången eller vad det var.
Galopp, dessutom provat byten..

Aja, var glad att allt gått så bra iaf.

cina65
2010-06-12 02:03
#86

#85 Alla har sitt sätt att gå fram och visst är han seriös, han har haft hjälm på sej de flesta gångerna. Han är även väldigt noga med att läsa hästen och gör detta väldigt bra då Daimler litar till 100% på han och han vet hela tiden var han har hästen och vad han orkar med och inte. Orsaken till att linan hänger vad du tycker nära hans ben är säkert för att hanhar tränats i att inte vara rädd och få panik om han skulle slita sej och grimskaft skulle hänga vid hans ben och dingla, inridaren har hela tiden full kol på var allt är och även då hästen. Jag har full tillit på att denna killen vet vad han sysslar med och att han inte använder hjälm hela tiden eller har väst på sej är med all säkerhet pga han ridstil och är även hans val,

Om du tittar på bilden i inlägg nr 43 så ser du även att han har hjälm på sej. Flört

Repet som ligger nära hans ben håller han i hela tiden och han skulle aldrig göra något sånt om hästen inte var lugn och accepterade det hela so Daimler gjort.

Sen tror jag att hans sätt att rida in beror på att han bara rider western och som han sa till mej att det finns många som inte alls rider in som han gör då han gör på sitt vis och detta har tydligen funkat på min häst.

Jag tycker inte heller att 15 minuter på ryggen i blandade gångarter skulle vara för mycket för hästen utan det tycker jag verkar rätt så normalt.

Bytena var inte meningen från början utan det var hästen som gjorde dessa av sej själv och när han sen provade rundan igen så gjorde han dom igen.

jag är superglad att allt gått bra och snart tar vi över själv med den fortsatta utbildningen av honom.

Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

poppysmarsvin
2010-06-13 13:16
#87

Lycka till med fortsättningen på egen hand!! Din glädje och stollthet riktigt LYSER igenom i dina inlägg - HÄRLIGT!!! :-) En trygg och glad häst är ju allas vårt mål.

cina65
2010-06-14 02:12
#88

Ja, imorgon blir första gången på hans rygg för min del, dvs om det nu blir som jag tänkt. Jag vill ju inte att det skall bli fel nu, men tanken är att när inridaren gjort sitt så kanske jag sitter upp och skrittar av han med hjälp av inridaren. Känns ju lite säkrare då för min del men det får avgöras i morgon när vi är klara så det inte blir för mycket för han på en gång. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-06-15 01:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Så nu har även jag skrittat runt på Daimler och allt gick bra, jag lever i alla fall än. Tyst

Haha nej han är bara helt underbar min lilla kille och han traskade på trots stela mej som var så nervig att jag knappt visste vad jag gjorde. med tydlig hjälp av Moreno så gick det bra och jag slappnade av ganska fort, men gode gud vad svårt det är att sitta rätt i en westernsadel när man alltid redet runt i dressyrsadel, snacka om skillnad på stilarna, men det var samtidigt en väldigt skön sadel och allt lutar åt att det får bli en westernutbildning till mej och en bra sadel till hästen. Skrattande

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Liiniz
2010-06-15 01:56
#90

Men oj va kulSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
cina65
2010-06-15 02:03
#91

#90 Ja det kan du tro att det var, just nu kan jag knappt hålla mej till nästa gång, men det kan hända att det blir ett litet uppehåll igen nu för vetrinären skall komma ut och kolla hans tänder. Något verkar det vara med munnen på honom så bättre att få det fixat först.

I Söndags var jag iväg med gubben och vi köpte ett sidepull till han, han trivs ju med detta och så länge detta funkar kommer jag fortsätta rida han med detta men vi mste ju ändå kunna han vanligt med bett om det behövs någon gång.

Nu får vi avvakta och se vad vet säger om tänder osv, hoppas det inte är något större problem utan att det går att fixa utan ingrepp. Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Tess-W
2010-06-15 09:59
#92

Vad kul att det gick bra! Glad

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

cina65
2010-06-15 17:06
#93

Tack, i morgon fortsätter vi och då blir det nog att jag rider lite till på han. Tungan ute Kan knappt bärga mej nu……Så stollig man kan bli. Oskyldig

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
2010-06-19 01:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Idag har jag varit uppe på Daimler för 3 gången och allt går framåt med utbildningen, hästen trivs verkligen med sin nya uppgift som ridhäst. Han är otroligt lydig och står helt stilla vid uppsittning och avsittning, man märker även att han har kul och tycker om detta.

De sista två gångerna har han varit helt avslappnad direkt och han litar fullt ut på oss och att vi inte är farliga.

I stallet har han också blivit en helt annan häst på alla sätt och vis, hovarna lyfts och kratsas var dag och på samma gång tränas han för att kunna ta emot hovslagaren utan att vi ska behöva ta ut vet på samma gång.

Stackars inridare som inte bara får rida in hästen utan även får visa mej tillrätta, vilket jag verkligen behöver så jag själv kan ta över när jag inte har han (inridaren) kvar mer, men det går framåt med detta med sakta men säkert.

Förhoppningen är väl att jag inom snar framtid skall kunna rida han i alla former utan att känna mej osäker, detta hoppas jag att jag lär mej innan det är klart här. Flört

men så är det väl när man är lite mesig och gammal Tyst

Bild från dagen bifogas.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: