Annons:
Etikettinridning
Läst 5144 ggr
aliah
2010-12-31 15:23

Inridning

Hej! någon som vill dela med sig lite tips från när ni ridit in era araber, hur ni gått till väga, vid vilken ålder ni startat. Själv har jag idag första gången suttit på min tjej, allt gick utan problem, hon var lika cool som alltid. jättekul när allting bara fungerar och hästen är med på noterna.

Annons:
stararsuper
2011-01-09 12:45
#1

Va kul att det gick så bra! Vi har ridit in småhästar men ej börjat på vårt sto än det blir på försommaren. Behöver växa till sej så hon får mer balans (och den rygg som krävs) En uppssittning går bra men inte att röra sej frammåt så vi väntar. En lugn och sansad häst som vår ska nog klara det fint om man tar det nätt, korta pass, låter henne vänja sej utan att köra för länge (för at det är så kul!)

Det rullar väl bara på frammåt skulle jag tro, vi håller å o kör in henne nu o det är skitkul, hon tar det med ro, pust!

Lycka till!

EwaAngantyr
2011-01-12 11:44
#2

Jag vill tipsa om att inte börja inridningen med bett utan med repgrimma och halsring. Det är så vanligt att man påverkar hästens balans negativt med bettet. Lång och låg hals utan kontakt så hästen själv får hitta sin balans.  Tänk även på att ryttaren måste vara så liksidig och följsam som möjligt.

aliah
2011-01-13 16:21
#3

tack för alla tips :)

Jaa jag och min tjej har inte brottom någonstans, men hon är väldigt mogen för sin ålder därför har vi börjat på lite försiktigt. Har tänkt göra såhär i början att vi kommer att rida kortare rundor i terräng med sällskap av nån trygg häst för att hon ska få en positiv inställning till arbetet, och för att hon ska få en bra frammåtbjudning sen när hon börjar hitta sin egen balans och förstår den enkla grunden så blir det något pass på ridplanen också.. detta är dock ett väldigt långsiktigt mål.

poppysmarsvin
2011-01-13 16:59
#4

Jag tycker i regel att det är ganska "enkelt" att rida in unga hästar (innan 4-års åldern). De brukar inte fråga/protestera så mycket, utan finner sig i det mesta faktiskt. De har väl helt enkelt inte förstånd till annat tänker jag. Detta förutsatt att det finns ett grundmurat förtroende sedan innan för människor förståss..!!

Det är självklart viktigt att den som sitter upp i början har en egen god balans, och är en ganska tydlig och trygg ledare så det inte blir tveksamt för hästen vem som ska ta initiativ. Att vara fööör försiktig och respektfull skapar bara osäkerhet enligt min erfarenhet.

Jag tycker att skogen är SUVERÄN att rida i! "Man är på väg" någon stans, vilket för en ung häst betyder mycket. Det är super att kunna ha en trygg och lugn häst med sig, men när man börjar känna att man har en god kontakt så tycker jag man ska våga ge sig ut på små rundor själv så hästen tidigt lär sig att lyssna på ryttaren, och inte på hästen framför i första hand… Låt även unghästen gå först ibland med den trygga bakom. Tryggheten ska ju först och främst komma från ryttaren :-).

Berätta gärna hur det går!

aliah
2011-01-15 10:23
#5

Hon är som sagt väldigt cool och trygg i sig själv min tjej, därför är hon så rolig att hålla på med.. Att gå först är inga problem för henne, Vi har redan från marken tränat när vi är ute på promenad att hon också ska få gå först, hon har varit ute själv med endast mig och  också tillsammans med andra hästar.. Vill att hon ska bli van med allt.. Försöker göra allting så okomplicerat och enkelt som möjligt, krånglar inte till det i onödan.. Har fungerat bra hittills.. Hon verkar tro att det är så.. Om matte tycker det är okej, så är det säkert så det ska vara:)

aliah
2011-08-14 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite uppdatering hur det går för Minna

Hon har haft en lång o skön sommarsemester och vi har nu tagit upp träningen igen. Hon är fortfarande helt okomplicerad och positiv till allt. Håll tummarna att hon fortsätter att utvecklas i den stilen som hon gjort hittills, för i såfall så har vi om några år en fantastisk ridhäst

En bild kan jag också bjuda på när vi chillar på ridplanen

Annons:
aliah
2011-12-02 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tänkte jag skulle ta och uppdatera hur det går för mig och min treåring. Hon är nu ridbar i alla gångarter. hon är helt okomplicerad och cool i alla situationer. idag har lillasyster elin som är 10 år fått rida henne i terräng, och det gick hur bra som hellst. har en filmsnutt när hon skrittar som jag kan visa er :)

aliah
2011-12-02 16:44
#8

Får inte filmklippet infogat, nån som har något tips hur jag ska göra?

Upp till toppen
Annons: