Arabiska fullblod iFokus

Arabiska fullblod

Etikettinridning
Läst 1533 ggr
PillanN
0

Utbilda själv eller ej?

Jag föredrar att forma och utbilda mina hästar själv från grunden om jag har den möjligheten dvs.

När ni köper häst vill ni då ha en som är "färdig" eller kanske tänker lika som jag?

J-Parnebo
0

Jag vill utbilda hästen själv, så jag köpte en fem åring som bara insutten, änsålänge har jag bara ridit en gång för tränare, men ska rida flera gånger för tränare. men vill utbilda själv fast ha hjälp från en tränare.

Fiona
0

Beror på hästens ålder men hellre en egen uppfödd unghäst än en inköpt pga många unghästar om har vart med om mycket skit (misslyckade inridning & inkörning) som inte ägarna berättar innan hästen säljs. Långt ifrån alla men det händer. Sen däremot skulle jag kunna köpa en läromästare om man trivs ihop men somsagt en egen uppfödd unghäst eller inköpt som föl.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

PillanN
0

#2 Jag måste hålla med dig om läromästare.

Jag hade i tonåren en Irländsk import,väldigt högt utbildad i dressyren Han var den absolut bästa "ridläraren" jag någonsin haft. Jag lärde mig så otroligt mkt då man inte fick nått gratis av honom utan rätt hjälper. Alla skulle få prova rida en sådan någon gång :)

AnneN
0

#3 menar du Chicken? Han minns jag mer än väl Glad Han var en på miljonen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PillanN
0

#4 Rätt gissat Glad Helt underbar häst

AnneN
0

#5 jo den hästen lärde jag mig en hel del av

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Yuuuhanna
0

Jag tycker unghäst tiden är jobbig xP Det tar tid att få resultat för allt måste göras så lugnt och metodiskt. Hästens muskelatur, senor och skelett ska byggas upp och man måste ta hänsyn till huvudet så det inte blir för mycket osv. Jag skulle helst vilja ha en 6-7åring som inte var så mycket gjorde med men mycket riden, mest rakt fram i skogen så skelett osv. var någorlunda uppbyggt.

cina65
0

#7 Alltid lättare med en färdigväxt häst om man ser det så, men sen å andra sidan kan det bli fel det med, såvida man inte känner till uppfödaren eller tränaren och vet att denna gjort ett bra jobb innan. Jag har nyligen fått hem en arabhingst som är totalt ohanterad och jag får börja om helt och hållet med han på alla punkter.

Så jag föder gärna upp mina själv nu, då vet jag vad som är gjort och vad hästen gått igenom på vägen så man slipper en massa obehagliga överaskningar.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Yuuuhanna
0

#8 Jo, jag förstår hur du menar. Men jag har snålt om pengar och kan bara ha en egen häst. Den andra är inhyrd och går som sälskap. Jag vill ha en häst jag kan jobba med och en islandshäst på 3år, ja, fyra år till innan jag kan börja sluta ta hänsyn till hans ålder.