Arabiska fullblod iFokus

Arabiska fullblod

Etikettvård-skötsel
Läst 3261 ggr
AnneN
0

Verka hovarna hur ofta?

Hur ofta verkar du hovarna på din häst?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Caspianowner
0

Eftersom flertalet av våra nu är barfotahästar så blir deras hovar betydigt bättre på att verka sig själv. Så i snitt blir det 8 -12 veckor emellan. Men vi har faktist tre som vi aldrig har behövt sätta kniven på. Fråga inte hur det är möjligt, men så är det, allt som görs på dem är lite raspning. De har så varit för dem i snittet 10 år.  

Unghästarna upp till 3 år blir verkningen oftare utfört, beroende på hur deras hovar växer utvecklas. Så hos unghästarna blir det betydligt oftare, runt i snitten 4-5 veckor under första levnadsåret. sen vidare uppåt i åldern runt var 6-8 vecka fram till 3 årsåldern.  

Vissa måste ha verkning oftare beroende på det underlag de rör sig på eller att deras hovar bara växer helt enkelt mycket mera. Men hos flertalet växer det istället mera stillsammare.

Oerhört individuelt.

Fiona
0

Både araben & shettisen brukar kunna gå 9 veckor med sina skor innan det är dags för verkning

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

botakt
0

vi  skor var 8 vecka på 3 hästar Glad Hovslagaren kommer inte ut för bara 1 häst

J-Parnebo
0

8 veckor på aurora, skor helt om samtidigt

och efter 12 veckor verkas hovarna på min ponny.

Singo-Torpet
0

8veckor då har alla skor på sig som ska bytas och verkas, tar fölena då med.

GranoStall
0

Min syster är hovslagare så hon skor och verkar hästarna efter behov. Vi har därför inga regelbundna tider mellan verkningar och skoningar utan gör när det behövs.

Hausswolff
0

Vintertid: 8 veckor

Sommartid: 6 veckor

cina65
0

Verkar mina hästar var 6-8 vecka efter behov, då mina hästar inte rids så ofta så går dom barfota. Men så fort hingsten är inriden kommer han ha skor om det behövs, eftersomhan skall tävlas så kommer han slita mer på sina hovar.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Elshira
0

Normalt sett varannan till var tredje månad på sommarhalvåret, på vintern lite oftare eller om de är skodda. Är de hästar vars hovar inte växer som ogräs brukar jag snygga till dem med raspen en gång i månaden i stället och behöver då ingen verkning alls.

Annars brukar jag fixa till om de nöter lite snett osv med jämna mellanrum så att hovslagaren inte behöver komma allt för ofta.

Hakuna matata!

Assarina
0

Det varierar otroligt mycket mellan vinter och vår/sommar.

Från sept - maj blir det bara en gång, mer behövs inte.

Maj - sept två - tre gånger.

Ha det gott!

AssarinaFlört

painten
0

Var 8:de vecka

PillanN
0

Shettisen behövs inte mer än var 12:vecka då han har väldigt fina hovar och nöter dom bra själv. Varmblodet var tredje månad trotts att hon är skodd.Hon har haft problem med för korta hovar sen en hovis tog på tok för mkt på dom när han skulle rätställa dom.