Hästen & lagen

Kimblewickbett

2016-03-08 14:15 #0 av: saandrajj

Hej! Jag tänkte prova ett Kimblewickbett till min galna och heta häst. (Arabiskt fullblod) Till hoppning och uteritter. Men har lite funderingar/frågor som jag inte fått svar på när jag sökt runt på nätet. 

Vilket hål i bettet är mildast?                                                                                                                       Mässing eller silver?                                                                                                                                           Kedja eller inte?                                                                                                                                                   Ska man ha tungfihet?                                                                                                                                         Ska man ha en storlek mindre än vanligt?                                                                                               Ska man ha rakt eller tredelat?                                                                                                                    Skall man ha skumrem?                                                                                                                                 Och kan/ska man ha delta på bettet?Funderar

Mycket funderingar/frågor men är Väldigt tacksam för svarGlad

Anmäl
2016-03-09 10:01 #1 av: saandrajj

Det behöver inte vara vetenskapligt bevisat eller nått, det räker med vad man hört eller vad man själv brukar ha. Vad man tycker och har förslag självVinkar

Anmäl
2016-03-13 09:34 #2 av: StuteriSolo

Du har tre möjligheter att fästa tyglarna, i bettringen som vanligt eller i de två hålen, i bettringen får du minst hävstångseffekt. 

Kedjan ska du ha på, och den ska vara så spänd att bettet inte kan dras bakåt mer än 45°, lös eller ingen kedja är inte hästvänligt, då kan man dra bettet nästan runt i munnen.

Tungfrihet eller inte beror på hur hästen ser ut i munnen,  de av våra som har kimblewick trivs med tungfriheten(då klämmer bettet inte på tungan utan ligger på lanerna)

Våra går med samma stl som andra bett, vi har raka bett jag tycker de funkar bra. Är litet tveksam till kedja och tredelat, tänker det kan bli oreda i munnen :D

Material på bettet spelar inne roll, beror på vad hästen trivs med

Vet inte om det ens fungerar med delta på ett sådant bett, det är ju inget avstånd mellan hålen eftersom de är i bettringen.

Jag personligen tycker det är ett bra bett för litet pigga hästar, man behöver inte slita dem i munnen utan kan ta vanliga tag istället.

Kom ihåg! Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i bettet!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.