Övrigt

Är jag för lång för en arab?

2015-07-09 22:55 #0 av: Frankhunden

Hej! 
Jag har ett intresse för distansritt och därmed även för araber. Jag tycker även om temperamentet hos araber, och hade således velat skaffa mig en, dock inte riktigt än.
      En liten fundering jag har är dock ifall jag möjligt vis kan vara något för lång för en. De är ju inte så höga i manke, och jag är 180 cm. Jag väger 60 kg, så tror inte att vikten ska vara något problem, men kan längden tänkas vara det?
     I diverse hästböcker brukar det ju stå att en häst/ponny är i lämplig storlek för en om den räcker upp till armhålan, (alltså om man håller armen rakt ut åt sidan så ska hästen kunna stå under ens arm), men sådana ekipage ser man ju inte så mycket av ute på banorna. Möjligtvis i western sammanhang, men knappast i dressyr, hoppning eller fälttävlan.  

Vad har ni för tankar angående längd på ryttare + höjd på häst i allmänhet och vad tror ni om en arab som lämplig för någon i min storlek som vill syssla med distans?

Anmäl
2015-07-15 08:52 #1 av: bell

Själv är jag 174 cm och rider araber utan problem så jag anser att det borde fungera fin fint dör dig också. Finns så många olika mankhöjder och grovlek på dem så att hitta en passande arab tror jag du gör :)
Lycka till!

Anmäl
2015-08-06 12:21 #2 av: zakkris

Det finns högre araber idag så det är inga som helst problem :)
Jag är 164 och rider D-ponny och så även de mindre araberna, men som  sagt de finns större med :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.