Avel

Färggenitik

2013-03-28 18:51 #0 av: Jamie+Engla

Hej!

Jag vill lära mig lite mer om arabernas genitik, så jag frågar här.
Är det vanligt med ljusa färger på araber såsom gråskimmel, palomino, isabell och cremello?
Och har araber några regler för hur dem får vara tecknade i huvet o på benen?

Vad tror ni det blir för färg på ett föl med dessa föräldrar?

E: Isabell ee: isabell eu: isabell
U: Gråskimmel ue: Gråskimmel uu: Gråskimmel

och denna:

E: Svart ee: svart eu: svart
U: Mörkbrun ue: mörkbrun uu: mörkbrun

Rent hypotetiskt vad skulle det kunna bli?

Sen, vilka färger får INTE en resrasig arab ha? Skäck vet jag men är det fler?

Tack i förhand för klyddiga frågor :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Anmäl
2013-03-28 19:28 #1 av: Juicefine

Gulgenen existerar inte i rasen så isabell/palomino, cremello och andra "gula" färger finns inte hos en renrasig arab. Konstantskimmel är en till färg som inte finns i rasen. Svart, brun, fux, skimmel (avblekbar) är de godkända grundfärgerna.

Vita tecken får de ha! Skäckanlaget finns ju inte som du nämnt, men det finns araber med det häftiga sabinoanlaget som får extremt mycket vita tecken. Som t.ex detta sto; http://www.elementsarabians.com/zahra.html

Här är en sida där man kan se hur stor chans det är att avkomman får en viss färg; http://www.animalgenetics.us/ccalculator1.asp

Anmäl
2013-04-09 18:58 #2 av: PaulineH

Precis som #1 skrivit så får araben egentligen bara vara svart, fux, brun och avblekbar skimmel. Övriga färger kan den öht inte ha, då det innebär att man någonstans pletat in blod från annan ras.

Tecken får den ha. Skäck får den inte vara i den bemärkelsen att den är antingen frame overo eller tobianoskäck. Splash har man inte hittat genetiskt, men det kan ändå komma tecken som liknar splash rent visuellt. Samma sak gäller sabino, där anlaget Sabino1 inte finns hos rasen men man ändå kan ha tecken av sabinotyp som kan bli väldigt kraftiga. 

Sen kan man inte få en renrasig arab att inte bli registrerad och godkänd i den bemärkelsen bara för att den råkar vara så kraftigt tecknad att den borde räknas till skäck. Är den renrasig och blodtypad så är den, och då kan de egentligen ha hur mycket vitt som helst. Bla finns en familj av renrasiga araber som fått en dominantvit-mutation, och alltså är i princip helt vita: http://www.tamarsventures.com/Design/KholorByDesign072406_H3790.jpg

De får dock ej ha frame- eller tobiano-anlag vad gäller skäcktecken. Helt enkelt för att... ja, de finns inte hos rasen:P

Föl 1: Omöjligt att säga utan att veta vad som döljer sig under skimmelanlaget. Det du vet är att du åtminstonde har 50% chans att få en häst med gulanlag, och att du har antingen 50 eller 100% chans att få en skimmel.

föl 2: Återigen omöjligt att veta utan att veta om hästarna är hetero- elelr homozygota för varesig svart eller agouti, men teoretisk kan det bli svart, brunt eller möjligtvis fux (om båda föräldrarna bär det dolt).

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.