2013-02-19 21:27 #0 av: gummish

Hejsan.

Har en liten fråga kring hur ni gör som har hästar med känsliga magar.

Min arab är väldigt känslig om hösilaget är blött, han blir sur i magen fiser jätte mycket och får diarre. Just nu har jag fått tag i super torrt hösilage ( nästan lika torrt som hö) med jätte bra värden. Detta ger jag plus foderjäst, musli, vitaminer m.m varje dag.

Jag letar nu ny stallplats och där jag varit tar dem in hösilage och från   bal till bal kan det vara torrare eller blötare eftersom balarna är från olika åkrar är det också svårt att få det analyserat och kunna göra foderstat. En del vill bara att man använder deras hösilage och en del kan tänka sig att man fixar hem hösilage själv(det är platsbrist vid stallarna att ställa hösilaget som ofta är problemet när man frågar om man kan fixa eget)

Vad hade ni gjort? blandat det blöta hösilaget med hö? eller hade det kanske fungerat att ge foderjäst och blanda ner yea-sacc i kraftfodret för att förebygga sur mage av det blöta hösilaget? det ultimata hade ju varit om jag hade kunnat ta hem fint torrt hösilage själv men går dem inte med på det har jag inget val....

alla tips är välkommna!