Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 2386 ggr
[MiriamPiriam]
2013-02-03 14:22

Sant?

Min kompis mamma har en arab och enligt henne så måste man borsta hästen som man typ klappar en mus? Alltså kan araber vara så ömtåliga eller försöker hon vara proffsig ;P ?

Annons:
Juicefine
2013-02-04 20:06
#1

Hästar är individer oavsett ras. Finns säkert araber (och hästar av andra raser) som vill att man är försiktig medan andra tycker det är skönt när man borstar/kliar/klappar med mer kraft.

Min egna arabkille föredrar visserligen mjuka borstar, men han tycker ändå om när man tar långa, ordentliga tag när man ryktar.

kaka1234567
2013-02-06 00:42
#2

De där kan jag säga är lite överdrivet och någon som försöker leka proffs . Men alla hästar är individer ovs ras som 1 säger . Prova dig fram och se hur hästen tycker om att bli borstad ovs ras alla hästar är Olika känsligs . Men allt beror på vad hösten är van vid är den van vid att man borstar på den som att det viber en mus så blir de ju känsligare man kan vänja hästar vid olika typer av hantering och de blir vad man gör dem till.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

-Jollan-
2013-02-15 12:31
#3

Jag måste dock slå ett slag för arabhästen.

Under min tid i Tyskland där jag jobbade på ett arabstuteri, stod bland annat det sista renrasiga stoet från blodlinjen Ansata Hamama. Jag lärde mig oerhört snabbt att dessa hästar inte accepterade vilken hantering som helst. De är så oerhört stolta över sig själva, och det går inte att bara "grabba tag" i grimman som det gjorde med de svenska halvbloden i Strömsholm.

Jag har självklart träffat andra araber i Sverige, och jag ser en stor skillnad på de polska araberna, arab-mix och de renrasiga hästarna som härstammar från de stora blodlinjerna i arabländerna.

Det finns en myt om att en hovslagare inte kan ha klocka på sig när denne skor/verkar en arab. Med andra araber har jag aldrig uppmärksammat detta, men de flesta hästarna nere på stuteriet accepterade inte att vem som helst satte igång och pilla på deras fötter.
De var aldrig elaka mot nya människor, det är inte det jag menar, de kom gärna fram och ville hälsa och bli klappade på, men när man skulle börja hantera dem backade de några steg och tittade på mig för att…. betrakta mig.

Jag har aldrig haft så bra kontakt som med hästarna i Tyskland, de har alla rotat in sig så mycket i mitt hjärta som ingen annan häst någonsin gjort - inte ens connemara stoet jag ägde under tre år.

Så ja, var försiktig med arabhästar (och mer från min syn på det hela; renrasiga). Det var först efter några veckor som hästarna uppskattade att bli kliade mer "hårdhänt". :)

Fenris-Jollan; so big that even God started to fear it.

xMobilexD
2013-02-17 10:34
#4

#3 det där stämmer in klockrent på min kille! Han är riktigt fin i kanten om man säger så. Inte ska någon komma och tro att de bara kan ta honom och göra vad de vill hehe. Sen är han inte dum alls men kan lägga öronen bakåt om någon gått över hans gräns men gör inget :-) han har aldrig öronen bakåt när han o jag e själva men är någon annan med då visar han att det inte är roligt :-) men han å. Världens underbaraste häst!

Upp till toppen
Annons: