Avel

En fråga om Arabiska Fullblod

2013-01-27 16:36 #0 av: [Babica]

Jag har verkligen en förkärlek till Arabiska Fullblod. En dröm jag har är att föda upp mitt eget lilla föl i denna underbara hästrasen. Glad

I drömmen lånar jag både avelssto och avelshingst. För att kunna forma mitt föl exakt som jag vill ha det och vara med från start och varje fotsteg i fölets utveckling.

Det är en sån underbar dröm som jag ska förverkliga. Jag har redan börjat spekulera kring namn. Hihi.

Såklart har jag mina beskymmer kring kostnaden. Vad tror ni att det hade kostat? Allt som allt? En exakt summa kan vara svår att nämna, men på ett ungefär?

Har ni fött upp erat Arabiska Fullblod själva? Om inte, hur gammal var hon/han när ni köpte den? Vad använder ni eran häst till? Berätta! Glad

Anmäl
2013-01-28 14:29 #1 av: busigdemon

Tråkigt att vara den första som kommenterar och låter tråkig. Men nån måste ju göra det om det är så att du faktiskt inte vet :)

Att ta fram ett föl kostar allt mellan himmel och jord.

Allt beror på vart du drar gränsen för hingstens kostnader, vart/hur du har stoet uppstallat, försökring, hur dyr din veterinär+chipmärkare är.

Men för att köra alla över en kam så kan du räkna på detta och lite till.

gynundersökning på sto

semin eller naturlig betäckning kostar olika i veterinärkostnader

språngavgiften + ev 30/40/90 dygn/levandeföl avgift

stationsavgiften alt. UL kostander

foster försäkring

ökade fodermängd på stoet

stoets uppstallning

vaccinering (mot abortvirus)

vaccinering utav fölet

avmaskningar

chipmärkningen

ev. DNA analys

registrering

Det är kul att ta fram föl! Men att tänka noga innan är viktigt, just nu och sedan ett par år tillbaka och antagligen ett par frammåt står det många osålda unghästar i detta land som söker ägare.

Anmäl
2013-01-30 00:18 #2 av: xMobilexD

Fick tips om en hingst som behövde hem akut. Annars häst himlen. Hästen var bara 3 år så mamma köpte han och sen blev han min då vi blev tighta hehe. Nu är han sex årig valack som går som ridhäst, pyssel häst vi hittar på de som faller oss in. Han är med på ALLT! Är även trick tränad nu :-) ridit in han o sånt själv så de e min pojk de :-)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.