Dressyr

Bett?

2012-10-01 17:33 #0 av: DanaMirOx

Hej har en fråga om det är nån som möjligtvis har tips på bett? har en dam som inte alls går bra på andra bett än just mitt westernbett som ajg itne bewhöver nån nosgrimma eller nått. men är ju ett western bett billy allen eller vad de nu hette.

testat lite olika så nån som har ett förslag till bett?(ska få tävlas på i dressyr) :)

Anmäl
2012-10-05 13:27 #1 av: kaka1234567

Ett smalt 3 delat bridong . Mer naturlig för hästarna tar inte lika stor plats i munnen och jag älskar rida på de på min dressyr häst .

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2012-10-12 22:45 #2 av: Juicefine

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8413/ImageVaultHandler.aspx

På sida 19 har du alla godkända bett för dressyr på häst.

Om jag tolkar TR's bilder rätt verkar ju Billy Allen-mundelar (bett med rotande mittdel) vara godkända! Så jag skulle testa ett tränsbett med samma/liknande mundel som det du har på stångbettet.

Anmäl
2012-10-15 21:14 #3 av: Elshira

Antagligen föredrar din häst smalare bett. Et smalt bett tar mindre plats i munnen. Nu vet jag inte hur stora problem du har med andra bett, men är det för smalt höjdmässigt mellan lanerna så är det inte ens alltid ett tjockare bett får platts över huvud taget.

Är det själva utformningen så är ju som sagt billy allens bra, sprenger har ju liknande även de, lite lättare att få tag på.

Annars kanske du kan prova ett smalare rakt (oledat) tränsbett. eller om hästen nu verkar gilla lite tungfrihet (vilket ledade bett gör) så kanske ett oledat bett med en liten låg port (sök på "magic bit/cambridge mouth", det sistnämnda har jag själv en som går kanon på.

Nu har jag dock inte riktigt koll på TR, men det finns ju online. Men man kan ju alltid ha ett godkänt bett att träna med ibland och ha på tävling, men man kanske har ett annat bett som är ännu bättre ibland.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.