Hästen & lagen

Polsk arab

2012-08-04 22:10 #0 av: EbbaG

Vet inte riktigt om jag har hamnat rätt med mig fråga...
Vad är det som urskiljer en polsk arab från de andra araberna??
Jag har inte hört så mycket om rasen.

Det här är Mada, en häst som jag rider. Hon är blandning mellan Polsk arab, paint och appaloosa

Anmäl
2012-08-07 11:14 #1 av: busigdemon

Polsk arab, spansk, egypt, rysk crabbet det är bara en benäming av från vart dem kommer lite så dära - detta då de är lite mer nischade på vissa saker.

Men dem är alla Arabiska fullblod

Anmäl
2012-08-09 10:57 #2 av: [japptravare]

Som över skriver, det är bara vart deras stam kommer ifrån typ ;)

Men någon som skiljer polska araber från andra är att dom brukar vara mycket grövre. Dom är inte dessa "porslinsaraber" om du förstår ^^

Anmäl
2012-08-11 19:51 #3 av: EbbaG

jaa, precis det jag hade på känn! Hon ser ju inte så "arabig" ut, men jag tror hon har ändå en bra del i sig:)

Anmäl
2012-08-19 19:46 #4 av: DanaMirOx

Som Japptravare säger så den polska linjen är grövre och lite biffigare än t.ex. egypterna som har  ¨oftast¨ sjöhäst ansikte och mer slimmade :)

Har en polsk arab jag själv och mamma har 4 polska. min är ganska grov ändå men fortfarande ¨arabig¨ medans ett av mammas ston är mera späd även fast hon e polsk :) Jag bruakr säga att min ser ut som en nallebjörn på vintern för hon blir så ullig av all päls xD haha

Jag föredrar mer den polska linjen då jag själv är ganska lång men gillar när det är smidiga men grövre ;)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.