Övrigt

Viktbärande?

2012-07-20 23:36 #0 av: Hyvens

Hej är araber viktbärande?

Anmäl
2012-07-22 17:17 #1 av: dynamitella

Inte om man jämför med ett kallblod, nej. Men självklart finns det robustare varianter än den typiska, gracila araben.

Anmäl
2012-07-22 23:25 #2 av: Hyvens

Jag hade tänkt skaffa en arab så att både jag och min syster på 24 år kunde rida, och det är favorit-rasen hos mig.

Skulle jag klara av en lugn arab? Jag är 11 år och väger 60 kg ( SkämsSkäms) och är 160 cm hög. Jag skulle vilja börja i Distansritt när jag blir lite äldre, någon som vet vilka åldrar det går från?

Jag är ganska snäll mot djuren men kan bli riktigt bestämd om de inte skärper sig. Min syster har inte ridit på länge därför att hon håller på med trav nu, men hon har börjat längta efter att få rida igen.

(Jag vet att jag är lite överviktig men håller på o försöker träna bort det Glad)

Anmäl
2012-08-12 22:24 #3 av: [egressus]

För det första så låter du inte ett dugg överviktig för din längd och vikt. Dagens människor har en vanbildning om vad övervikt handlar om.

60kg är inget problem för en arab.

Vad du borde fokusera på är att i din ålder så utvecklas man fortfarande och att ha ansvaret för en häst helt själv eller med ett syskon kanske inte är det absolut bästa, men skulle vara en bra lösning om du har hästintresserade föräldrar.

Araber är ofta bra distanshästar och rätt smarta.

Kom ihåg att det är viktigt att vara väldigt snäll och förstående med djur men att det är viktigt att vara bestämd om den hittar på ohyffs. Slå eller skrik dock aldrig åt ett djur:)

Anmäl
2012-08-13 19:51 #4 av: Hyvens

#3 Jag har en mamma som kan ganska mycket med hästar (Växte upp med hästar) En syster som har gått på ridskola men tröttnade tillslut kan ochså ganska mycket häst, Systen som skulle rida araben tsm med mej kan ju hästar ;) Jag är väldigt snäll mot djuren men som sagt kan jag bli riktigt bestämd om den inte är snäll mot mej. T.ex så har jag en b-ponny nu som jag har växt ur (Gråter) som heter Hyvens, han får gå löst när vi är ute på promenad för jag litar på honom.. Glad Vet inte om jag nånsin kommer våga göra det med den nya hästen men det är iaf ett exempel på vad hästar som jag litar på kan få göra ;)

Anmäl
2012-08-17 17:39 #5 av: [LejonTjejen]

Du bor ju på ett så bra ställe att träna distans ;) Har ju stigar där och sånt, lyckodig !!

Anmäl
2012-08-17 18:49 #6 av: Hyvens

Haha :D Isf får jag rida två gånger runt vattenfallen i både Trav, Galopp Och skirtt så kan jag ju låtsas att jag rider distans fast själv!!! det har jag aldrig tänkt på :P

Anmäl
2012-08-18 16:21 #7 av: [LejonTjejen]

Och vid sommarhagen där vi hoppade med snuttis, plus att jag fick åka slädde efter häst. En osynlig slädde som man kunde känna igenom.. ;)

Anmäl
2012-08-19 19:48 #8 av: DanaMirOx

Jag skulle om du vill ha en arab försöka satsa mer på den polska linjen då den är grövre :) Men du låter aaaaabosluuuuut inte överviktig!!! Det orkar dem galant :)

Anmäl
2012-08-19 20:33 #9 av: Hyvens

#7 Ja ochså får jag rida med Anna för hon vet en massa stigar och vägar :)

#8 Okej bra tips ;) Jag tycker ja är överviktig för vissa som är t.o.m 14 år väer bara 50....

Anmäl
2012-09-03 18:46 #10 av: Martiina

Övervikt räknar du inte ut med din ålder... 
Den är inte relevant... 

Du har bra vikt till din längd.. 
Om någon säger åt dig att du är överviktig så ta inte åt dig av vad de säger... 
Du har bra vikt till din längd. 

Men håller med #8 .. gå efter de polska linjerna om du ska ha arab =)

Anmäl
2012-09-04 14:33 #11 av: kaka1234567

Skaffa aldrig gäst efter ras eller färg du ska trivas med Den med och kunna hantera den . Jag köpte häst efter färg och ras men då trivdes jag jätte bra med min häst . Men är det en arab du vill ha ska du satsa på de men köp inte en häst du inte trivs med vara för rasen . Jag känner en som gjorde det hon fick massa problem . Hon hande bra hjälp sen men tänk om inte . Så se till att rivas med hästen :)
Lycka till :)

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2012-09-04 14:40 #12 av: Hyvens

Jag funderar på varmblod istället nu :/ Gillar de mer XD

Anmäl
2012-09-04 15:04 #14 av: kaka1234567

Vad för varmblod? Våra halvblod är varmblod eller menar du menar varmblodig gravare ?
Men kolla efter hästens personlighet och hur den är ute efter ras tro Nh de kan gå riktigt illa .
Varmblod travade kan va värre en araber (menar i tr art araber eller varmblod är just på ett visst sätt ) men varmblod travade är väldigt energiska och behöver massa stimmulans och motion .

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2012-09-18 16:57 #15 av: DanaMirOx

Varmblods travare är i regel ändå lite lugnarna men allt har med individen att göra. Skaffar man en arab så får man räkna med att man måste aktivera den hela tiden beroende på individ som sagt. Då dem oftast är extremt smarta och påhittiga men stämmer itne på alla. Vi har 5 araber hemma på gården och alla är varandras olikheter i princip.

Har skött och hjälpt till med en travare och hjälpte skola den lite och har 2 kompisar som haft travare. Skulle säga att djuren blir ju vad du gör dem till. Men travare är härliga djur även dem lojala och lite lugnare i tempramentetn beroende på vad dem gjort m.m. sen så är det mer jobb med en travare om den gått på trav då man måste lära om den och få bort travartraven och även att dem ska sänka huvudet.

Men med massa arbete så blir dem kanon hästar :) men säger som flera innan gå efter en häst du trivs med men gillar du en speciell ras så går det ju hitta även i den en häst man gillar inte bara ta första bästa :)

Anmäl
2012-09-18 21:08 #16 av: Hyvens

Okej :) Väljer nog helst varmblod.. Araber känns så läskiga på nåt sätt men ändå, de är perfekta för de jag vil göra :/

Anmäl
2012-09-18 21:10 #17 av: [LejonTjejen]

Synd för du skulle passa så bra med distans med en arab :(

Anmäl
2012-09-18 22:42 #18 av: DanaMirOx

Varför känns dem läskiga? :) Vet att många har så extremt jobbiga fördommar om araber men kan lova att nu mer så jag iaf vill då aldrig ha en annan häst än en arab :) Vinner man en arabs förtroende så är dem ens bästa vän och sku göra allt för en för alltd :) Dem är smarta coh kloka hästar och man kan ju göra exakt vad man vill med dem :)

Anmäl
2012-09-18 22:47 #19 av: Hyvens

De araber jag sett har alltid vart så stressade och nervösa så jag har blivit rädd för dem :( Och de ser så sköra ut så det ser ut som man ska ta sönder dem XD

Anmäl
2012-09-18 23:35 #20 av: DanaMirOx

OM man säger så hära min häst har jag lindat in i balplastoch lämnat själv medan ajg sprang runt och fota m.m. Allt handlar om ägaren som har hästen :) Araber har mer energi och mycket huvud att arbeta med och jag kan bara säga att vissa ska itne ha en arab :)

Dem som hade min häst innan var ungefär såna människor och det fick dem igen. Har tagit mig 5 år att reparera henne och börja få henne lugn och använda huvudet till annat än att stressa :) Men jag kan säga att jag tycker itne araber är stressadeeller nervösa .) Hästen blir ju vad du gör dem till ;) En at hästarna vi har som är egen uppfödd hon är coolheten själv. du hade i princip kunnat släppa en bomb bakom henne och hon hade tittat på dig som att du e knäpp eller nått :)

Allt handlar och stam och framförallt vem som har haft hästen :) att dem ser sköra ut beror ju på vad du sett för arab? Den egyptiska araben är mer späd och ja jag tykcer itne om den just pga det medans jag har polska linjerna och den delen gillar jag mer pga dem är grövre och känns mer hållbara :) Min t.ex. är 155 i mankhöjd och ajg är kring 175 med extremt långa ben men på henne ser jag itne stor ut pga att hon är extremt grov :)

Men du väljer ju förståss själv ;) Hoppas du hittar dig en häst :)

Anmäl
2012-09-19 21:44 #21 av: Hyvens

Vill ha en grov häst XD Skulle vilja ha en nordsvensk men de är så starka XD Kan inte styra över dem! Vill gärna ha en häst jag kan styra ;)

Jaja skulle denna passa? Har gått upp i......70 kilo  OskyldigOskyldigOskyldig ycker den ser grov ut så som jag vill!

hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=653365

Anmäl
2012-09-19 21:46 #22 av: Hyvens

Gillar den hä.. Men får inte ha en så gammal häst :'(

hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=652313

Anmäl
2012-09-20 18:17 #23 av: DanaMirOx

Den första lät bättre men det var lite information i annonsen så där bör du ta reda på mer :)

Den andra som du säger är ju gammal och vill duu börja och testa på distanritt så sku inte jag råda dig att välja den :)

Anmäl
2012-09-20 20:30 #24 av: Hyvens

Nej håller med dej :) Men den första, både mamma, syrran, jag och mammas kompis som är väldigt hästkunnig tycker om den! XD Ska nog åka o kolla på den :)

Anmäl
2012-09-21 18:34 #25 av: DanaMirOx

Gör det och skulle det inte funka så ge inte upp hellre provrida flera gånger och många olika hästar än att bara ta första bästa :)

Anmäl
2012-09-22 14:38 #26 av: Hyvens

Upptäckt ett problem: Araben finns i Skåne..... Jag bor ju i Storfors..

Anmäl
2012-09-30 17:49 #27 av: [LejonTjejen]

Men hallå?! Du åker inte och köper en liten hamster, vi snackar om en HÄST HyventusÄgare :P Ps.

Hyvens är en legend så han kallas Hyventus :P

Anmäl
2012-10-29 18:24 #28 av: [vaniljen]

TS - En arab klarar absolut 60 kg. Sedan är det ju individuellt, men 60 kg är inte för mycket och inte övervikt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.