Hoppning

Snälla hjälp , har hästproblem:O!!!

2012-04-06 20:19 #0 av: hästproblem

Hej!
jag är 11 år.

jag ska skaffa häst snart och vill ha en häst som är snabb , har tålamod, och defenetift bra på att HOPPA! det är mitt intresse! , och såklart vill jag minst hoppa 50 cm och max 1,20 ksk? men vet inte vilken häst som passar mig!!!
förslag på en häst ras?

Anmäl
2012-04-06 20:42 #1 av: NSphoto

Om du nu ska skaffa häst så är det viktigt att inte låsa fast sig på en speciell ras. Alla hästar är olika individer och ingen är den andre lik. Du kanske skulle passa att ha en C-ponny? Beror lite på dig själv, hur lång du är, dina ridkunskaper eller om någon annan i din familj också kanske ska rida hästen. 50cm klarar i stort sett alla hästar av att hoppa, sen när det kommer upp till 1.20 kan det bli lite svårare.

Men tänk på att du och hästen ska passa ihop i första hand! Med tanke på att du är så ung kanske du vill ha en lite mer erfaren ponny. Man kan inte säga exakt, man kan ge riktlinjer men inte mer än så (:

Sitt och titta på blocket/hastnet efter hästar med din mamma/pappa/alternativ annan person som ska ha med hästen att göra. Hittar ni någonting som låter intressant så far och provrid den! Klickar det direkt är det alltid bra! Men tänk också på att det kan ta ett tag att hitta en häst som verkligen passar, var noga och köp inte en häst du inte trivs med bara för att du vill ha en häst :)

Anmäl
2012-04-06 21:19 #2 av: hästproblem

Jag är 1,62 , och jag är bra på att rida har ridit i 6/7 år och har den kunskap som krävs , men typ vill ha stor häst o så typ d ponny?

Anmäl
2012-04-06 21:44 #3 av: Qalaspuff

Jag skulle vilja påpeka att det inte krävs en stor häst för att den ska vara snabbo ch hoppa bra. Själv har jag ett antal gotlandsruss som är i varierande storlekar runt 1.25 i mankhöjd, väldigt trevliga små liv, sen skulle jag rekomendera just den rasen som första häst, men om du vill ha en större häst förstår jag självfallet det. Men i vilket fall som helst vet jag om ett russ som lösjoppat 1.20, visserligen hoppade han bara 70cm under ryttare, men det beror ju på hur balanserad hästen känner sig med ryttaren. (Rätta mig om jag har fel, såg detta under en bild på gotlandsruss i fokus, det var en tråd om bilder med hoppande russ som jag nu inte hittade igen.)

Som tidigare nämnt skulle jag också rekomendera att skaffa en lite mer erfaren häst, och att kolla runt mycket innan ni bestämmer er för en häst/ponny. Det viktigaste är ju att det känns rätt för dig som ska ha hästen. Mina kompisar var en aning skeptiska till mitt beslut om att köpa mitt kallblod, eftersom jag bara kollade på henne och en till häst, och dessutom köpte henne efter att ha kollat på henne bara två gånger. :)

Anmäl
2012-04-06 21:54 #4 av: hästproblem

Men asså jag menar att jag vill ha en stor häst för att jag känner mig mer tryggare eller hur ska jag förklara , jag vill bara ha stor häst^^

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.