Avel

Stora araber

2012-04-04 12:02 #0 av: [Zkold]

Jag tycker verkligen om araber, men jag är väldigt lång (1.70) och skulle kanske behöva ha en med mkhjd 1.62-1.65. Hur vanligt är detta? Finns det vissa hingstar som oftast ger stora avkommor? Nu är detta inte aktuellt förän om två år kanske. Hur ser man på den avlen? finns det någon som avlar för att få större djur?

Glöm inte min blogg om min unghäst Prick --> www.rebeccaskold.com

Anmäl
2012-04-04 12:05 #1 av: [Zkold]

Sen beror det väl på hur hästen bär upp ryttaren, denna hästen var 1.55 om jag minns rätt och jag tycker att jag ser större ut på min egna häst som är 1.62.

Anmäl
2012-04-04 12:06 #2 av: [Zkold]

min egna. (dock ej arab)

Anmäl
2012-04-06 16:38 #3 av: Qalaspuff

När man är lång och ska ha en häst att rida på beror det mycket på hur hästen bär upp en, som #1 sade. Jag har en kompis som är 1.75 lång och som utan problem rider på vårat ena gotlandsruss som är ca. 1.24 i mankhöjd. Nu är ju detta russ ganska grovt och ser mer eller mindre ut som en miniardenner, Solos Mysli för den som råkar vara nyfiken, men hon har fortfarande inga som helst problem att bära upp min kompis då kompisen inte väger speciellt mycket, utan bara är lång. (:

Anmäl
2012-04-12 16:43 #4 av: PaulineH

0#

Att hitta araber över 1,60 är väl inte jättevanligt. Man får nog leta lite om man säger så. Uppåt 1,57- 1,60 nånstans finns där väl ett par stycken och det är väl inte helt ovanligt. Har själv en på 1,60 och har träffat en del som mäter runt det sträcket. Men ska man uppåt 1,65 så blir det lite klurigare. En renrasig arab på runt 1,65 har jag träffar en handfull av, och då rör jag min ändå i "arabcirklar" och i är ute en del på distansritter.

Visst finns det väl lite hingstar som lämnar lite större, men det handlar ju dels om vad man använder för sto, och sen ska man ha lite tur på sin sida med.

Vågar dock inte säga något om exakt vilka hingstar som skulle lämna stort då det ju likaväl kan vara så att jag lyckats träffa just de avkommor som lyckats bli höga men att hingsten i själva verket inte direkt lämnar stort:P

Anmäl
2012-04-24 00:08 #5 av: Ava Adore

TS, 1.70 är väl inte "väldigt lång"? :)

Anmäl
2012-04-24 06:54 #6 av: Elshira

Jag är själv 163, med "normallånga" ben/rygg och jag känner mig nästan stor på D-ponny (beror väll iofs på från ponny till ponny men i.af).

Är du "bara" 1.70 (vilket jag i.af inte rycker är särskillt långt ändå), så tror jag att en helt "vanlig" arab på 155 sådär räcker alldeles utmärkt. Du kanske inte ska ta den som ser ut som ett snöre, men har den bara lite djup i bålen så att skänklarna hamnar där de ska så spelar 1 dm på höjden ingen som helst roll!

Anmäl
2012-04-24 12:55 #7 av: [Zkold]

#6 Du har nog rätt! Jag ska nog testa mig fram en hel del när det är dags!

Haha jag känner mig väldigt lång, jag har ju så långa benTungan ute

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.