Utrustning

Benskydd -skillnad?

2012-03-04 11:43 #0 av: norrbottens

Min halvfoderhäst har alltid haft strykkappor, och efter ett tag senskydd oxå när jag rider vanligt (dressyr osv.) alltså sen jag började ha henne -sommar 11. Och sen vid hoppning, men det är ganska självklart för mej.

Men jag undrar om man kan använda t.ex. dom här skydden när man rider i ridhus-paddock, typ dressyr-arbete och sånt. Inte hoppning.
Hur är sånna skydd som just "skydd". Är det ungefär samma grad som på senskydd och strykkappor eller är det stor skillnad?

Kan även tillägga att hon har senskydd för att hon stryker dom fram oxå, inte för tramp.

(även upplagd på ridsport och hästhoppning)

Vet inte om man får lägga in produktbilder som inte är mina egna, men någon får ta bort dom isåfall om man inte får!

Anmäl
2012-03-04 18:52 #1 av: sannabananna

Damaskrar har man mest för o ha ute för att skydda benen från vassa kvistar taggar osv. :) på insidan är dom lika hårda som senskydd medans dom är ganska mjuka på utsidan:D

Anmäl
2012-03-05 07:02 #2 av: norrbottens

Så det funkar istället för senskydd och strykkappor? :)

Anmäl
2012-03-05 12:28 #3 av: sannabananna

Ja om du inte är ute efter att skydda baksidan på hästens framben så funkar det;)

Anmäl
2012-03-06 14:00 #4 av: kaka1234567

De beror ju på villka du har men dem du vissar har jag  tyckt är lätta och bra men dock inte alls så slagtåliga och slits lätt. Som ovans sagt bra om du icke är ute äfter att skydda backsodan senan alltså. De är mer dressyr anpassade skydd . Jag föredrar lite kraftigare damasker men bäst är lindor eller denna typ av damasker som skyddar hela benet och dem viktiga senorna óch ger stöd =)

Vid hoppning föredrar jag sen skydd och om det är hårt underlag när jag  hoppar är det lindor också man föredrar.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.