Övrigt

Grövre, inte lika "porslinsaktig", fullblodsarab?

2012-02-26 15:28 #0 av: Brunokanin

Drömmer om att någon gång ha ett arabiskt fullblod. Tittar runt lite för skojs skull och upptäcker att det varierar mycket i utseende på hästarna trots att de marknadsförs som rasrena. Finns det olika inriktningar vad gäller utseende hos olika uppfödare beroende på ändamål?

Jag föredrar de lite "grövre" typerna som inte har så utmejslade ansikten och kroppar men ändå är arabiska fullblod. Kan inte förklara bättre Oskyldig.

Önskar tips på uppfödare med den "stilen" på hästarna!

Anmäl
2012-02-26 15:35 #1 av: Wand

Det finns ju arabiska fullblod som avlas rent för avel, och arabiska fullblod som avlas som ridhästar, mycket western t.ex. Så det är ju lite olika, precis som schäfrar inom hundrar - avelshundarna får den välvda ryggen och lite längre päls medan brukstypen får rak rygg och lite kortare päls, men det är ändå samma ras, och ren.

Power is when you've got all the justification to kill,  and you don't

Anmäl
2012-02-28 19:44 #2 av: bicolor

Det finns ju lite olika "typer" av Araber tex den spanska och egyptiska som är väldigt smäckra och mindre till storleken sen finnt tex den polska och ryska Araben som är grövre och en aning större men som fortfarande har det typiska Arab temperamentet och mycket vacker utstrålning.

om man sammanfattar så är dom Spanska och Egyptiska mer utställnings hästar och dom Ryska, Polska araberna mer eftertraktade som ridhästar.

hoppas att jag inte gjorde det för krångligt för dig  :) kan vara lite svårt att förstå sig på :)

Anmäl
2012-02-29 17:29 #3 av: kaka1234567

De finns olicka typer av araber so som ovan sagt men . Dem som avalar har också olicka synpungter på hur en arab i deras ögan ska se ut så de blir lätt att araber ser väldigt olika ut .

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2012-02-29 19:02 #4 av: Elshira

Jag gillar den grövre (ofta kallad polska) modellen skarpt!

Här är en av våra hingstar som vi tyvärr fick avliva alldeles för ung (19 år) och sorgligt nog aldrig ens fick en avkomma (han föddes här som sista föl på vårat fd. stuteri, och han blev kvar här). Han rörde sig fantastiskt bra, inte den där typiska arabtraven utan mer VM-dressyr trav med mycket påskjut och "hänger" i luften. Fantastisk att rida, men jag hade andra hästar så det blev aldrig något av honom. Så otroligt sorgligt att han aldrig kom till avel, han hade väldigt fin stam med.

Anmäl
2012-02-29 19:02 #5 av: Elshira

Huvudbild

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.