Övrigt

Hjälp att stoppa ryktet om omhändertagna hästar!

2011-10-15 09:11 #0 av: Sandra-B

På bland annat Facebook florerar ett rykte om att 200 vanskötta hästar har blivit omhändertagna av Länsstyrelsen och letar nya hem.

Det är inte sant!

Länsstyrelsen i Skåne har ett fall som rör drygt 85 vanvårdade hästar som den ideella föreningen Djurskyddet Ängelholm-Bjäre samt en del privatpersoner engagerat sig i. Det är det här fallet som ligger till grund för ryktet. De här hästarna är dock inte omhändertagna och ägaren har fått föreläggande från Länsstyrelsen att förändra situationen för hästarna. Både Länsstyrelsen och Djurskyddet Ängelholm-Bjäre håller koll på vad som händer med hästarna och vi kommer att fortsätta att engagera oss för dem.

Jag är vice ordförande för Djurskyddet Ängelholm-Bjäre och i dagsläget ansvarig för förenngens jourtelefon (som vi använder för att folk ska kunna nå oss) och de senaste dagarna har vi blivit överösta av telefonsamtal och e-mail från vänliga människor som dett detta nödrop och vill hjälpa till genom att ta hand om en eller flera av hästarna. Även Länsstyrelsen blir kontaktade av folk som vill hjälpa till.

Vi är givetvis väldigt glada och tacksamma över att så många vill hjälpa till och att så många engagerar sig för hästarna som de tror behöver ett nytt hem men som det är nu får både vi i föreningen och Länsstyrelsen lägga ner väldigt mycket tid på att dementera dessa uppgifter till de som kontaktar oss- tid som vi skulle kunna lägga på andra djur som behöver vår hjälp.

Den som vill hjälpa oss i vårt arbete, stödja oss eller bara veta mer om oss  kan besöka vår hemsida eller kontakta oss (kontaktuppgifter finns på hemsidan).

Vi vill tacka alla som engagerat sig för hästarna och samtidigt be om er hjälp att nå ut med den här dementeringen som är skriven och publicerad via Djurskyddet Sverige. Gå gärna in på länken och sprid den på era bloggar, via Facebook, Twitter och liknande.

Tack på förhand!

//Sandra, sajtvärd på Marsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
SMF 237 Sweet Dream's 
Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Anmäl
2011-10-16 19:31 #1 av: kaka1234567

De är helt korkat at sprida dessa ryckten som är falska uppfyler inget bra syfte utam oro synd säger jag bara =(

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2011-12-06 06:33 #2 av: Lamina

Dumt, rent ut sagt. Bor visserligen inte i skåne men har säkert några FB-vänner där, så jag postade det till min FB. Lite hjälp iaf? Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.