Övrigt

För och nackdelar med araben

2011-09-23 20:05 #0 av: [ElisabethYL]

Skulle vilja höra vad arabhästägare tycker är för och nackdelar med rasen..

Anmäl
2011-09-24 18:16 #1 av: Elshira

Inga? Tyst

De är relativt skadefria, de är bra allroundhästar, de är väldigt smarta/kloka hästar vilket gör att de sällan bli "hjärndöda" (hästar som inte bryr sig om något, och aldrig är intresserade av något).

Huruvida de är pigga eller inte (alltså åt det heta hållet) beror nog främst på individen, men du ska absolut inte tro att de som är "showiga" är de som är heta :) När jag var lite mindre hade vi en hingst (Caribbean) som trots han blivit Nordisk sprinterchampion och verkade i avel var så snäll att jag som en liten knodde kunde följa med ut i skogen med de andra (ston/hingstar) utan problem. Även hans son var lika gudasnäll, och en närbesläktad hingst lika så. Båda fanns hos oss sedan föl och jag kunde ta in/ut dem och pyssla hur som helst.

Visst finns det individer, och ibland vissa linjer (vilka det är idag är jag inte så hajj på) som kan vara mer stissiga än andra. Men det är som sagt till största del upp till individen.

Just nu föder jag själv upp Welsh Mountains (små och lite grövre araber bara) och jag tror nog det är mer fart och fläkt i samtliga ponnyer i stallet än vad våra 10 senaste araber hade Oskyldig

Den enda nackdelen jag kan komma på med araber är väll möjligen att de kan kosta en slant, då vissa tycker att allt sitter i stamtavlan och att det är egyptiskt... Vi sysslade med "korsningsavel" (dvs blandade både egyptisk, polskt osv men so givetvis ändå är renrasiga araber) för att få fram egypternas trevliga psyke, och kroppen från de polska.

Men vi har i.af aldrig sålt för mer än vad en normal häst kostar, men givetvis blir alltid individer som även är bra nog att användas i avel några kronor dyrare än de som enbart kommer passa till ridhästar =)

Men efter att ha slagit ihjäl myten om att alla araber är "knäppa" (för de är lika "knäppa" som alla andra vanliga raser), och kunna säga att de inte har någon särskilld rasrelaterade skador så är väll det enda att det ibland kan vara svårt att hitta passande sadlar i vissa fall, främst til individer som har den kortareryggen och råkat fått lite svank :)

Anmäl
2013-09-03 19:39 #2 av: Hyvens

Putt...

(Vet att denna tråd är jättegammal men skulle behöva den, dvs skicka den till mamma så hon får se vad alla andra tycker om araber xD)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.