Övrigt

Fråga

2011-07-19 21:56 #0 av: Wisby9211

Hej jag är en tjej på 19 år som har gått på ridskola i 6 år och på
hästgymnasiet i 1 år. Jag vill börja med hoppning och distansridning.
har haft 3 egna hästar som dock varit travare men har varit fodervärd åt
en arab i 6 månader och nu funderar jag på att skaffa en egen arab men
min fråga är:

Är alla araber tittiga? blir dom rädda för minsta lilla?
bockar dom alltid när man fattar galopp?

Eller finns det dom som är underbara och lugna?

Anmäl
2011-07-19 22:21 #1 av: CoralReefs

Det finns självklart även icke tittiga araber=) Finns minst lika många personligheter på araber som det finns hästraser!

Mina araber är inte ett dugg tittiga, ingen av dom (har en tvååring och en femåring, tvåringen tränas inför distans och får följa med på långa promenader)

Min inridan arab bockar aldrig när han ska fatta galopp och har aldrig gjort det heller och dessutom är han totalt orädd för saker och ting och får oftast vara den som går först när vi rider i flera och ska över någon bäck eller liknande.

Allt beror på dels personligheten men även den träning dom får.

Anmäl
2011-07-20 09:08 #2 av: Wisby9211

Tack, för detta super svar :D  Gud vad glad jag blev för positiva svar :)

Anmäl
2011-07-20 11:44 #3 av: aliah

Hej!

Jag äger en helt otittig arab som går fram överallt, hon är hur mysig som hellt och har varit helt okomplicerad i all hantering. Hon är den som alltid går fram först och trivs bäst i täten

Äger också en annan arab som också är helt underbar, men hon är rätt så känslig så henne får man vara lite försiktig med, hon kan bli rädd för småsaker och titta till ibland, men bara man själv är lugn så går hon alltid att övertala.

Tycker araben är en underbar ras :)

Anmäl
2011-07-20 13:41 #4 av: Wisby9211

tack :)

Anmäl
2011-07-20 23:44 #5 av: poppysmarsvin

Frågan är kanske vad som menas med "tittig". Jag tolkar det som att hästen överreagerar för olika saker, och "ser spöken" lite var som helst.

Jag skulle nog vilja påstå att araberna är ganska "tittiga" i den bemärkelsen att de är väldigt uppmärksamma. Något jag har tänkt på många gånger är att mina araber upptäcker saker långt innan andra hästar i gruppen gör det (typ älgar, cyklister mm). Däremot är det ganska ovanligt att de själva tar beslut om vad som ska göras. De kan bli både rädda och överaskade, men min erfarenhet är att de FÖRST frågar sin ryttare vad som ska ske. Lugn ryttare = trygg arab, skrämd ryttare = osäker arab som inte riktigt vet vad den ska göra...

Generellt sett är arabhästen VÄLDIGT inställd på att vara till lags. Den går i princip genom eld för dig om den har fått förtroende och känner sig trygg - oavsett om den egentligen är rädd. Den liksom "frågar" sin ryttare hela tiden. En ryttare som är yvig och grov i sin kommunikation gör en arab mer förvirrad än övertygad. De behöver egentligen bara ett uns av riktning för att genast vara "där". Är man inte så uppmärksam själv som ryttare så kan man kanske tycka att araberna är lite väl känsliga. Men de känner vad du tänker..!! Och de tål definitivt tuffa tag och har alltid ytterligare en växel att lägga i. De är födda galoppörer, vilket betyder att de älskar fart och fläkt...

Som sagt, om man bara vill lunka omkring lite slött på samma skogsslinga varje gång så kanske inte araben är det bästa valet. Det finns säkert de som skulle fixa det, men generellt önskar de betydligt mycket mer action än så.

Personligen så hör jag inte till de mest modiga som vår Herre har skapat.... Men jag känner mig alltid trygg i sadeln på mina araber! Det kan gå undan, de kan ibland ha åsikter om att "jag rider för sakta" osv men under alla år jag ridit araber (blir 13 år nu) så har de aldrig motarbetat mig eller varit opålitliga. Kort sagt - bättre häst går inte att få..!!

Anmäl
2011-07-21 08:07 #6 av: Wisby9211

Okej, vad bra att få höra från flera. Men fart och vind gillar jag och jag kommer tävla med hästen i distansritt men också hoppning, dressyr :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.