Utrustning

Villken är bäst ??

2011-04-29 15:27 #0 av: kaka1234567

Vilket flugg skydd av dessa  http://www.hooks.se/deptlist.aspx?deptid=93 är bäst i kvalite då da ??

vil igäntligen slippa ha grimma på ovan . <<Men kände att jag ville fråga er som kanske vet =)

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2011-04-30 07:34 #1 av: Jeho

Jag skulle valt det flugskydd som jag säljer. Jag är dock partisk för att jag säljer själv, men bortsett från det så tycker jag att de funkar jättebra! Med huvorna är det lätt att flugorna "kryper" in och så fastnar dom där och kommer inte ut och inflammations risken i ögonen ökar.

Men bortsett från att jag själv säljer så finns det ett billigare alternativ på hööks som du kan köpa om färg inte är något du bryr dig om!

Lycka till med ditt val!

Anmäl
2011-04-30 22:00 #2 av: busigdemon

http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=430250

Denna är den enda som har fungerat för oss, den sitter så tätt runt huden att flugor inte kommer in. Samt den enda som "bunktar" ut så pass mkt vid ögonen för våra storögda araber. Man vill ju inte att det ska trycka mot ögonen, då blir det ju oxå problem.

Anmäl
2011-05-03 20:59 #3 av: CelsiusT

#1 Vad är det för någon du säljer då?

Jag använder den som heter flugpannband med öron. Sitter inte helr optimalt på, men helt okej om man har rätt storlek, man titta rju ändå till hästen varje dag och kan rätta till. Dom som är hela huvor ger skav direkt. Har alrig lyckats få en huva att sitta kvar utan att skava eller släppa in flugor. Gillar inte längre huvorna alls och då har jag ändå ptrovat många olika varianter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anmäl
2011-05-05 18:27 #4 av: Jeho

#3 Jag säljer flugband för dom som inte vill ha grimma på sina hästar men ändå vill ha skydd från flugorna! Har gjort inlägg på diverse sidor här som du kan titta på.

Finns i färgerna: Svart, marin, röd, grön, klarblå, babyblå och rosa. EVENTUELLT att det kan finnas någon enstaka i lila också.. Pris är 129kr inklusive frakt.

Anmäl
2011-05-05 19:00 #5 av: Tess-W

Jag har använt de som har art.nr 430157 till alla mina större ponnyer/hästar. De har sett ut att ha suttit jättebra på alla och varit bra för dem, utom Leka som fick in flugor ibland, och vbl lyckades alltid klia av sig det inom en timme, så till honom fick det bli flugpannband.

Vanliga, hedeliga flugpannband har jag alltid tyckt verkar hjälpa hästen bäst och vara mest "naturligt" med tanke på att de annars haft/eller önskat att de haft lång pannlugg som hjälp. Men grimmor skaver, som sagt ofta under sommaren så de flugband som Jeho säljer tror jag kan vara riktigt bra, och smarta. Åtminstone för vissa hästar, som med de flesta andra. Det ena kan vara det bästa för en häst medans en annan häst inte alls får ut samma effekt.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2011-05-06 15:36 #6 av: CelsiusT

#4-5 Det finns ju redan sådana som man har på hästen utan grimma. Väldigt mkt billigare också. Det kör jag med. En liten huva över öronen och ett band ner under hakan och sedan är det snören som hänger ner i ansiktet. Kostar runt ca 50:- beroende på var man hittar dom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anmäl
2011-05-06 18:47 #7 av: kaka1234567

Nu ska jag säga vad jag tycker 1 flygpanband hjälper inte . Flugpanband ligger inte över hela ansiktet och täcker inte ögonen på samma sätt. Så flugorna kan komma för bi endå och iritera ögat. Tycker inte de är skydd alls på något sätt. Häldre utan en men flugpannband. De blir istälet ett störande m,oment för hästen . Se här de täcker inte bra och en fluga kan lätt säta sig på ögat och iritera.

Nr2 flugmask är bättre de skyddar bättre och de får heller ingen skav av de då de inte brukar behövas en grimma på har aldrig sätt eller märkt på någon häst att de kommit flugorm under. Och de finns ingen möjlighet att tränga sig in om man har en sådan .I rätt storlek sen om devkommer de flugor inannför tar man väl bort de man är ju där och kollar till hästen varje dag.

Nu har jag kollat runt och ska nog ha en sådan den sitter bra och passar den jag ska ha de till Flughuva

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2011-05-06 19:16 #8 av: Jeho

#5 Tack!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.