Avelshingstar

Hingstval 2011

2011-04-24 21:57 #0 av: busigdemon

Puttar igång våren och forumet lite med att kolla vad ni glor på för hingstar, både ni med eller utan ston?!

För vist sitter man och funderar lite trotts man inte har ett eget sto.

Själv har jag två, varav ett ska åka till hingst om fölningen går bra. Men har så svårt att "hitta" alla...

Några som jag har i huvudet som kandidater:

• Gwarant
  • Elton
  • Preference

Sen finns det ett par i mitt huvud men som står lite för långt bort för sto med föl vid sidan:

• Etman
  • Wadim
  • Alt

Så kom igen! Bara att spotta ut hingstnamn så kan vi chattta lite om det sen Flört

Anmäl
2011-04-24 22:13 #1 av: busigdemon

Plagiat

Elcatero

Serum

Savoy (fryst)

får man ju inte glömma heller!

Fynt

Milagro

Kulak

Medalj

vore ju oxå kul innan de trillar av

Arpakshad är han kastrerad?

Anmäl
2011-04-25 14:28 #2 av: JenD

Om jag hade haft ett sto nu så hade jag passat på att betäcka med Girlan Bey. En riktigt riktigt bra hingst.

Sen en personlig favorit är också Rohara Bacara, rörelsemaskinen himself.

Båda mycket trevliga i psyket dessutom.

Anmäl
2011-04-25 21:32 #3 av: busigdemon

Girlan Bey är ju en dröm för mig oxå, men med ett sto som passerat 21 och ett maiden sto så får jag drömma lite till. Efter denna vända i sverige försvinner han nog till arabland...tyvärr men fullt förståeligt

Rohara Bacara är ju sant. Han har ju inte Jätte många avkommor. Men de jag sett har han inte förärvt sig jätte mkt, men det blir ju inte värre än mödernet iaf Tungan ute

Anmäl
2011-04-26 08:37 #4 av: JenD

#3 Risken finns ju. Jag har funderingar på att leasa ett sto och ta honom men vi får se. Har flera bekanta som ska använda honom så hoppas vi får många G-B babys nästa år.

Jag har sett ganska många av Bacaras avkommor och i dom jag sett så nedärver han steget. Se tex Naples Belitze, ungsto champion på RIKS förra året, rör sig enormt bra och showig till 1000. Hon är ett exempel, jag har sett många fler men givetvis har mamma betydelse. Betäcker man ett dåligt sto med en bra hingst behöver det ju inte bli bra. Många som tror det tyvärr...

Anmäl
2011-04-26 13:13 #5 av: busigdemon

Vore ju grymt kul om många vill använda honom iår, så han kanske stannar i svensk ägo ett tag till. Men prislappen skrämmer ju tyvärr bort lite folk, spec nu när registraturen "är på prov"

Vist tycker jag att Belitze har ett bra steg!, men är inte det hon borde vara med tanke på mor och far.

Finns ju hingstar som förärver betydligt starkare än vad han gör ex. Perignon al Amar, Mambo

Anmäl
2011-04-29 22:58 #6 av: cina65

Om jag hade ett sto att avla på hade Mambo varit ett självklart kort för min del, fast det beror dock på hur stoet var och vad denna kombination givet. Men jag gillar denna hingsten skarpt och skulle gärna vilja ha en avkomma efter honom.

Sen har vi ju alltid Tess vackra hingst med. Tungan ute

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2011-04-30 00:01 #7 av: [John-Weinerhall]

Varför inte ta någon bra häst på semin om du har föl vid sidan om?

Anmäl
2011-04-30 21:55 #8 av: busigdemon

Mambo har ju tyvärr lämnat landet och är i nya händer. Annars så hade det på ena stoet varit ett givet val. Han hade tydligen 80% stoföl (vet inte vilka sifforor det är baserat på) enligt wilzas hemsida.

#7: Hade gärna gjort det, men om jag ska lägga ut mkt pengar på semin så vill jag kunna försäkra fostret o stot har passerat den åldern tyvärr. Så personligen söker jag (och har nog hittat det jag letar efter) en hingst som man kan betala levandefölavgift på.

För sen semin som finns är ju i princip bara på fryst, och det går inte, blir farligt dyrt om det inte tar sig. Är så vitt jag vet bara Sokrates som och Medalj som står på kyld semin.

Annars så är jag mest nyfiken på vad som glos runt lite på.

Anmäl
2011-05-01 08:48 #9 av: aliah

Etman finns ju på fryst nu för dem som inte vill åka iväg så långt:)

Honom har jag två avkommor efter som jag är supernöjda med..har funderat att betäcka Mellizza med honom också..

Sen är Wadim en hingst jag också gillar, han har ju också lämnat bra.. typ Gwarant gillar jag skarpt.. Wadim skulle jag kunna tänka mig att betäcka Minna med om något år.

Sen har det funnits en hingst efter Primo här i Finland som heter Shalomon.. men han finns inte här längre han e typ i Estland.. han skulle inte heller vara helt fel..

Anmäl
2011-05-01 08:49 #10 av: aliah

Sen en fråga.

Vad har ni för krav på hingsten ni skall betäcka med, vad tittar ni allt på?

Vad har ni för krav på stoet för att hon ska få verka i avel?

Anmäl
2011-05-13 22:39 #11 av: [John-Weinerhall]

Det vi tittar på när vi väljer hingst är:

Exteriör (arabtyp, kroppen, hals, huvud) även att hingsten är homogen med stoet

Meriter (utställningsresultat)

Avkommor

Stammen

Våra krav på stoet är:

Bra temperament

Bra exteriör

Hästen får gärna vara utställd innan

Om det är ett sto med avkommor tittar vi självklart på hur dom blev, och isådana fall vilken kombination som blev bra

Vi fokuserar självklart också på stammen så att stoet är intressant stammässigt också.

Kalbo Gård Arabstuteri

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.