Avel

Ta föl på russkorsning med arabiskt fullblod?

2011-04-12 11:52 #0 av: [Stoltheten]

Jag har ett sto på 7 år, hon är en korsning mellan russ och halvblod. e. Pascal 656
Min fråga är om det är en dum idé att ta ett föl på henne med en arabiskt fullblod hingst?

Anmäl
2011-04-15 09:04 #1 av: Jeho

Varför skulle det vara en dum ide? Go for it

Anmäl
2011-04-17 23:40 #2 av: cina65

Nej tycker jag inte det är kan bli hur bra som helst. Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2011-04-18 13:01 #3 av: [Stoltheten]

super!
har tänkt mycket på det, och det är skönt att få veta att det kan bli lika bra som jag hoppas! ;)

Slänger in en bild på Etoile's pappa Pascal 656 :)

Anmäl
2011-04-18 23:01 #4 av: cina65

Mm känner till Pascal mer än väl, han är en mycket stilig häst. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2011-04-19 09:42 #5 av: [Stoltheten]

Väldigt :)

Anmäl
2011-04-21 10:59 #6 av: poppysmarsvin

Om stoet är lämpligt som avelssto så finns det fullt med lämpliga avelshingstar. Men om stoet inte är lämpligt (temperamant, sjukdomsbild, exteriör, prestation) så finns inga lämpliga hingstar alls...

Anmäl
2011-04-21 13:05 #7 av: Tess-W

#6 Bra skrivet!

Jag personligen tycker förstås inte man skall korsa för många raser överhuvudtaget...

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2011-04-27 00:08 #8 av: EwaAngantyr

Man behöver oxå tänka på vad man ska ha hästen till?? Sälja, träna själv, dressyr  osv. Det finns så otroligt många hästar ute på marknaden nu så att korsa fram ett föl bara för att det är roligt tycker inte jag är någon bra idé. Är det för att du själv absolut vill ha ett föl efter  just det stoet är det väl en ok idé.

Sedan bör ju stoet ha ett superbra temperamnet framför allt och någolunda korrekt exteriör. När du korsar kan du få de sämsta delarna från både mamma och pappa!  Jag såg tex en korsning kallblodstravare + PRE som fått just allt det dåliga från PRE:n och allt det dåliga från kallblodet...   Korta, ben, dåliga rörelser, stort huvud, kort hals...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.