Westernridning

Western

2009-06-04 21:10 #0 av: AnneN

Pysslar du med westernridning?

Berätta gärna lite om det.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-06-05 00:01 #1 av: jen

jag gör det!

Det började ungefär för 10 år sen då jag köpte mig en westernsadel och tyckte den var så skön att sitta i.

Sen läste jag en bok om westernridning och märkte att det var PRECIS så jag ville rida. jag har aldrig varit så mycket för dressyr i engelsk anda då jag aldrig har velat rida på korta tyglar (jag fick alltid skäll av ridläraren när jag var liten, haha) så ridskolan hoppa jag ganska snabbt av.

har haft hästar i snart 30år

Anmäl
2009-06-05 00:03 #2 av: AnneN

#1 haha så jag är inte den enda som fått skäll av ridskolelärare för att jag haft för långa tyglar, mm Skrattande

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-06-05 00:04 #3 av: jen

#2  nej.. min dotter fick oxå det när hon gick på ridskola.

hon hoppade också av

Anmäl
2009-06-05 00:17 #4 av: cina65

Nej har inte testat det ännu men ska göra det så fort min arabhingst är inriden för det verkar kul.Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-06-05 01:30 #5 av: botakt

Kan säga nja.håller på med NH inom western.. Men det kanske inte gills?Obestämd

Anmäl
2009-06-05 10:49 #6 av: jen

#5 NH är ett förhållnings sätt.

Och western är ett ridsätt :)

NH kan alla pyssla med oavsett ridstil Skrattande

Anmäl
2009-06-05 13:56 #7 av: botakt

#6  Jo jag vetGlad  Men rider Western samtidigt som NH träningen. Men inga sliding stop osv.

Anmäl
2009-07-24 21:33 #8 av: borys

Westernridning är skitkul (ursäkta uttrycket) o ett bekvämt sätt att rida o bra för hästen. NH tycker jag "alla" borde lära, sig väldigt lärorikt.   mvh Carina

Anmäl
2009-07-26 12:59 #9 av: [kissime]

Jag föredrar western, har oxå alltid fått skäll för för långa tyglar....

Tycker western känns mer naturligt, men det är min åsikt. Fast just nu är jag lite inne på akademisk och barockGlad

Anmäl
2009-11-20 22:25 #10 av: Julia-Sirocco

Jag började rida western när jag fick ärva min systers häst. Men eftersom jag har hjälpt henne och sett henne rida så har jag alltid tyckt det ser så kul ut med western. Sen finns det ju olika grenar som man kan välja på då, men att bara få hålla på med det. LÄra mig ville jag göra. Jag hade också hjälpt en väldigt duktig tävlingsryttare med hennes hästar vilket var en helt fantastisk känsla.

Anmäl
2009-11-20 22:39 #11 av: Dior

Vi rider western här, hela familjen.

Hittills bara på hobbynivå, men börjar känna lite suget av tävlingarna. Min man börjad spåra in på att vilja arbeta med kofösning, så det skall vi båda ta en kurs i till våren. Utan egna kor på hemmaplan (i dagsläget) så kör vi trail och reining.

Anmäl
2009-11-21 22:46 #12 av: Dior

Kika in gärna in på http://westernridning.ifokus.se/   Skrattande 

Anmäl
2009-11-21 22:52 #13 av: Julia-Sirocco

#12 Det måste jag ju kolla Skrattande

Anmäl
2013-05-20 05:53 #14 av: tomacs

Jag har tävlat dressyr och hopp på relativt hög nivå i snart 20 år. Nu har jag tröttnat på det och omskolar både mig och hästarna till att gå western. De nya ponnyerna som rids in ( har ett stuteri) rid in i western anda. Det är verkligen jätte roligt och hästarna verkar mycket mer tillfreds och positiva!

Anmäl
2013-05-22 10:17 #15 av: busigdemon

Rider oxå western på mina araber.

Fastnade i det när min hopphäst började stopp - vi stod uppstallade på att paintstuteri då så det var lätt att glida in på den banan.

Var även en form som passade bra på tävlingsplatsen - absolut inte lika mkt stress och knivhugg som det var på hoppbanan = mkt skönt.

Sen när man blev kär i rasen Arabiskt fullblod så var det ett bra alternativ då jag är 180 lång är det svårt att få dommares godkännande i hoppning/dressyr att skumpa runt på en arab på 150 (som nu är den vanliga storleken på araberna just nu).

På med en western sadel och jobba med en form och på ett sätt som inte är så tvingat utan mer ergonomiskt för både ryttare och häst.

Mkt nöjd med mitt val utav western =)

Hoppas fler börjar så det blir fler och bättre western butiker/tävlingar/clinics/tränare mm =)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.