Avelshingstar

Hjälp mig välja hingst!

2009-06-13 23:12 #0 av: supernova

Nästa vår är det dags att betäcka lilla Aizcaya för första gången. Hon är e. Mambo ee. Khidar eue. Aquilo ue. Om El Tanam uue. Sanadik el Shaklan

Hon är visad med bra poäng och är mycket lovande inför framtiden.

Jag söker en hingst med bra typ och korrekta ben. Den ska ha bra meriter ifrån internationella utställningar samt ska ha gett bra avkommor tidigare. Hingsten ska även vara av bra ridmodell och gärna lite större (alltså runt 155 cm).

Då det är hennes första gång är endast naturlig alt. AI intressant, fryst får vänta tills nästa gång.

Ge förslag! Vad hade du valt? Fundera fritt:)

Anmäl
2009-06-13 23:15 #1 av: supernova

Ska tillägga att bilden är ifrån Kumla i år, och hon är alltså bara 2 år gammal nu. Därav att hon är ngt. överbyggd samt ser lite ofärdig ut.

Anmäl
2009-06-14 01:42 #2 av: AnneN

Jag kan absolut inget om avel på hästar så jag har tyvärr inga förslag, men jag vill önska dig lycka till med valet av hingst och det framtida fölet Glad

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-06-14 22:00 #3 av: supernova

Tack tack!

Någon annan som har ett förslag?

Anmäl
2009-06-15 17:53 #4 av: supernova

Är det någon här som vet om Thee Apprentice och Rohara Baccara endast finns på fryst?

Anmäl
2009-06-16 11:34 #5 av: SaraDoos

Jag hade väntat till nästa år för att se vilka hingstar som finns tillgängliga Gladdet lånas ju in några varje år (t ex Oppreva).

Jag hade nog, som du själv tänkt, jobbat vidare på samma linjer som Pamela och Daniel använder (Thee Apprentice t ex) då du har Om el Tanam i 'botten', eller andra 'blandade' linjer. Danmark har många intressanta hingstar också.

Var bor du? Hur långt kan du tänka dig att åka?

Anmäl
2009-06-16 11:53 #6 av: supernova

Självklart ska inget bestämmas helt och hållet fören nästa år, men det är alltid kul att spåna lite granna om vad som finns tillgängligt idag.

Jag bor några mil norr om Göteborg, och jag kan tänka mig att åka en ganska lång sträcka för att hitta den rätta hingsten.

Vet du om någon uppfödare har börjat spåna lite ang. vilka hingstar som kommer att tas in till nästa år ännu? Har inte jätte stor koll på hingstarna på andra sidan vattnet...... vilka är det du tänker på?

Anmäl
2009-06-16 16:14 #7 av: SaraDoos

Jaha, Göteborg, då kan du ju åka till Norge med! Vet inte om Tommy ska ha nån hingst nästa år - håll koll på www.araber.no - de har tidigare lånat in snygga grabbar Skrattande

Anmäl
2010-06-30 21:58 #8 av: Superstars

Jag föreslår egyptiska linjer när du har ett egyptisk arabsto. En svart  kanske, som ex Shah Noir. Han finns i danmark. Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.