Hoppning

Förberedelse inför tävling?

2009-07-05 21:50 #0 av: PillanN

Jag min fegis som bara har vågat mig ut på banan en gång har ingen erfarenhet av tävling,därför skulle det vara roligt att höra hur ni gör.

Hur länge förbereder,dvs tränar inför den aktuella tävlingen?

Självklart är det olika med tanke på alla olika sorters tävlingar och just därför tycker jag det vore intressant att veta.

Anmäl
2009-08-01 18:51 #1 av: AnneN

*putt*

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-08-01 19:01 #2 av: Fiona

Jag har bara vart på utbildningshoppning med grabben än men jag brukar försöka hoppa någon dag i veckan. Jag har för dåligt med hinder hemma för att bygga en hel bana men eftersom det har vart utbildningshoppning så är det ju som träning så det blir helt enkelt en hel bana där :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2010-06-11 23:46 #3 av: Zondell

Jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta Glad roliga ämne!

Bifogar en länk med ryttartips:

HÄR

Anmäl
2010-06-12 01:17 #4 av: imsuchadiva

Jag anser inte att man börjar träna någon vecka innan en tävling, utan träning inför tävling pågår hela tiden för att få bästa resultat, alltså resultatet i att få en fin ritt och en häst som litar på sin ryttare.

http://fredrikalidman.blogg.se
Anmäl
2010-06-12 12:03 #5 av: aliah

Jag försöker för mig själv regelbundet sätta upp mål vad jag vill uppnå med mina hästar och så tränar jag tills det fungerar, tycker att tävlingar är bra för då får man facit i hand om man lyckats med träningen. Skulle aldrig åka helt otränad till en tävling, tycker att det skulle vara orättvist mot hästen.

Hellst tränar jag lite svårare saker hemma och tävlar lite lättare så att både häst och ryttare tycker att det är roligt och lätt att tävla.

Anmäl
2010-06-13 12:50 #6 av: poppysmarsvin

Jag tycker att man först ska bestämma sig för vad man ska ha tävlingarna till faktiskt! Om man tävlar för att få något slags kvitto på hur man lyckas hemmavid med sin träning så kommer det förmodligen ta ganska lång tid innan man når resultat. Beroende på vilken gren du tävlar i så är det lättare/svårare att själv avgöra vad som gjorde skillnaden mot success och misslyckande.

Man kan se tävlingar som ett sätt att miljöträna sina hästar också, men är inte hästen tillräckligt förberedd för själva tävlingsmomenten så är det ju svårt att veta varför "det gick som det gjorde". Hästen kanske fixar tävlingsplatsen mm galant, men blir väldigt osäker och "döv" vid själva tävlingsmomentet och vice versa.

Sedan kan man tävla bara för att ha roligt, och inte ha en enda ambition med själva tävlandet! En kul grej helt enkelt, som man bara gör för att göra något annat för en gång skull än bara "harva omkring" hemma. Träffa trevligt folk mm. Att komma först eller sist är lixom inte sjäva grejen då...

Hoppning Här gäller det ju inte enbart att ta sig ÖVER hinder. Visserligen kan man ju nöja sig med att stanna på klubbnivå och bara hoppa 70 - 80 som max och vara fullkomligt nöjd med det. Fast så som jag ser det så är detta inte ett dugg kvitto på ifall man har blivit bättre på just hoppning. En häst i arabens storlek kan hoppa 70 i skritt om så vore, så det är ett dåligt mått på skickligheten. Det är snarare kvalién på galoppen som är avgörande, avståndsbedömning, ryttarens följsamhet precis innan-över-precis efter hinder osv som gör skillnaden. Och det kommer kanske inte fram ordentligt om det är problem med detta om man inte hoppar lite högre. På 70-nivån fixar de allra flesta hästar "biffen" även vid urusel ridning...

Dressyr Detta är en bedömningssport, vilket verkligen kan röra till saker och ting ibland! Vissa domare är petnoga med vissa saker, medan andra domare är petnoga med andra. Det gör att du som ryttare kan ha väldigt svårt att verkligen läsa ut vad som fungerade och vad man behöver förbättra - bara genom att läsa dressyrprotokollen. Dessutom står det aldrig HUR du ska bära dig åt om det nu står "träna mer på lösgörande arbete"... Det kan vara minst lika frustrerande även om det har gått bra! Man vet helt enkelt inte riktigt varför...

Western kan jag inte ett dugg om, så det överlåter jag till andra att skriva om :-)!

Min poäng är att det är bra att ha tänkt igenom varför man åker och tävlar. Om man har det minsta ambition till att förbättra sin ridning så måste man i så fall regelbundet träna för skickliga tränare - och inte enbart ett par veckor innan tävlingsstart! Vi är många som tränar och tränar (och tränar och tränar....) för skickliga tränare, fast som mycket sällan ger sig ut och tävlar. Men NÄR jag åker ut, så är det definitivt ett kvitto på min "nivå" som jag är ute efter, och dessutom kunna tillsammans med en tränare analysera vad som kanske skulle behöva filas lite mer på. En bra tränare talar dessutom om när det börjar bli dax att ge sig ut på tävlingsbanorna... ;-)!

Sportcupen är en härlig blandning av olika ryttare med väligt olika ambitioner - och det är helt ok att det är så!! Väldigt många åker dit med sina fina hästar och deltar, lite för tävlingsbiten, men väldigt mycket för gemenskapen och chansen att få träffa andra "arabidioter" från flera olika grenar dessutom. Eftersom jag har den inställning till mitt eget tävlande som jag har, så har jag valt att lämna mitt kära sto hemma! Jag sitter i sekretariatet hela tävlingen igenom, och kan inte lägga den energi och tid på att förbereda mig och hästen på ett bra sätt när jag ska tävla, så då väljer jag att helt avstå. Men det är jag det...!

f´låt, mitt inlägg blev väääldigt långt... Jag skriver fort på tangentbordet...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.