Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1620 ggr
Assarina
7/15/09, 1:50 PM

Sto som bara ramlar

Vad tror ni? Min väns sto är 6 år och hon är ett varmblod. Det började för ett halvår sedan ca, hennes framben vek sig när hon blev "jobbad". Men aldrig när hon srang i hagen eller skogsritter.

Nu har hon blivit ännu värre, hela den lilla hästen ramlar omkull i träning, hennes ben bara viker sig under henne. När hon travar med ryttare sätter hon framhovarna som de "ska" medans hon sätter bakhovarna in under sig så det bara blir ett spår av dem. Det ser lite ut som om hon har två ben fram och ett bak när man följer spåren i sanden. Lite svårt att förklara. Nu faller hon i hopa hela tiden när hon jobbas men fortfarande aldrig när hon är i hagen och springer själv.

Hjälp mig med ideer på vad som kan vara fel, vill så gärna hjälpa min vän.

Jag har bett henne ta ut veterinär och ta Boreliaprov, det skulle hon. Har även tänkt hon hon på något sätt spänner sig när hon rids/longeras och då får dåligt med syre till nerver och muskler. Men det känns lite väl långsökt?

Ha det gott!

AssarinaFlört

Annons:
PillanN
7/15/09, 5:31 PM
#1

Jag har en kompis som har stuteri(travhästar), och som berättade att dom hade ett sto precis lik den du beskriver. Denna gjorde dock så framför vagnen,ingen kolla alls på benen.

Skippa ridningen ett bra tag framöver och tömkör istället.Träna i skritt över bommar på marken,gå i skogen så hon den måste lyfta på fötterna,träna backe. Allt i skritt till att börja med och det kan ta sin tid.

Låt gärna hästen simma om möjlighet finns.

cina65
7/15/09, 5:50 PM
#2

# Håller med ovanstående, men jag hade även tagit ut vetrinär och kollat upp detta, mitt ena sto snubblar väldigt lätt och hon har fått gå i pension nu så hon inte ska få skador eller men av ridningen.

Det kan vara så mycket som är fel, ryggont, felskodd, slitna leder i ben osv. Det bästa är att kontollera så hon inte har ont och sen om det inte skulle vara så får man börja träna henne efter det.

Lycka till.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Assarina
7/15/09, 7:26 PM
#3

#1 Hon gör likadant vid tömkörning och longering. Men jag skall givetvis tipsa med bomträningen mm som du skrev. Tack för snabbt svar!

#2 Veterinär skulle hon försöka få ut, hon skulle ringa idag.

Sen har hon och hovslagaren provat med olika skor och verkningar mm, men det har trotts detta blivit värre, tyvärr.

Tack snaälla för bra och snabba svar!

Ha det gott!

AssarinaFlört

Fiona
7/16/09, 5:24 PM
#4

Om hästen har gått på banan så finns det ju lite olika saker hon kan ha råkat ut för. Om inte vet. hittar något skulle jag åkt och röntgat henne för att se så att allt står rätt till med benbitar osv

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Assarina
7/16/09, 6:57 PM
#5

Tack för svaren!

Nu har en veterinär kollat lite och hon skall till ATG-kliniken för röntgen. De tror det är en nervskada som sitter i nacken och heter Whobbler. Är det detta blir hon tvungen att ta bort henne Gråter. Hon är bara sex år och är tränad men aldrig startad.

Jag lider med dem båda!

Ha det gott!

AssarinaFlört

Fiona
7/16/09, 7:39 PM
#6

#5 Gud vad tråkigt! hoppas det inte är så allvarligt!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annons:
cina65
7/17/09, 3:17 PM
#7

Håller alla tummar jag kan för att så inte är fallet, tråkigt om det skulle behövas.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Assarina
7/18/09, 10:35 PM
#8

Ja, det vore trist, verkligen. Men tänker man på hästen så kanske det blir en behaglig utväg, trots allt. Men jag håller också tummarna för att det är något enkelt att fixa!

Ha det gott!

AssarinaFlört

kaka1234567
8/4/09, 12:16 PM
#9

Hur är de med hästen nu?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Assarina
8/4/09, 10:57 PM
#10

Allt är inte klart så ännu vet jag inget nytt!

Ha det gott!

AssarinaFlört

Nmaria
8/6/09, 1:32 AM
#11

åh! jag hoppas verkligen på det bästa med hästen!

Du vet inga nyheter! :/

Assarina
8/10/09, 7:56 PM
#12

Det senaste nu är att stoet skall ta ett arbets-ekg. De tror hon kan ha svimmningsanfall!

Ja, jag håller bara tummarna på att hon skall bli bra och pigg igen!

Ha det gott!

AssarinaFlört

cina65
8/10/09, 8:00 PM
#13

Oj jag håller tummarna för er. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Assarina
8/10/09, 8:04 PM
#14

Tack!

Ha det gott!

AssarinaFlört

Fiona
8/10/09, 11:27 PM
#15

Håller tummarna!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Assarina
8/14/09, 9:42 AM
#16

Det gör jag med! Känner så för dem båda!

Ha det gott!

AssarinaFlört

cina65
8/14/09, 6:43 PM
#17

Inget nytt? När skulle hon på undersökningen?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Assarina
8/18/09, 7:38 PM
#18

Ännu inget nytt! Tyvärr vet jag inte när hon skall in, har svårt få tag på min väninna!

Ha det gott!

AssarinaFlört

cina65
8/19/09, 1:46 AM
#19

Ja du måste berätta hur det går. Tänker på det hela tiden.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: