Utrustning

Alla dessa täcken

2009-07-16 17:14 #0 av: Fiona

I vintras hade jag inte täcke på Dodde då jag tyckte att det skulle vara bättre att han slapp det och fick sätta päls istället, vilket han gjorde. Men nu har jag fått rådet av en massör/laser tjej att ha honom täckad över vintern så att han håller sig varm och å håller bättre koll på sina muskler. Men nu är från när ska man börja täcka dom? Under vilken grad & i alla väder? Jag vill inte ha honom täckad inne över natten men det kan väl knappast behövas?

Jag har inte haft någon häst täckad förut så behöver lite tips & råd. Vi hade ett gammalt halvblodsstp här en kort period och ägaren sa att om det var över 10 grader och uppehåll behövdes hon inte täckas, är det ett bra riktmärke?

Tack på förhand MVH

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-07-16 18:07 #1 av: PillanN

Har inte heller haft täcke på mina hästar i onödan,men i vinter ska mitt sto gå täckad då hon är väldigt frusen av sig + dräktig.

Iallafall så har jag fått samma riktlinjer som dig och tycker det låter ganska vettigt. Som sagt,det kanske finns någon annan som har en annan uppfattning .

Anmäl
2009-07-16 19:08 #2 av: Assarina

Att täcka hästen är ju oftast för att vi hästägare skall ha det lättare och att när VI tyvcker det är kallt och trist väder vill vi gärna täcka våra fyrbenta vänner!

Men vad jag har hört är det helt klart bäst att låta hästar gå UTAN, då deras päls kan hitta rätt temperatur själv. Precis som du skrev i inlägget så sätter de ju päls för vad de behöver.

Om du nu har fått önskemål (?) om att lägga täcke på, så behöver du ju inte sätta på något häftigt vintertäcke utan kanske ett bomullsfodrat regntäcke, kan åtminstone jag tycka skulle räcka. Då kan inte regn och rusk kyla ner hästen.

Jag är ingen expert men ju tidigare man lägger på täcke desto fler olika värmenivåer tror jag behövs.

Riktlinjen för täcke har jag också fått att när det är 8 grader så mår hästen som bäst, under detta skall de alltså tycka det är kallt. Huttrar när jag tänker på det!! Glad

Själv brukar jag ha täcke. Jag börjar ofta i oktober om det regnar mycket och sen lägger jag på täcke allteftersom det blir kallare, tjockare täcke menar jag. Men detta gör jag tyvärr för min egen skull mest, vill inte ha så tjock päls att gå igenom! Här är man lat. Obestämd 

Lycka till med virrvarret av olika riktlinjer, det är som med allt annat en hel vetenskap! Skrattande Men gå på sunt förnuft så kommer det att gå hur bra som helst!

Anmäl
2009-07-20 23:07 #3 av: Fiona

Tack för era svar =) Så under ca 10 grader och nederbörd (regn & snö) så räcker det med ett enkelt regntäcke? Uppehåll under 10 grader så räcker det med ett bomullstäcke? Jag behöver alltså inte hypertjockt vintertäcke ? Fick med 11 täcken till honom så jag har lite att välja bland Flört Men behöver veta på ett ungefär vilka jag ska använda så jag vet vilka jag ska laga då nästan alla var lite sönder här & där Tungan ute

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anmäl
2009-07-20 23:30 #4 av: cina65

Jag har sällan täcke på mina hästar men fryser dom eller det regnar mycket får dom givetvis ha täcke på sej, men jag håller mej då till lite tunnare regntäcke som enbart skyddar mot vatten och vind. Skulle det bli jätte kallt kan man alltid lägga ett flectäcke under regntäcket.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-07-23 15:24 #5 av: borys

Jag tycker att det har gått till överdrift med att täcka hästar o ponnyer. När jag började med uppfödn. på 70-talet var det ytterst sällan man såg täcken på hästar som gick ute. Jag kan förstå att tävlingshästar kan behöva det ,men de sk. "vanliga hästarna" mår nog bäst utan. Är det vi  som blivit bekvämare o pjoskiga med våra hästar eller har hästarnas fysik blivit klenare eftersom de "fryser"?

Mina araber är ute varenda dag även vintertid ,sätter en rejäl vinterpäls vilket är naturligt och fryser inte.

mvh carina

Anmäl
2009-07-23 15:27 #6 av: cina65

#5 Håller med dej fullkomligt Glad

Mvh Carina

Anmäl
2009-07-23 17:52 #7 av: PillanN

#5  Kloka ord :)

Många hästar har nog täcke bara för att,och när vi fryser ja då tror vi dom med fryser.

Jag väljer att ha täcke på hästen vintertid om jag valt att den inte ska sätta tjock vinterpäls,då pga att den blir så oerhört svettig och sedan kall under ridningen. Sommartid har den stora jag har nu regntäcke då hon fryser så hon skakar när det är riktigt rått ute,fast hon har tillgång till skydd.

...men som sagt,det pjoskas nog en hel del med alla dessa täcken.

Anmäl
2009-07-23 18:17 #8 av: Fiona

#5 Håller med dig men samtidigt så är det inte så roligt att ha en häst med vinterpäls om den rids svettig på vintern... Sen har jag fått rekomendation utav hon som masserar & lasrar honom att täcka honom på vintern så han slipper värma upp sig själv & använda musklerna lika mkt.

Idag så har det regnat hela dagen och när jag skulle ta in honom förut stog han och huttrade & skakade i hela kroppen och var kall. Jag gnuggade honom med halmviskor och lade sedan på täcke när jag var ute och tömkörde. Sen lade jag på han ett regntäcke när jag släppte ut han nu igen för att han inte skulle bli så kall igen. Mitt resongemang är att han kan gå otäckad vid småskurar men inte om det regnar ihärdigt hela dagen, vad tror ni om det?

Jenny

Anmäl
2009-07-23 18:20 #9 av: PillanN

#8 Sund tanke,lite regn tål alla men hästen ska inte behöva frysa :)

Anmäl
2009-07-23 18:23 #10 av: cina65

# 8  Givetvis ska hästarna inte stå i hällregn och bli kalla, har man inte regnskydd som dom kan hålla sej någerlunda torra i så är täcke ett väldigt bra alternativ.

Jag har täcke på mina om det regnar hela dagen.

Mvh Carina

Anmäl
2009-07-26 19:49 #11 av: Elshira

Precis som #10 säger så har jag regntäcke på hästarna om det regnar lite mer/lite längre.

Men man kan ha ett tunnt regn/vind täcke på dem när det börjar röra sig mellan 0 och 10 grader och när det börjar bli minusgrader kan ett extra täcke/vintertäcke få åka på.

Våra hästar brukar få gå utan täcke (om det inte regnar) så länge som möjligt. Antingen tills jag ser att de kanske skakar lite lätt en dag (om jag inte vet när de börjar frysa annars) och då vet man ungefär när man behöver lägga på täcke. Arabhingsten skakade utan täcke om det var noll grader och en lite mer tunnhårig Welsh Mountain hingst när det blev -10, men han fick på sig det när det var lägre än -5 för säkerhets skull. De andra får bara täcke på sig om det är riktigt kallt eller om de är ridhästar och brukar få väldig tjock päls och vi vill förhindra det.

Ingen av våra behöver täcke innomhus (utom arabhingsten) och vi har kallstall som värms upp av hästarna helt enkelt. Är det en vanlig vinterdag så är det runt 7-8 grader inne då.

Anmäl
2009-07-26 23:13 #12 av: Caspianowner

Har bara täcken när det kryper ner under - 20. och det är yrväder. Annars går våra utan täcken fullt ut.

Anmäl
2009-07-26 23:20 #13 av: cina65

#12 får nog säga att jag hade gjort som du men mit sto fryser när det regnar för mycket. Men regnar det inte så är hon inte täckad alls såvida det inte blir jättekallt.

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-29 22:14 #14 av: Fiona

Gud vad svårt det här är! Dodde står nu inne på nätterna för att jag ska slippa täcka honom på nätterna + att han ska fodras. Bara det att det är bara han & shettisen som står inne och då blir det ingen värme i stallet, utan det är inprincip lika kallt som ute. Bör jag sätta på honom en pyamas då?! Och sen på dagarna, jag släpper ut han inna skolan (runt 05-30-06.00) och då är det ju kallt. Fram på mitten av dagen är det ganska så behagligt ute (över 10+) men då finns det ingen hemma som kan ta av täcket. Samtidgt vill jag inte att han ska gå utan täcke några timmar innan det blir varmt Obestämd Hur hade ni gjort?

Jenny

Anmäl
2009-09-29 22:56 #15 av: cina65

#14 I ditt läge hade jag nog låtit han ha täcke på sej men du kan ju ha ett normaltjockt regntäcke på under dagen, vad jag hade gjort nattetid är att jag hade om det är så kallt inne i stallet lagt på ett flecetäcke på natten.

men saken är att om man inte har täcke fr mycket så får dom päls efter vädret och bör då inte frysa. Jag tycker nog det är värre om dom blir blöta och står i väldigt blåsigt väder, det vet man ju själv att om man blir blöt och sen det blåser så fryser man ju så in i norden.

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-29 23:03 #16 av: Fiona

#15 Jag lägger på ett fleecetäcke inne i natt nu så får vi se hur det blir. Anledningen till att jag täckar honom är att jag inte vill att han ska sätta för mycket päls (jobbigt när man rider och han blir svettig och aldrig torkar utan står och blir kall) + att vår massör rekomenderade täckte då han har det klent med musklerna. När dom fryser står dom ju och spänner sig och det bästa för honom vore att inte behöva tänka på att värma sig. Lite rörigt men :)

Jenny

Anmäl
2009-09-29 23:06 #17 av: cina65

#16 Nej jag förstår precis, då är det bara att täcka honom för han ska ju må bra och det är det viktigaste.

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-30 18:36 #18 av: Dior

#16 Jag hade också lagt på täcke, med tanke på musklerna.

Jag har alltid haft svårt för att inte slänga på täcken för tidigt, eller för varmt. Gowlaz är enkel att läsa. Anser han att han inte behöver täcke inne så står han och muppar med sänkt huvud, öronen pekande ut åt sidorna och underläppen vippande. Då är han inte vacker, kan jag lovaFlört Men anser han att det är behövligt, så ser han så snäll och tacksam ut så. Han och Plannja är båda varma av sig, så jag har låtit Gowlaz visa hur han vill ha det, och gjort detsamma med Plannja. Fleesetäcken inne, endast vid  minusgrader i stallet, vilket det inte är många nätter. Regntäcken på dagen, thermo vid minus 5 eller mer. Fleese + regntäcke om det regnar. 

Leka och Esset är mer frusna avsig, men jag vill inte gärna ha nåt på dem under natten, pga skav. Men thermotäcke under dagen, under +5. Annars regntäcke. Fleese och regn om det regnar.  

Måste tillägga att alla mina har tillgång till ligghall ute på dagen också.

Gowlaz brukar klä av sig själv om det blir för varmt. Det gäller främst termotäckena. Det brukar ofta vara för varmt. Och fråga mig inte hur han gör, men 4 täcken har han nu slitit bort knäppena på bogen på, och sedan klivit ur kryssgjordarna, utan att de gått upp, eller han har skadat sig. (Inga kryssgjordar mellan benen då)

Då ser han så lycklig ut, och springer runt och visar upp sig, tills han känner att det faktiskt blev kallt helt naken, och kommer och ställer sig vid ingången för att få komma in.

Knäppa kuse

Anmäl
2009-09-30 18:49 #19 av: Fiona

#18 Tack för ditt svar! =) Som du säger så är det skav jag inte vill ha, därav vill jag helst inte täcka honom på nätterna innomhus. Men är det lika kallt som ute så finns det inte så mycket annat att göra. Använder du ett täckesskydd under täcket? Hihi du kanske har en knäpp kuse men snygg är han Skrattande

Jenny

Anmäl
2009-09-30 21:57 #20 av: Dior

#19 Nej, jag har ännu inte införskaffat täckes-skydd, men haft det i tankarna, ett par år (!) Men saken är den, att Leka och Esset även får skav bak på benen, av snörena. Det blir bättre när jag dragit remmen rakt över, under svansen, istället för kryss. Tyvär smyger sig skaven sig på, sakta men säkert även där.

Har provat ludd, men hur länge är ett sånt mjukt och beskyddande när det är regningt och lerigt...! Inte särskilt länge, och gör bara större märken istället.

Det är ett dilemma det där. För att inte tala om att hålla täckena torra! Här har vi ett pytterum med ställningar för att hänga täcken på, fläkt, element och torrboll. Men ett riktigt lerigt eller blött täcke är oftast lite fuktigt dagen det skall på nån häst ändå. Så jag har därför köpt dubbletter eller fler av varje utetäcke.

Många täcken blir det... och skall få plats i detta lilla pytterum... Tur man har tvättmaskin till täckena, för de luktar inte godis, precis, efter ett tag.

Hur gör ni andra? Torrkskåp?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.