Övrigt

Orm

2009-08-20 00:42 #0 av: PillanN

För ca 2 veckor sedan när jag krattade ena hagen upptäckte vi till vår stora fasa  en halv väldigt platt orm. Den låg precis bredvid hölådan där hästarna alltid fått sin mat. Lådan var helt på sniskan så jag antar att den har fått sig ett par sparkar då någon av hästarna måste ha tillplattat detta äckliga djur.Kollade runt i hagen men hittade inga fler ormar. Dom får höet i var sin hög på marken för tillfället då jag antar att ormen säkert blivit lockad av maten eller något. Kan tillägga att ingen av hästarna hade fått nått bett. Har ni varit med om att ha orm i hagen och kanske även sett hur hästarna reagerat på dessa? Har själv aldrig varit med om detta förr..tack o lov

Anmäl
2009-08-20 08:54 #1 av: Dior

Fy vad otäckt.

Där vi bor nu har jag aldrig sett nån orm. Men vid ett tidigare stall så fanns det orm i ena hagen, som vi (inackorderade) ville ha flyttad. Hästarna visade nervositet och höll sig borta från det ställe de sett ormen på, och det var tacksamt, för oss oroliga hästägare. Men en orm kan missas av en häst, så tryggt blev det aldrig ändå.

Vet inte hur man blir av med dem, men hade gärna velat veta, om man stöter på någon på hemmaplan, och vill ha bort dem.

Anmäl
2009-08-21 00:18 #2 av: jojjehanna

Vi ska nog ändå vara glada... När jag bodde några veckor på en australiensisk hästfarm (de hade typ 150 ponnyer) så gick jag runt med kameran i hagen i flera dagar. Sen kom jag på att fråga om ormar och ja, det fanns givetvis en del ormar där, inklusive giftiga (de har väl sådär 8 av de 10 gifitgaste ormarna i världen i Australien). Men det var höst/vinter om än en väldigt mild sådan så jag gick i linne, shorts och sandaler men det var inte ormsäsong. Men de förlorade då och då någon häst till en orm. De hade dock några Jack Russel och vissa av dem var suveräna på att leta upp ormar och var därför väldigt högt skattade.

Anmäl
2009-08-21 01:40 #3 av: cina65

Min väninnas ettåriga sto blev ormbeten i mulen för nån vecka sen,  hon såg inte trevlig ut då hela mulen svullnade upp rejält.

Glad jag sluppit det, Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.