Foder

Lusern, hur mycket?

2009-08-28 01:18 #0 av: cina65

Hur mycket lusern ger du din häst?

Jag fick besked att inte ge min mer än 2 kg per dag men har hört annat om detta idag?

Hur mycket kan man ge?

Kan man ge fri tillgång med lusern?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-08-28 11:49 #1 av: jen

lusern är ett grovfoder, precis som hö.

så det kan du ge hur mycket som helst!

tänk bara på att pelletsen bör blötas efter som den sväller

Anmäl
2009-08-28 15:31 #2 av: cina65

Men när man läser på säcken står det max 4 kg om dagen?

Och då har jag tittat på hackad lusern.

Mvh Carina

Anmäl
2009-08-28 15:55 #3 av: jen

vad konstigt. för det finns de som ger sina hästar ENDAST lusern som grovfoder. tex de som har gamla hästar med tandproblem.

Anmäl
2009-08-28 17:22 #4 av: kaka1234567

Jag har också hört att man kan ha fri till gång på lusern.

Om man har en häst som har svårt att gå upp i vikt(hålla i hull) kan man ge den fri på lusarn och til lsäta hö som vanligt eftersom höt och lusar ger bra hull..

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-08-28 19:30 #5 av: jen

står det verkligen MAX 4kg?

Anmäl
2009-08-28 23:06 #6 av: cina65

# 5 Ja jag läste på säcken och frågade i affären, dom som har den föder upp fullblod och var väldigt bestämda på den punkten.

Dom sa att det var så kraftigt så hästarnas mage kanske inte kunde ta hand om allt annars,

Mvh Carina

Anmäl
2009-08-28 23:18 #7 av: jen

#6 konstigt..

finns många foderkunniga som säger att man kan ge massor av lusern.

lusern är grovfoder. Alltså som et hö fast med höga värden i. och hö kan man ge hur mycket som helst av

Anmäl
2009-08-28 23:21 #8 av: cina65

som jag har förstått det på dom så är lusern mycket kraftigare än vanligt hö, jag sitter och försöker hitta lite fakta om det så får vi se vad som stämmer, kan vara kul eller rättare sagt bra att veta hur det ligger till. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2009-08-29 02:36 #9 av: cina65

Här har jag hittat uppgifter om Lusern och hur mycket man skall ge av hackad lusern.

http://www.krafft.nu/?menuItem=3&subMenuItem=55&subContentItem=22

Mvh Carina

Anmäl
2009-08-29 21:21 #10 av: Yuuuhanna

Hästar kan få väldigt lös mage av för mcket lusern om jag inte minns fel. Sen så är det mycket av något, typ fosfor? Aja. Jag ger min ena häst 2dl för att han ska äta upp mineralerna, loppfröna och saltet. Den yngre får 6dl.

Anmäl
2009-08-30 01:06 #11 av: cina65

# 10 Ja jag har också hört att det inte var bra för magen att dom fick för mycket.

Mvh Carina

Anmäl
2009-08-30 01:56 #12 av: kaka1234567

de låter konstigt ena säger så ena säger si är de några fler som har erfarenheter/åsikter om lusarn???

Mvh kaka

Anmäl
2009-08-30 02:18 #13 av: cina65

Jo jag vet, men detta har jag fått lära mej ganska omgående.

Mvh Carina

Anmäl
2009-08-30 03:56 #14 av: Yuuuhanna

Jag kan prata med min faster i morgon. Hon kan lusern. Hon jobbar med att räkna foderstater och rekommenderar oftast lusern. Jag skriver igen när jag vet mer.

Anmäl
2009-08-30 21:23 #15 av: exitingsvillemo

Lusern kan du ge obegränsat av, utan problem.

Min shetlandsponny får 2 kg varje dag (pellets).

Lusern är tvärtom bra för magen eftersom det är ett grovfoder. Fångrisken minskar vid utfodring av lusern.

Du kan byta ut hela givan hö mot lusernstrå om din häst har svårt att sätta hull.

Anmäl
2009-08-30 21:25 #16 av: exitingsvillemo

#9 det där är ju bara riktvärden, det står ju inte att man inte ska ge mer än 2 kg/dag

Anmäl
2009-08-30 23:37 #17 av: cina65

#16 På den säcken jag köpte stod det max 4 kg per dag.

Väldigt konstigt att dom sätter ut det så om man kan byta ut höet mot hackad lusern.

Jag är inte så hemma på detta och säger inte emot någon men jag vågar själv inte ge mina hästar det på det viset om det är risk att dom blir dåliga av det.

Tycker att detta är väldigt dålig information från företagen om detta inte stämmer. Obestämd

Skall verkligen bli kul att se hur långt vi kommer i denna diskusion och vad vi kan luska reda på, jag är väldigt nyfiken på detta nu, lite grann för att kunna sätta lite press på tillverkaren med.

Tycker absolut att dom ska sätta ut det på säcken om så är fallet.

#14 Toppen fråga henne, vi väntar på svar här. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-01 10:02 #18 av: [kissime]

Jag ger lusern mix till min häst, och på den påsen står det 2-8 kg/dag......men det kanske är annorlunda med "vanlig" hackad strå?....

På Krafts hemsida står det för pellets och lusern hackad strå max 2 kg, medans mixen kan ges upp till 8.....undra varför....

Mycket skumt.....

Anmäl
2009-09-01 17:33 #19 av: Yuuuhanna

Man kan ge hur mycket som helst. Men det blir dyrt och hästen kan få lite mycket protein men fler hästar lider av proteinbrist än proteiöverskott som dessutom är mindre farligt.
Är det dock lusern i pellets form får inte alla hästar sitt tuggbehov tillgodosätt och även om de får lusern i stråform kan det vara bra att ge halm också.

Anmäl
2009-09-01 20:56 #20 av: cina65

# 19 Ja det var ju bra, jag pratade med en som föder upp araber och hennes dotter bor i usa, där fodrar dom tydligen bara med lusern då det inte växer så bra där så man kan ta hö.

Lusernen där skulle kallas alfa-alfa.

Någon som hört talas om detta?

kan ju vara kul att veta lite mer.

Mvh Carina

Anmäl
2011-01-30 18:33 #21 av: betha10

Jag har en arab-korsning och behöver få upp han i Protiner/fett för att kunna bygga mera muskler. Han får Betfor och Kraftpellets men behöver något mer, så jag köpte Lusern hackat strå men undrar hur mycket jag ska ge han om dagen han får kraftfoder morgon och kväll. även ibland middag. kan någon ge mig tips?

// betty 16år

Anmäl
2011-02-02 16:39 #22 av: yadhayezibas

Lucern i pellets form blir ju som vilket kraftfoder som helst när de äter det. Alltså för stor mängd ner i magsäcken är inte bra och kan ge magsår, upprörd mage etc. Detta var vad en föreläsare sa på en foderföreläsning som jag var på. Viktigt är ju att blöta upp det också annars kan hästen få foderstrupsförstoppning och det är inte kul.

Jag tycker annars att lucern är jättebra att ge extra om hästen har lite kass hull.  Men jag skulle aldrig ge det istället för hö för hästen har ju ett tuggbehov som måste tillfredsställas också. Glad

Anmäl
2011-02-04 13:52 #23 av: Elshira

jag funderar bara ang detta med lucern... Lucern är väll en form av klöver om jag inte har helt fel? Eller? xD

vad jag vet så ska det väll ändå vara som ett kraftigare gräs/klöver?

Tänkte många säger sig ge det till fina fånghästar, men jag har aldrig vågat (inte behövt egentligen direkt heller).

Hur är det med lucern och fång?

Anmäl
2011-02-04 20:49 #24 av: kaka1234567

Lucern kan användas som grovfoder och han ges fri tillgång . Men de om dång vet jag inte vill också veta :)

Mvh kaka

Anmäl
2011-02-13 10:38 #25 av: Tess-W

Vad som igentligen är det "rätta" med lucern vet jag inte.

Vissa säger "ge extra med lucern om din häst behöver gå upp i vikt"

andra säger "byt ut kraften mot lite lucern om hästen lägger på sig lätt".

Jag har ganska nyligen börjat ge gamla Leka hackad lucern, ca 2kg morgon och kväll då jag vill ha upp henne i vikt, och det har gett possetiva resultat. Hon får samtidigt sin vanliga giva av kornkross, betfor och hö. Det jag märkt på henne är att hon föredrar lucern framför allt annat hon får. Om det bara är gott eller om hon käner att det finns vitaminer i det som hon behöver, vet jag inte riktigt, men hon står alltid och väntar på att lucernen skall trilla ner i krubban innan hon börjar äta.

För några år sen, däremot hade vi en inackorderad fjording med gamal skada i bakbenen, som gjorde att han absolut inte fick gå upp i vikt. Då skulle skadan märkas av. Han fick inget annat än lucern, har för mig det var 2kg uppdelat morgon och kväll, och lite hö.

Plannja fick också hackad lucern för ett par år sen, mindre mängd, men hon fick proteinknölar av det.

Kan tänka mig att de extra vitaminerna och mineralerna som finns i lucern är vad man vill åt, utan att hästen går upp i vikt av för stora mängder av annat foder. Alltså, mindre mängd lucern ger samma vitamintillskott som större mängd av annat (fetare) foder.

Jag har också hört att man kan ge fritt på hackad lucern, men tycker nog ändå att man skall gå efter vad som rekomenderas av tillverkarna.

Vad jag också är lite skeptisk emot är att byta ut all grovfoder mot lucern. Ni som gör detta, får de då samma mängd som de annars fått av ex. hö´t? Har de att noppra på hela dagen, eller står de utan?

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2011-02-13 21:48 #26 av: cina65

Mina hästar har tappat lite i vinter, jag har gett dom ca 2 kg lusern men dom får ändå det dom fått innan och hö har dom fri tillgång till.

Mvh Carina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.