Övrigt

Misslyckat hästköp?

2009-09-01 23:36 #0 av: PillanN

Jag ska som jag tidigare skrivit hämta hem min ponny i veckan då han inte alls fungerade i nya hemmet. Han blev som förbytt...ulv i fårakläder typ! Detta är en mkt välutbildad liten kille som vi använder i barnridning/körning både hemma o borta. Har med det beslutat att han får stanna hos oss iaf där han är hur go och snäll som helst.

Har ni egna erfarenheter av att hästen/ponnyn ni sålt /köpt gjort på liknande sätt?

Anmäl
2009-09-01 23:48 #1 av: cina65

Nej det har jag inte varit med om, men han trivs väl bara med er, han var ju frutansvärd här hos mej med och det tyder ju på att han inte trivdes med oss, samt att familjen innan oss var livrädda för han.

Med tanke på hur han gjorde här med mej Skrattande så vill jag påstå att killen har valt ut sitt hem och vi mänskliga varelser ikke har ett dugg att säga till om när det gäller han. Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-09-01 23:56 #2 av: PillanN

Ha ha ha,jag såg just synen när du kastar dig mellan stängseltrådarna med en galen ponny efter,hi hi

Ok,inte så kul då...men nu Flört

Anmäl
2009-09-02 00:01 #3 av: cina65

Jo jag vet, och alla har lika kul åt detta än idag. Tyst Utom jag hm!

Jo lite kul var det allt nu bakefter, men vill nog inte uppleva det igen.

Du skulle sett Candys min när jag landade framför hennes ben. Förvånad

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-02 00:02 #4 av: cina65

Har du hämtat hem han nu eller när blir det?

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-02 09:29 #5 av: exitingsvillemo

Min unghäst kom tillbaka från fodervärd efter att ha jagat denne i hagen dagligen =/ Que? sa jag... Vilma är och har alltid varit världens bästa och snällaste häst.

Nu är hon såld till en annan tjej och fungerar hur bra som helst.

Mitt fullblodssto kom också tillbaka från fodervärd då hon slutade äta och dricka, när dom skulle rida frös hon fast i backen utanför stallet och rörde sig inte ur fläcken. Så fort hon kom hem igen började hon äta och dricka och var sitt vanliga glada jag igen =)

Anmäl
2009-09-02 13:23 #6 av: cina65

#5 Ja våra hästar kan vara väldigt bestämda på det viset, stämmer inte kemin så finns det hästar som bara totalvägrar på alla sätt och vis men sen finns det ju dom som fogar sej och bara följer med.

Jag har själv min hingst som jag inte skulle kunna lämna iväg eftersom han är väldigt bestämd och vem som helst kan inte gå in och ta han i hage eller box, han är helt enkelt en enmanshäst, men det håller jag på att jobba med.

Har äntligen kommit så pass långt med han att jag kan jobba korta stunder med han.

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-02 15:31 #7 av: PillanN

#4 Hoppas vi ska kunna hämta honom redan ikväll då min sambo kommer hem för en stund,ska hämta han med transporten pga ovädret. Annars är det bestämt i morgon. Han ska få gå med stoet som han gjorde tidigare,hon är jättedeppad nu när han är borta. 

Anmäl
2009-09-02 15:40 #8 av: cina65

Skönt att höra, håller tummarna att allt går bra men det gör det säkert.

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-04 16:11 #9 av: SaraDoos

Mamma sålde en arabhingst för många år sedan. Han åkte på fredagen, på söndagen ringde de nya ägarna och sa att han var helt j-la galen och de ville lämna tillbaka honom så fort det bara gick...

När de annonserade ut honom så var det en annan tjej som hade hört av sig, så mamma ringde henne och frågade om hon fortfarande var intresserad. Hon åkte och hämtade honom samma kväll. De passade som handen i handsken! Han reds in och har gått både SM och NM i distans Glad

Ibland krävs den där kemin mellan häst och människa för att det ska funka...

Anmäl
2009-09-06 14:49 #10 av: Pillan

#8 Åkte för att hämta hem Lilleman i fredags och möttes av en lyckligt gnäggande lite kille när vi svängde in på gården. Han sprang fram o tillbaka vid ingången till hagen och ville ut NU! Jösses vad rörd jag blev,tårarna bara kom. Gick in o hämtade honom och hann inte mer än ut från hagen då han började krångla. Kan tala om att det behövdes bara en tillrättavisning,han såg precis ut som "Oj,förlåt matte,det var ju Du,nu är jag snäll!",ha ha Han älskar att åka transport så det var en höjdare.När vi kom hem fick han gå med varmblodstoet igen...lyckan var total när de såg varandra :) Antingen busar han med den andra hingsten på andra sidan tråden eller så står han på kullen i hagen(Favoritställe).

Säger det igen...detta gör jag inte om,nu stannar han här.

Anmäl
2009-09-06 22:02 #11 av: Fiona

Gud de är ju så tråkigt!

Har faktiskt hänt mig med, vi sålde en shettisvalack men ord från köparen att hon skulle köra honom både hemma & i ridhuset. Han är väl körd 3 gånger eller något och de va 4-5 år sedan vi sålde honom. Himla tråkigt med en ung och fräsh häst som älskade att jobba. Vi får se om vi kan köpa tillbaka honom, det är en barnfamilj och barnen är väldigt fästa vid honom så det underlättar ju inte ett återköp direkt.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.