OT - Off Topic

Otrevliga spekulanter

2009-09-22 11:03 #0 av: Dior

Blir så trött på en del som mailar/ringer av intresse på nån ponny som är till salu.

Har man annonserat om en inkörd ponny men hållit ner priset just för att ponnyn inte är körd på ett tag, alltså inte i full kondition osv. Då vill man väl ändå inte höra, med en ganska otrevlig attityd: "skall jag köpa din ponny så kräver jag att du kör den lite först, eller åtminstone skickar med körutrustning."

Visst, men då höjs naturligtvis priset. Men se det var inte populärt.

Eller de som ringer från utlandet och försöker pruta ner till halva priset "för de får betala importen"...!

Men hallå, det skall väl ändå inte JAG förlora på och stå och betala. Nej du. Tack och hej, sök då på hemmaplan istället.

För att inte tala om alla de som tycker att utrustning ska ingå, som en självklarhet när de söker häst/ponny. Står det inget i annonsen så är det en HÄST/PONNY som skall säljas, anser jag. (Jo, visst en grimma skickar jag alltid med, men räknar aldrig med att få en när jag själv köper.) Utrustning finns i hästbutiker eller andra annonser, utan häst.

Ja, nu gnäller jag en hel del, men tycker att många spekulanter kan vara oerhört otrevliga och tror sig vara oumbärliga för en försäljare. Tänker de inte alls på att de kan nekas köp just för att de är otrevliga?

Anmäl
2009-09-22 13:16 #1 av: PillanN

Usch vad otrevligt! Hur kan såna människor ens tro att man vill sälja hästen till dom när de betér sig på det viset?! Det är inte lätt det där med att sälja häst och hitta rätt köpare,jag vet ;) 

Lycka till!

Anmäl
2009-09-22 14:56 #2 av: cina65

Ja tyvärr har vi såna som ringer eller mailar så fort man sätter ut en annons och det tror jag inte vi blir av med, men visst blir man irriterad.

Bara för att man säljer hästen innebär det ju inte att utrustning medföljer, men jag sätter alltid ut det i annonsen och det får dom rätta sej efter. Likadant med kostnader för frakt och export det får köparen stå för, det bör dom förstå annars vet jag inte vad dom tänker på när dom ringer.

Det är bara att stå på sej. Cool

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-09-22 17:24 #3 av: imsuchadiva

Så himla jobbigt med otrevliga spekulanter.
Jag fundera på att sälja min häst för drygt ett år sen. Hade lite mejlkonakt med en äldra kvinna, men när hon ringde uusch >_<
han skulle säljas till lättare ridning, o hon ville tävla..

o pojkvännen ska sälja ena bilen nu, samma där, folk är otrevliga, ska pruta massor, "men jag ska åka över 30 mil så blablabla"

Varför ens svara på annonsen från början?

Anmäl
2009-09-22 18:28 #4 av: cina65

#3 Ja det kan man fråga sej, dom vet ju var i landet hästen står och varför då ringa eller maila om man känner att man inte har råd att hämta hästen utan avdrag i priset. Jag blir bara så arg och tycker att har man inte råd att ta den kostnaden så har man minsan inte råd att ha en häst eftersom dom kostar betydligt mer än så var månad.

Nej man märker på en gång om det är seriöst folk eller inte som svarat på annonsen. Rynkar på näsan

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-22 19:42 #5 av: Dior

Ha, fick en sån barnslig ide förut... Var bara tvungen att dela med mig.

Synd förstås, att oskyldiga skulle kunna drabbas av barnslig humorhämd, men däremot, om man ser nån av dessa oseriösa spekulanter annonsera ut en svindyr sadel, så skulle man fasiken ringa och ifrågasätta om det ingår en häst!TystTungan ute

Anmäl
2009-09-22 21:58 #6 av: dundeer

#5 Hahahaha Ågud! De fick jag verkligen lust att göra xp Inte för att jag tror dom skulle ta mig på Allvar eftersom jag låter så ung men gud va kul de skulle va å Få höra deras reaktiner xp

Anmäl
2009-09-22 23:38 #7 av: kaka1234567

#5 hahaha gud den var bra Tungan utePlay Wink

Ja de finns tyvär sådana personer ute ivärden vist blir man arg .

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-09-24 00:07 #8 av: Fidelina

Jag har just råkat ut för en annan variant.... En tjej köpte min begagnade kvalitets-hundbur i befintligt skick (för halva nypriset) i fredags, stoppade in tre stora hundar i den och åkte på långtur över lördag-söndag. Och igår kväll ringde hon plötsligt och sade att hon inte var nöjd och ville lämna tillbaka buren - och få pengarna tillbaka. Hon menade att hon hade 14 dagars ångerrätt på den och att den "gnisslade" (Jaha, ja, och jag som använt buren i två år och inte hört något sånt?). Rätt monterad gnisslar den inte.

Nu idag har jag pratat med en rådgivare, som sagt att köparen har alltid undersökningsplikt och har de betalat och hämtat varan från en annan privatperson, kan de inte ångra det flera dagar senare. Indirekt skulle ju deras försök annars innebära att jag skulle få betala för att de lånat min bur i flera dagar och när jag skulle få tillbaka den skulle den kunna vara krockad eller förstörd på något annat sätt.

När jag pratade med tjejen i eftermiddags om buren, hotade hon med att de skulle komma att "leta upp mig" förr eller senare!

Herregud, vad finns det för rabiata människor "där ute"?

/Fidelina

Sajtvärd för www.alternativfamiljen.ifokus.se

"Behandla jorden väl. Du har inte fått den av dina föräldrar utan lånat den av dina barn." (Kenyanskt ordspråk)

Anmäl
2009-09-24 00:23 #9 av: cina65

När man köper en begagnad vara så gör man det i befintligt skick och någon garanti finns inte i detta fall.

Det finns något som kallas runt hörnet garanti, dvs att så fort man lämnar gården kan du inte kräva pengarna tillbaka.

Mycket otrevli person du råkat ut för tyvärr, men säg åt henne att hon e välkommen och säg även att du kommer polisanmäla henne om hon fortsätter.

Mvh Carina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.