Avelsston

Stoet-den andra hälften

2009-09-24 20:28 #0 av: Dior

Har diskuterat en del ang. hingstens betydelse för aveln. Avelsvärdering, röntgen, bruksmeriter, höga poäng på utställningar osv.

Den andra hälften glöms gärna bort. Stoet.

Visst, hingsten kan producera betydligt fler avkommor/år, medans stoet, i snitt ett/år.

Vart lägger du lägsta ribban för att ett sto skall anses vara lämplig för det arabiska fullblodets avel?

Tycker du det är fel av en hingstägare att neka en stoägare att komma med ett sto som, visseligen är renrasig med fina föräldrar, men som själv inte ser ut att kunna ge nåt extra till en ev. avkomma?

Skulle du själv (som hingst eller stoägare i detta fallet) ta risken/chansen med förhoppning på att hingstens goda egenskaper, och stoets föräldrars bra egenskaper slår igenom?

Anmäl
2009-09-24 20:50 #1 av: Elshira

Jag skulle väll kanske inte neka att ta emot ett sto såvida det inte var så "illa" att det itne gick att se det var en arab över huvud taget... Jag har själv haft ett sto (Welsh Mountain) som inte är särskillt rastypisk dock väldigt korekt, och en väldigt snygg ponny av rid modell. Men hon lämnar mycket bättre än vad hon själv är och det är lika dant med så gott som alla avkommor efter samma pappa. Letet hoppas över och många bra saker slår igenom först i andra led.

Men jag håller helt och hållet med, stopremiering och avelsvärdering borde ske betydligt oftare!

Anmäl
2009-09-25 00:55 #2 av: cina65

Jag skull nog inte neka något sto om det inte var så att hon hade någon genetisk deffekt då detta skulle kunna ge en avkomma efter min hingst som var dålig.

Jag vill ju ha bra avkommer efter han när han är godkänd inom avel.

Men alla friska och sunda ston är välkomna. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.