Avelshingstar

Avelsvärdering

2009-09-24 17:30 #0 av: Dior

Det kan komma att bli tvång igen på att avelsvärdera hingstar som används inom aveln.

Vad tycker DU om det?

Anmäl
2009-09-24 17:33 #1 av: Dior

Själv skulle jag känna en stor lättnad om/när detta går igenom. Tror inte att "fri avel" gynnar varesig rasen eller marknaden.

Många kan säkert, efter flera års erfarenhet inom avel ha eget öga för vad som kan/bör kunna användas inom avel. Men tror att betydligt fler inte har detta öga.

Anmäl
2009-09-24 19:29 #2 av: cina65

Oj vad bra. Glad Hoppas verkligen detta går igenom.

Detta hade varit skönt för då slipper man som hingstägare oroa sej för eventuella defekter som kan vara ärftliga, samt att stoets ägare kan känna sej mer säkra när dom väljer hingst.

Vet du om detta gäller för hingstar som redan finns i aveln, jag menar om en hingst gått igenom på det viset dom har nu, skall dom gå igenom en ny värdering, annars har det ju ingen verkan eftersom det redan finns hingstar som blivit godkända så.

Visserligen blir det inte fler men dom som redan finns kan ju hinna få en del avkommer.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-09-24 19:52 #3 av: Elshira

Jag har hållit på med araber tidigare men har numera övergått helt till mina små Welsh Mountains. Vi har det systemet att alla får användas i avel men vi har en kvalitetsbok vid sidan om (en typ av premiering men utan tvång).

Än så länge kan jag inte påstå att det gjort att aveln försämrats - Men när jag läste i ridsport för ett par år sedan eller vad det var och arabhingstar visas nästan alla med endast brons eller något enstaka silver... Hur sjutton lyckas man få under 30 poäng eller bara 32~? Det finns ju alltid några hingstar som kommer att få väldigt låga poäng men när nästan alla ligger runt samma poäng så börjar man ju undra?

Visst har vi hingstar som fårr silver här som används i avel t.ex min egen welsh mountain hingst men han har samtidigt blivit Res. BIS, klassvinnare på samtliga utställningar och fått upp till 44 av 50 poäng. Även utställnings champions i england kan få relativt lågt silver här då det kan skilja en hel del i vilken typ dommare tycker om. En arab med för mycket ponny typ kan ju ändå vara intressant för annan avel.

Men jag tror aldrig att jag skulle kunna betäcka med en hingst som endast fått brons på premiering/kvalitetsvisning. Jag menar även om om man får lågt på typen så borde det ändå inte bli brons, då måste det vara väldigt mycket annat som spelar roll, t.ex. okorekt, kort och markbunden både skritt och trav. Då borde väll kulorna knipsas ganska omedelbart, såvida de inte fått betydligt bättre på vanliga utställningar...?

Bland Welshar så åker man på utställning relativt ofta med sina ponnyer och får resultat även utan premieringen. Jag vet inte hur det ligger till i arabaveln som "amatör" men tittar inte folk alls på vad de skulle betäcka med? Kan väll tänka mig att många som vill använda araber i korsningar (mer eller mindre buskis avel) inte tittat allt för mycket på hur de ser uteller eesultat - utan de tittar bara på vad som finns närmast och är billigast.

Så på det viset tror jag att det kan bli dåligt att så pass många hingstar kan få vara i avel. Men å andra sidan kan jag tycka att de kunde sänga gränsen från 40  poäng till kanske 37 eller 38, då även hingstar som inte ser helt perfekta ut kan nerärva väldigt bra egenskaper istället! 

Anmäl
2009-09-24 19:55 #4 av: Elshira

#2 Ärftliga defekter behöver du inte bry dig om i.af, alla hingstar måste godkännasveterinärt enligt SHAF's defektlista oavsett ras eller användningsområde innom EU.

Anmäl
2009-09-24 20:15 #5 av: Dior

Vet inte hur de kommer att lägga upp det, men är tveksam till att de helt kan utesluta de hingstar som idag används, så länge de är godkända vetrinärt.

Detta är dessutom så färskt, att jag misstänker det kommer ta många år innan det möjligtvis går igenom. Hoppas själv på att sker i inom det närmaste.

Men att det överhuvudtaget diskuteras, borde betyda att det negativa med "fri avel" börjar lysa lite nu.  

Anmäl
2009-09-24 21:01 #6 av: Fiona

Tycker jag låter väldigt bra! Jag är inte så insatt i arabaveln men har förstått att det är lite "hejsan svejsan", eller ja inte på samma sätt som med de andra raserna jag är lite insatt i.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-09-25 00:25 #7 av: cina65

Man kan ju tycka att om man har ett arabsto och vill betäcka henne så vill man ha en bra hingst som både är frisk samt har ett bra lynne.

Jag har själv fått hem ett arabsto nyligen som var betäckt med halvblodsskäck och det är inte något jag själv hade betäckt med då jag tycker att stoet är lite väl tufft och halvblodet med, har sett tidigare avkomma av dessa två och kan ju säga att det absolut inte är något jag vill ha i mitt stall.

Tyvärr får jag fölet på köpet men får väl se vad som händer med detta, men det kommer garanterat säljas.

Nej jag skall betäcka henne sen med en riktigt bra arabhingst och när det gäller henne så går nog hingstens temprament och brukbarhet i första hand för min del.

Men givetvis skall hingsten vara godkänd. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-02 16:57 #8 av: poppysmarsvin

Tråden är inte pinfärsk kanske, men vad gör det när ämnet är högintressant!! Jag är lite förvånad att inte fler har gått igång på denna tråden då det verkligen borde engagera många. Det är ju trots allt "resultatet av aveln" som vi alla har i våra stall...

Jag vet ärligt talat inte vad det är för fel på arabfolket...!  Man nöjer sig så gärna med "näst bäst" och höjer dessutom upp det till skyns höjder. Domare som skriver ner hingstar till 32 p utses till inkompetenta på arabhästar. Ägare berättar stollt om sin underbara häst som hoppade hela 50 cm på en liten klubbträning (50 cm är hela tio centimeter lägre än lägsta tävlingshöjden för B-ponny...). Ston ses som utmärkta att föra vidare sina gener bara genom att vara söta och trevliga... Jag raljerar grovt nu, jag vet! Men eftersom jag inte enbart umgås med arabfolk så ser jag ju ofta skillnaden i hur man ser på sitt eget.

Jag vet egentligen inte om det är hingstägarnas "fel" att stoägare väljer deras undermåliga hingstar till fädrer till sina ston. Men helt klart så är okunskapen skrämmande stor på många håll! Till viss del tror jag det är lite arabhästens psyke som är problemet. Det kan vara svårt att behålla en hingst som hingst i andra raser, men den tillmötesgående och genomvänliga arabhästen kan ganska många klara av... Dessutom är det ofta en ganska billig häst att köpa...

Det är för liten skillnad i pengar att köpa en bra arab och en medioker. Dessutom är det väldigt många som krampaktigt fortsätter att hävda att arabhästar är superbäst på allt. Det är ju tyvärr inte sant. Vill man ut och tävla i högre klasser så är det FÅ ryttare som tittar på araber som ett alternativ, vilket betyder att det är få arabhästar som får en kvalificerad utbildning och faktiskt får möjlighet till att visa att de kan betydligt mycket mer än att bara vara trevliga och vackra.

I princip är jag egentligen emot regler och spärrar! Jag tycker att man kan se i andra raser vad det kan innebära om man blir allt för enkelspårig i sin avel. Trots allt är arabhästen fortfarande en förhållandevis frisk och sund ras! MEN! Om nu inte hingstägarna själva förstår vad kvalitet EGENTLIGEN är, utan fortsätter att skämma ut rasen med usla poäng så måste ju något göras! Tyvärr tycker jag inte att SAHF över huvud taget är intresserad av frågan...

Naturligtvis finns det många mycket skickliga och hårt satsande uppfödare. Men de drar sig inte heller från att åka ett stycke - tex till USA, Tyskland, Brasilien mm mm för att hitta lämpliga avelsdjur! Jag tänker inte alls slänga skit på dessa duktiga uppfödare som "bara bryr sig om utseendet"... De har oftast en mycket väl genomtänkt avel, och nöjer sig definitivit inte med "näst bäst"! Vi har en handfull uppfödare som ägnar sig åt galopp också som sannerligen har full koll på sitt avelsprogram.

Det är alla andra som är problemet - och de är tyvärr allt för många! Jag har glömt nu hur många arabhingstar som gick i avel för två år sedan, men jag minns att jag faktiskt blev förfärad över hur många det var! De flesta har bara ett par ston dessutom. Men med risk att trampa en hel armé på tårna nu så tycker jag att det är alldeles för mycket av "drömhäst-avel". Och kanske att arabhästfolket är såpass outbildat och okunnigt så regler och spärrar är helt nödvändigt.

Hur som haver så kommer trots allt en regel ALDRIG kunna ta ansvaret ifrån uppfödaren... Är man väldigt sugen på ett föl, och tycker det skulle vara roligt osv, så ser jag ju hellre att man använder en hingst av annan ras... Då för man åtminstonde inte "buskavelstanken" vidare till nästa hästköpare osv. Jag skulle gärna se att rasaveln började bli mer intressant att diskutera. Vad är det egentligen vi vill ha?? Förutom friska och välutvecklade hästar som fungerar att jobba med Flört.

Jag tror inte för ett ögonblick att utställningsstandarden skall vara det som sållar agnarna från vetet. Då vet jag ju en hel del framgångsrika galoppörer som inte skulle ha en skugga av chans. Men helt klart behöver man börja DISKUTERA de här frågorna och på så sätt göra dem intressanta för alla som går i föltankar. Hur ser ett bra avelsdjur ut? Vilka mentala egenskaper är rastypiska? Vilka mentala egenskaper är eftertraktade? Eftersom arabhästen är såpass vid i sin användning så får man ju passa sig noga för att genom ett smalt regelsystem amputera rasen. Men jag tycker ju att vi borde kunna komma fram till en slags grund att stå på där olika delar kan kombineras. En arab som klassas som "högsta kvalité" (hur man nu skulle kalla detta), ska ju kunna bli det på flera olika sätt. Jag skulle ju väldigt gärna vilja se att man plockar in PRESTATION som en viktig komponent. En hingst utan egen ELLER avkommors prestationsresultat ska enligt min mening inte kunna hamna i "högsta bedömningsklassen".

Usch - jag slutar nu innan jag har skrivit en roman! Men intressant är det Glad!!

Anmäl
2010-03-02 17:13 #9 av: Elshira

#8 Du har helt klart en poäng i det du säger. Jag vet att araber är bra tävlingshästar (eller ponnyer som vi brukade satsa på) och har det ett bra steg och inte är tittiga så kan de komma väldigt långt i både det ena och det andra.

Men när man föder upp araber idag så finns det inga starka stolinjer (eller linjer över huvud taget) inget med prestation i generationer (om man inte tittar på gallopörerna) det första man avlar på är individen och hur den ser ut, inte vad som finns bakom dem (eller ja kända namn, men även där är de flesta kända pga sin skönhet).

Självklart finns det många fina stuterier som verkligen tar hänsyn till detta, men om man bortser från ren buskisavel (korsningar och inga papper) så är största delen av raserna idag mycket noga med att titta på vad som finns bakom, vad de kan, om de är hållbara och sedan givetvis hur de ser ut.

Men bara för att de är vackra så är det ju inte alltid bra avelsindivider för det. Själv skulle jag satsa på en arab med något sämre poäng (ja de 30-35p av 50 som de varit på premieringarna är riktigt uruselt) men med mer prestation än att ta den som har full pott på typen~ Rörelserna ska ju vara i tipptop i båda delar, men att de bara är vackra håller inte i längden i mina ögon.

Anmäl
2010-03-02 17:35 #10 av: poppysmarsvin

#9 Jag håller verkligen med dig. Arabfolk är inte alls lika kräsna generellt sett!

Jag skulle vilja säga att gräddan av utställningsfolket har ganska god koll på sina stolinjer och gör mycket medvetna val av hingst. Personligen skulle jag kunna tänka mig använda tex Medalj efter att ha sett honom vid några tillfällen och fullkomligt blivit BEDÖVAD av hans rörelsemekanik, attityd, fullkomliga lugn, enorma uppmärksamhet på sin handler även när publiken är mer eller mindre "galen". (Såg honom bland annat på Gothenburgh Horseshow för några år sedan när SAHF hade ett invigningsnummer - DEN publiken var det go i..!) osv osv. Egenskaper som jag personligen värderar mycket. Men det blir väldigt mycket "hoppas-på-det-bästa" när man tittar på arabhingstar och själv är intresserad av att rida och tävla avkomman...

Vi kanske ska börja hemma och sluta bli så imponerade av allt våra kära hästar gör Flört. Vi blir lite som stolta föräldrar som inte kan sluta prata om sina underbara ungar - hur odrägliga de än må vara (haha). Men skämt åtsido så saknas det förebilder bland både uppfödare och tränare inom rasen som kan plocka ner vår okunskap på jorden. Tänk den dagen vi har uppfödare som målmedvetet föder upp arabhästar till hobbytävlingsryttaren, som gärna vill komma till MSV eller liknande inom någon annan tävlingsgren! Proffsryttarna kommer aldrig välja arabhästar till sina tävlingshästar ändå...!

Anmäl
2010-03-03 21:00 #11 av: GranoStall

Tycker det skulle vara bra om det blev obligatoriskt med avelsvärdering. Tyvärr kommer alla hingstar att få användas ändå oavsett vad de får för poäng, då man enligt moderföreningen inte får stänga ute någon.

Det med kunskap om avel använder oftast inte de hingstar som får dåliga poäng, men de som är nybörjare inom avel har det svårare och då är det lättare att välja grannens hingst. Det är där SAHF borde vara mer aktiv och tex ha en kvalitetsbok.

Anmäl
2010-03-05 13:24 #12 av: poppysmarsvin

Man kan tycka mycket om hur SAHF engagerar sig i avelsfrågor... MEN! Varje stoägare som väljer att sätta sitt sto i avel kan ALDRIG komma ifrån sitt eget ansvar att skaffa kunskap mm genom att skylla på att avelsföreningen inte "stoppade" en olycklig betäckning genom att inte har regler för det...! Man kan naturligtvis sätta upp gränser för vilka föl som ska kunna registreras. Idag är det enda kriteriet att det är en dokumenterat renrasig häst.

Jag tror att grundtanken med att det ska räcka att det är ett arabiskt fullblod för att bli registrerad är att de sedan 100-tals år är helt rena från andra rasinslag. Beduinerna hade ju sitt mycket selektiva sätt (går inte närmare in på det) att ha full koll på sin avel.

För att få en mer tydlig avel som är inriktad mot prestation, så krävs det hästar som presterar... Och det är vanligtvis inte uppfödarna som ägnar sig åt detta mer än utställningsbiten. För att få tex en dressyrlinje så krävs det ju faktiskt att man mycket medvetet börjar att plocka fram lämpliga hästar för just detta. Men VEM ska göra det?? Skulle köparna vara intresserade av att lägga på 25 000 på den tilltänkta hästen bara för att uppfödaren har kostnader för tävling och träning av avelsdjuren? Det är jättesvårt att på något sätt komma åt detta! Det måste finnas pengar att tjäna för uppfödaren på att man medvetet satsar åt något håll. Inom utställnings-uppfödning och galopp-uppfödning så finns det köpare som är beredda att betala för välstammade hästar. Men i alla övriga sporter? Skulle någon här betala 60 000 för mitt ungsto? Hennes mamma är tävlad med placeringar i både hoppning och dressyr upp till Lätt:B (stor häst), morfar en erkänt mycket duktig dressyrarab, pappa godkänd för angloarabavel genom ridprov mm? Skulle inte tro det ;-)!

Nöten är både hård och svår med andra ord..

Anmäl
2010-03-07 10:52 #13 av: GranoStall

#12 SAHF får ju inte sätta upp andra kriterier för registering än vad WAHO säger. Håller med dig om att det är stoägarnas ansvar att inte välja vilken hingst som helst, men det är nog svårt för de som inte hållit på med avel tidigare att välja bra hingstar när SAHF inte tex har en kvalitetssbok. Det är många med mediokra hingstar som är bra på att marknadsföra dem så att de får ston. Med en avelsvärdering och kvalitetsbok skulle det i alla fall bli lättare för stoägarna att välja de bättre hingstarna. 

Anmäl
2010-03-09 10:48 #14 av: poppysmarsvin

En kvalitetsbok vore en skänk ifrån ovan Glad!

Anmäl
2010-03-09 13:55 #15 av: cina65

#14 Håller verkligen med på detta. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-09 21:29 #16 av: Elshira

Jag tycker det är bra som vi har det med Welsharna (dvs kvalitetsbok). Då finns ju fortfarande "premiering delen" kvar, men det är inget tvång på den och stoägaren kan få en vägledning av den men kan fortfarande värdesätta t.ex ridbarhet och prestationer högre om man nu hellre vill det.

Anmäl
2010-03-10 10:03 #17 av: poppysmarsvin

Jag tycker att Welshföreningen verkligen har "kommit på det"!! En galant lösning som många rasföreningar skulla kunna "knycka"!!

Anmäl
2010-03-10 15:07 #18 av: Elshira

Många kritiserar den och tycker att det är "ansvarslöst" att inte premiera hingstarna (inget illa menat mot shetland men därifrån har vi fått mest kritig om detta). Men som jag ser det idag kan bedömningarna ge oskäligt låga poäng på redan meriterade och "erkända" hingstar. Anledningen till att vi ghjorde detta var för att i england är det endast vet. besiktining som krävs - och vad jag vet får de fram väldigt fina ponnyer ändå!

Ett exempel på det var när min granne hade en welsh mountain som visades för först kvalitetsboken där han bara fick 35 p (dvs brons) (40 är gränsen för kvalitetsboken) men blev senare samma dag tilldelad guld och blev Res. BIS på hingstutställningen som man hade i samband med kvalitetsvisningen (där de flesta hinsgtarna + några till visades och han slog dessutom den med högsta poäng som godkänts för kvalitetsboken).

Har själv en Welsh Mountain hingst som fått guld samtliga gånger han visas på riksutställning (och alltid varit klassvinnare) samt blivit Res. BIS med 44 (av 50) poäng. Denna hingsten har blivit tilldelad 34-37 (har visats vid flera tillfällen) poäng på premieringarna. Han är dessutom tävlad L:A hoppning med endast 1:a placeringar, utbildad MSV dressyr samt gått trav med ok placeringar. Men han skulle då i.af inte platsa enligt det gammla systemet.

Så för mig är det otroligt skönt att nu faktiskt kunna få använda de hingstar jag själv uppskattar och anser rastypiska osv (samt då få värdera andra meriter än utseendet) men att de som är nybörjare innom aveln kanske kan få en hint om vilka hingstar de ska leta bland.

Anmäl
2010-03-11 16:19 #19 av: supernova

Någon som vet hur det gick för arabhingstarna som visades på grevagården?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.