OT - Off Topic

Gymnasium med inrikting häst :)

2009-09-25 19:59 #0 av: dundeer

Hej

Till jul är det då dags att välja gymnasie för oss som går i 9an, jag har funderat mkt på vad jag ska gå och vad jag ska göra, har nu bestämt mig för att söka till natur med inriktning häst :) Jag har kollat runt på några stycken och hittat (än så länge) 2 st intressanta, undrar om nån av er kanske har någon att säga om dom? :)

Första gymnasiet är Önnestadsgymnasiet som ligger i skåne. Som jag har läst på Hemsidan så verkar de jätte fint å Trevligt och helt ärligt så är jag mest intresserad av det men det finns ett problem, man får inte bo på internatet under helger så där är ett problem om jag Inte hittar någonstans att vara under helgerna (Lite långt att fara upp till luleå varje helg)

Den andra skolan är Öknaskolan som ligger i Nyköping, Har inte mkt information om den men skulle vela veta mer ^^

Anmäl
2009-09-25 21:07 #1 av: Elshira

Jag vet inte om du kan tänka dig att bo på internat men annars så ska Jälla naturbruksgymnasium med hästinriktining vara ganska så bra. Jälla ligger i Uppsala :)

Anmäl
2009-09-25 21:37 #2 av: dundeer

#1 Ska kolla på den ^^

Anmäl
2009-09-25 22:16 #3 av: cina65

#2 Vi har ju inte så jättemycke med plats men du hade gärna fått bo här hos mej på helgerna, jag känner ju både pernilla och din pappa så du kan prata med dom. Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-09-25 23:07 #4 av: imsuchadiva

Titta på den här sidan :) om du inte redan gjort det ^^

naturbruk

Anmäl
2009-09-26 01:55 #5 av: AnneN

Bor du i Luleå så har du ju inte så avskräckande långt till Grans naturbruksgymnasium och där har de hästinriktning också.

http://www.grans.naturbruksgymn.se/

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-09-26 02:42 #6 av: dundeer

#3 Juste! du Bodde ju där nere ^^ Hade jag Faktist glömt Skäms hehe. Men Joo Jag Ska snacka med mamma oxå Sen är de ju inte helt säkert att jag kommer in (A)

#5 Joo Jag vet inte alls långt till grans men jag vill inte inte gå där, Vet inte riktigt varför ^^

Anmäl
2009-09-26 15:30 #7 av: kaka1234567

Är de någon som vett om man kan ha med sig häst till skara http://www.bys.nu/ .Och är de internat där eller ???

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-09-26 15:50 #8 av: dundeer

#7 Jag tror inte du ska gå Högskola? :P

Däremot Finns det ett Gymnasium som heter uddetorp i Skara (har funderat på det oxå en del)

Anmäl
2009-09-26 17:56 #9 av: kaka1234567

Jo jag vet att de är en högskola men de va ju bara så bra ;)

bra ide jag kommer snart och pratar om de lite mer =)

Mvh kaka

Anmäl
2009-09-26 22:16 #10 av: kaka1234567

#8.Ja jag bor i stockholm men jag är bered att ge allt då jag vilbli hovslagare vill gärna att de finns med =)

har du någon länk till uddetorp ???

Mvh kaka

Anmäl
2009-09-26 22:32 #11 av: AnneN

#10 här har du länk http://www.vgregion.se/naturbruk/uddetorp

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-09-26 22:42 #12 av: kaka1234567

#11.Tack =)

Mvh kaka

Anmäl
2009-09-27 12:21 #13 av: PillanN

På Uddetorp var min stora son på studiebesök förra veckan :) Det ligger på andra sidan vägen,mitt emot Skaras SLU,var nämligen där i fredags på hästkliniken med vår ena shettishingst.Vilket ställe säger jag bara! Gud vad fint!

Anmäl
2009-09-28 00:42 #14 av: Fidelina

Jälla har bra rykte, men tror de i huvudsak har djur- och naturbruksinriktning.

http://www.nbg.nu/2_vretagymnasiet/2_main.php kan du läsa om Vretagymnasiet utanför Linköping. Det har gott rykte vad jag vet, många som går där tävlar aktivt i bland annat hoppning och fälttävlan har jag för mig. Några ekipage från den skolan har också varit med i SM i dressyr i år, så de verkar bli välutbildade.

/Fidelina

Sajtvärd för www.alternativfamiljen.ifokus.se

"Behandla jorden väl. Du har inte fått den av dina föräldrar utan lånat den av dina barn." (Kenyanskt ordspråk)

Anmäl
2009-09-28 20:43 #15 av: imsuchadiva

Det man ska tänka på är även att natrubruksskolor inte ger dig en utbildning för att bli bättre på att rida utan en utbildning där du ska klara av vissa hästar och kunna de nödvändigaste gruderna. Sen är det ju givetvis lite olika från skola till skola.. I sånt fall ska du välja ett ridgymnasium, typ strömsholm..

Anmäl
2009-09-29 19:37 #16 av: Elshira

På jälla gymnasium som jag nämnde får man lära sig om hästens anatomi och alla grundläggande saker samt ridning (kommer inte ihåg om man får ha sin egen häst uppstallad, men har för mig det. Annars har man flera olika sköthästar). Det är grundligt, men t.ex strömsholm är ju betydligt mer utbildnings inriktat - att utvecka hästarna osv.

Anmäl
2010-01-04 14:53 #17 av: NettanLindholm

Rätt gammal tråd, men måste säga att jag går på Vretagymnasiet och det är helt klart bästa skolan ! ;)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.