Annons:
Etikettpartbred
Läst 2194 ggr
PillanN
10/4/09, 12:07 PM

Vilken förening?

Då jag läst lite på sidan om detta med att avgifter för registrera araber m.m så måste jag fråga.

Mitt varmblodsto är ju betäckt med en Arab(Daimler ;),hon väntas föla i början på nästa år. Var bör jag regga detta fölet då? Jag ska själv behålla avkomman som förhoppningsvis ska bli min kommande tävlingskompis.

En del arabkorsningar heter ju faktiskt något,typ angloarab m.m.

Som sagt är jag lite förvirrad,vilka föreningar finns det att välja på där jag kan regga avkomman Varmblod/Arab?

Annons:
Dior
10/4/09, 1:01 PM
#1

Lite osäker på vilka föreningar du har att välja på, men efterssom hingsten är arabiskt fullblod, kan du ju regga fölet hos ARAB som Partbred. Har för mig de kräver minst 12,5% i de hästar de tar in i registret.

För att regga en häst som angloarabiskt fullblod krävs någon av kombinationerna:

Angloarab + angloarab

Angloarab + Engelskt Fullblod eller Arabiskt Fullblod

Engelskt Fullblod + Arabiskt Fullblod

Priserna skiljer sig också när man reggar som Partbred (billigare) istället för Arabiskt fullblod.

Angående vilka föreningar du kan välja mellan så tycker jag du tar kontakt med SH om det.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

PillanN
10/4/09, 1:35 PM
#2

Tack för svar =) Ska ta kontakt med dom. Kostnaden har ingen betydelse då jag bara får ett föl,men jag vill att registrering o allt som kommer till ska gå till på rätt sätt.

Du är ovärderlig inom avelsfrågorna Dior!

Elshira
10/4/09, 4:46 PM
#3

Jag skulle också satt den som Arab-Partbred =) Och efter som pappa är helarab så blir det ju 50% arab ^^

Hakuna matata!

Boefje
12/3/10, 12:15 AM
#4

Jag fick sån föl av denna korsning med den här året :-) Han blev jättefin !Glad

mazze
12/5/10, 7:43 PM
#5

Min är registrerad som partbred arab i ARAB. Men hennes mamma var registrerad som okänd hos Svehast.

Vill man inte det så kan man ju alltid registrera i svenska hästavelsförbundet, något annat alternativ tror jag inte du har med just denna korsning. vet inte hur det är att registrera hos svensk ridponny, om det är okej…

Upp till toppen
Annons: