Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 1705 ggr
CoralReefs
2009-10-04 14:38

Vad göra?

Min lilla treåring är lägst i rang i hagen och i samma hage går det 2 korsningar och 3 travare.

Korsningarna går han finfint ihop med men travaran vill inte veta av honom.

Igår när jag kom ut till stallet står alla hästarna under några träd då det blåste och regnade ordentligt. Medans min lilla kille står alldlels själv mitt i hagen och utan något skydd alls=( Han står och skakar och ser helt försötrd ut! Givetvis tog jag in han och slängde på han ett täcke tilsl han torkade till sen fick han stå inne med två andra tills ovädret var över.

Meningen är att han och dessa travare ska gå på lösdrift i vinter MEN hur skall detta fungera? Han får inte äta sin hö i fred i hagen trots att högarna ligger långt ifårn varandra så blir han bortjagad av travarna. och hur skall han kunna ta skydd i lösdriftet när dessa travare inte släpper in honom? Det kommer finnas två ingångar men min kille vågar troligen inte ens gå in om dessa tre är där.

Är det någon annan som har erfarenhet av sådant här? Vad gör man?

Annons:
Elshira
2009-10-04 16:55
#1

Nu vet jag itne vem som äger eller hanterar dessa hästar, men normalt sett brukar jag göra så att jag tar bort den som ger problem ur flocken, dock så är travaren trevlig mot de andra hästarna?

Hade travaren varit stöddig mot flera är det ju det bästa då fler hästar får det bättre så att säga, men är det bara en som den kaxar mot så är det ju lite klurigt.

Det blir ju lixom din eller den som åker =/ Det finns ingen möjlighet till att ta en av de andra hästarna ur flocken och låta din och en till gå i en egen hage?

Hakuna matata!

CoralReefs
2009-10-04 16:59
#2

Travaran är ganska kaxiga mot alla men dom andra är mycket äldrer och bryr sig inte lika mycket samt vågar ta för sig ändå.

Nej, tyvärr finns det ingen annan hage för då får vi inget sommarbete=( Det är inte jag som äger stallet utan hyr där.

Meningen var att det två korsningarna skulle stå i box över natten medan min och travaran skulle gå på lösdrift. Vill inte ha han i box….

Kan det inte bli bättre sen?

Dior
2009-10-04 17:03
#3

Ursch, sånt är tråkigt, och jobbigt både för häst och ägare.

Jag har själv ett shetlandsto som blir utknuffad från lösdriften och bortkörd från fodret. Henne har jag numera installad. Tyvär vet jag inte hur man kan bryta en sådan mobbning, men skulle inte ha kvar min på lösdrift bland sådana.

Var han den sista som kom in i hagen? Är han fortfarande hingst? Skimmel?

Vi har en travare, vallak på 14 år som inte tål andra hingstar eller vallaker i samma hage. Släppte in en 1årshingst en gång och våran annars så fromma vallak blev ett monster. Så det gick inte, och där berodde det på könet. Han ville vara ensam grabb i flocken med 15 flickor.

Vissa skimmlar kan bli utstötta av mörka hästar. Främst om de är ensamma med färgen i en flock.

Du får gärna tala om hur det går, och hur du går till väga. Om du hittar nån lösning. Sånt tycker jag är intressant att följa.

En sak kunde kanske vara att låta din kille stå inne på natten, bara med just den som mobbar honom värst och, om det finns möjlighet, låta dem gå själva i en hage. Kanske lugnar det sig. Hästar är ju ändå flockdjur.

Hoppas det löser sig för er.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Elshira
2009-10-04 17:21
#4

Visst tycker jag att du ska pröva att låta dem gå ihop någon månad till, men hade jag varit stallägare där hade jag nog sett till att travaren var den som fick försvinna ur flocken. Även om han kanske itne fryser ut de andra så skapare det ändå osämja. Det är en sak att vara flockledare och en annan att bara vara kaxig.

Du kanske kan prata med de andra hästägarna vad de tycker om travaren, annars få du nog tyvärr finna dig i att försöka lite till eller ev. flytta honom senare. =/

Hakuna matata!

CoralReefs
2009-10-04 21:44
#5

#3 Nej, han är valack och han är inte sist in i hagen..travarna är sist in=(. Ja han är skimmel men då han bara är 3 år så är han fortfarande svart med lite skimmelstrån ..typ gråsvart i färgen. Se månadens arab=)

#4 Det är en tjej som äger dom tre travaran och en till i stallet och hon är inte så förtjust i dessa heller..ja två av dom är ok men det är egentligen en av dom som är riktigt jobbig. Jag tror knappast att stallägaren låter hon med travaran flytta utan det blir i så fall jag som får göra det =( Men vi får se hur det går först trist är det dock.

Upp till toppen
Annons: